Carcom Oy  Elekma

Hjälp. Taaempi alipaine tyyny/tuki (mitä kaikkea pitää purkaa)

  • 4 Vastauksia
  • 2773 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Morjens,
mitä kaikkea olette purkaneet pois tieltä? tukirauta+tyyny yhdistelmä näyttää niin massiiviselta että lienekkö tuota saa keploteltua turbon vierestä tulemaan saati takakautta. Hankala myöskään saada noita kahta veijaria irti toisistaan kun tilaa niin vähän eikä sitä tyynyn (alipaineletkun puoleista) yläpulttia saa räplättyä irti. Alapulttikin kallistuksenvakaajan takana. Ja tars nostaa konetta aika reilusti jos pelkän tyynyn haluis uittaa pois.

Pitääkö apurunkoa lähteä tiputtamaan (huokaus)? Pikaisista neuvoista kiitollinen olis hän.

Autohan on v70 d5 2006, harmaakoppainen siis
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jannne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin pari viikkoa sitten S80een, mahtuu pelkkä tyyny kyllä tulemaan pois kun nostaa konetta riittävästi.

Tolppien välinen poikkirauta pois edestä niin ylämutteriin pääsee käsiksi muutaman jatkovarren kanssa (olikohan kaksi tai kolme peräkkäin), alapultti aukesi kun käytin 1/4" jatkovartta ja hylsyä + adapteri 1/2" vääntimelle. Tuo 1/4" jatko kun mahtuu  kallistuksenvakaajan ja apurungon välistä ja hylsy osuu pulttiin oikeassa kulmassa. Alipaineletkun kulmapalan vedin irti koukkumaisella tiivistetyökalulla, vai mikälie nimeltään... Sitten vaan nostetaan konetta riittävästi niin tyynyn saa helposti pois.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kiitoksia. Vanhassa taka tuessa (volvo oem) on paksu kumiprikka alapäässä vaijerin alla (ei saa ehjänä irti saati paikalleen). Uudessa (volvo oem) ei. Interesting. Myyjäliike sanoikin että uusi tuki myydään parina sen alumiinituen kanssa ainostaan. No uskotaan että tämä parivaljakko toimii

Edit: miten muuten toimii se suorakaiteen muotoinen "värinänvaimennin" (oscillation damper)? Jäi vähän mysteeriksi kun sitä tuijotteli. Siis se laatikon takana apurungossa oleva mötikkä eli volvo osanumero 30723576 ja täältä osa #47 http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1180918&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2006&searchString=Engine%20pad
« Viimeksi muokattu: 25.06.2015, 23:33:24 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kiitoksia vielä kerran Jannelle. Tosiaan 1/4" jatko meni hyvin alamutterille siitä raosta. Ylämutterinkin sai itseasiassa auki ilman poikittaustuen poistoa kun aikansa kurkotteli
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Laitanpa tähän ketjuun kokemuksia uusista kumeista/tyynyistä:
Eli, ihan putkeen ei homma mennyt. Toiveissa oli että se moottorista kabiiniin kantautuva mylvintä olisi edes hieman vaientunut mutta itse asiassa se lisääntyi(!) kun laittoi uudet volvo tyynyt eteen ja taakse. Nyt se matala ääni on välillä melkein korvia huumaava etenkin noin 1000-1100rpm paikkeilla mutta 5/6 vaihteilla saattaa mylviä vielä 1500rpm:kin tasoilla. Myös maantiellä se matala ääni on minusta lisääntynyt ja vaimenee kun tiputtaa pienempää silmään. Aiemmin maantienopeuksissa kuului hyvillä renkailla vain vieno dieselin "rapina".

Alipainepumppu toimii ja biltema ahtopainemittari näytti -1bar 1000rm asti, sen jälkeen alipaineet tippuu nollaan. Kone värisee nyt vähemmän ja sen tuntee kabiiniin saakka. Aiemmin moottorikoppa resonoi kun yksi kynsi poikki mut nyt ei resonoi enää. Nyt myöskin se mylvintä vaimenee hiukan ku laittaa N->D. Aiemmin oli nimenomaan toisinpäin(!) eli eikös tuo oo hyvä merkki. Vanha takatyyny oli painunu kasaan ja sen vaijerin ois saanu käsin helposti siitä pois. Uusissa vaijeri (takimmaisessa nylon remmi) oli kireellä.

Pitäsköhän täsä nyt laittaa vanhat takas vaikka se kyl tuntuu hölmöltä? Ylätuki ja se laatikon etummainen tuki on vaihdettu alle100tkm sitten, alkuperäisosia nekin. Vain se oikeanpuolen alhaalla oleva tuki vaihtamatta.

Oisko kellään kommenttia/vinkkiä tähän hommaan..?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Kulkukoira  Proturbo