Kulkukoira  Proturbo

2004.5 S40 2.4i automaatti; Hiljennä vauhtia tai vaihda ylös

  • 3 Vastauksia
  • 2713 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IcyAero

  • Vieras
Tänään huomasin kesken ajon, että auto(moottori/vaihteisto) täristää lähtiessä liikkeelle yhtään raskaammalla kaasujalalla. Kevyellä kaasulla tärinää ei huomaa, mutta heti raskaammalla jalalla auto tärisee alle sekunnin ja samalla tehotkin tuntuvat olevan kateissa. Käynti sulavoituu taas heti, kun kierrokset nousevat yli kahden tuhannen.

Tärinä on hyvin pientä, mutta vaikuttaa tuntuvan myös paikallaan ollessa, kun vaihtaa lootan asentoa D:n ja R:n välillä. Taaksepäin en vielä testannut nopeampaa kiihdytystä, mikäli ilmiö olisi sama. Muutenkin vapaalla ollessa moottorin kierrokset muuttuvat sulavasti, ainoa minkä huomasin oli nopeasti kaasuttaessa "psiuuh" -kaltainen ääni, uskoisin johtuvan siitä kun moottori haukkaa enemmän happea tällöin (toki aikaisemmin en ole huomannut tätä tai vain laittanut merkille).

Kun alunperin huomasin tärinän, yritin testailla sitä liikkellä ollessa ja Geartronic:ia kävin läpi kaikki vaihteet. Jossain kohtaa kun käsin operoin vaihteita (ei kaasuttelua/ym), heitti ajotietokone kojelautaan moottorin vikavalon ja huomiovalon ja virheviestin "Hiljennä vauhtia tai vaihda ylös". Tämä vihre hävisi noin kilometriä myöhemmin ruudulta. Käyn kohta lukemassa virhekoodin jos sellainen jäi talteen ja testailen myös peruuttaessa ilmiötä, mutta olisin avoin myös mahdollisille ideioille jo tässä vaiheessa.

Autolla ajettu 240tkm ja huollot tehty ajallaan, jakohihat sekä vaihteistoöljyjen viimeisin vaihto 2014 keväällä (noin. 30tkm sitten).

IcyAero

  • Vieras
Ja olihan siellä ECU:lla koodikin tallessa; P0302 Cylinder 2 misfire detected.
Enää ei tosiaan näyttänyt virhevaloa, mutta käynnissä kyllä kuului sivuäänenä "kilinä" kun moottorin kierrokset ylittivät 1500-2000 alueen. Eli voi olla joko halpa tai hyvin kallis remontti tiedossa... ei taida saada enää virhevastuuta hyödynnettyä, kun auto ostettu 2015/07 ja vajaa 10tkm sitten. Jos jollakulla on ollut samanlaista, niin olisin kiinnostunut tietämään mikä on ollut aiheuttajana.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2016, 17:45:38 kirjoittanut IcyAero »

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Noista muista oireista en tiedä mutta kuvaamasi tärinä saattaa johtua myös lopussa olevista moottorin tukikumeista eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä vikakoodin kanssa. Omassa autossa on nyt tukikumit menossa vaihtoon kiihdytyksessä tuntuvan tärinän takia.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

IcyAero

  • Vieras
Noista muista oireista en tiedä mutta kuvaamasi tärinä saattaa johtua myös lopussa olevista moottorin tukikumeista eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä vikakoodin kanssa. Omassa autossa on nyt tukikumit menossa vaihtoon kiihdytyksessä tuntuvan tärinän takia.

Juu, toisaalta omassa tapauksessa tärinä tuntuu vain tuon lyhyen hetken liikkeelle lähtiessä. Voihan se olla, että jos tuo misfire on jatkuvaa niin moottori käy huonosti tyhjäkäynnillä ja samalla luo "tärinää". Tosin mikäli näin olisi, niin ihmettelen miksi vikakoodi ilmestyi vähäksi aikaa ja sitten katosi.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo