Carcom Oy  Elekma

V50 akun lataus

  • 9 Vastauksia
  • 5705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa soppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
V50 akun lataus
« : 21.12.2011, 08:37:30 »
Voiko laittaa suoraan laturin kiinni napoihin? Tarvitseeko irroittaa kaapeleita? Ohjekirjan mukaan ei saisi pikalaturilla ladata mutta pitääkö paikkansa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #1 : 21.12.2011, 10:33:27 »
Voiko laittaa suoraan laturin kiinni napoihin? Tarvitseeko irroittaa kaapeleita? Ohjekirjan mukaan ei saisi pikalaturilla ladata mutta pitääkö paikkansa?

Mikäli sun laturi antaa akulle paljon virtaa, tarkoittaa latureita, jotka antaa esim... 10...20..30...jne amppeeria virtaa, niin ei se oo akulle hyväksi.
Jos laturi antaa vaikkapa vain muutaman amppeerin, ei se ole pikalaturi

Voit ladata akun navoista, mikäli autossa on jarrutusenergian talteenotto, niin suoraan - napaan ei saa laittaa - johdinta, vaan jonnekkin päin auton runkoa..  tosin noin se ohje menee ilman jarrutusenergian talteenottoakin.

jos - kengässä on ylimääräinen mokkula n. ehkä 3x4cm johon tulee johtoliitin, niin sitten siinä on jarrutusenergian talteenotto

Poissa soppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #2 : 21.12.2011, 11:11:04 »
Siis jos on ylimääräinen 3x4 liitin niin saa ladata suoraan akun napoihin, jos ei ole niin silloin + piuha suoraan akkuun ja - runkoon?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #3 : 21.12.2011, 11:40:58 »
Siis jos on ylimääräinen 3x4 liitin niin saa ladata suoraan akun napoihin, jos ei ole niin silloin + piuha suoraan akkuun ja - runkoon?

Heh, jotenkin epähuonosti kirjoitin tekstini.
Jos sieltä miinus kengän luota löytyy n. 3x4cm mokkula jossa on johtoliitin, niin autossa on jarrutusenergian talteenotto, tällöin ei saa ladata suoraan akun - napaan
Eli + piuha akkuun ja - sitten runkoon.   silloin ei mene pieleen, jos laitat miinuksen jokatapauksessa runkoon :)

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #4 : 22.12.2011, 23:10:27 »
Onko näissä joissain jarrutusenergian talteenotto? :o

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #5 : 22.12.2011, 23:25:44 »
Onko näissä joissain jarrutusenergian talteenotto? :o

Riippuu ihan siitä, että mitä tarkoitetaan -näillä-   Tässä topic:ssa kun on specifioitu autoksi vain V50, ei muuta tietoa.  Mikäli otetaan kysymyksen tiimoilta tarkkailuun yleisesti V50, niin vastaus on kyllä :)

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #6 : 23.12.2011, 16:34:59 »
Näillä tarkoitin juurikin vee viiskymppisiä. Missä vuosimalleissa / versioissa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #7 : 23.12.2011, 18:34:02 »
Näillä tarkoitin juurikin vee viiskymppisiä. Missä vuosimalleissa / versioissa?

Tuota informaatiota en osaa tarkasti antaa, mutta voisi olla että ehkäpä johonkin vm. 2009 aikoihin se on tullut????  en muista..   ainakin 1.6 dieselin kanssa.
No, sen järjestelmän olemassaolon tunnistaa akun - kengässä olevasta akkuvirran valvontan-anturista.
Käytännössähän se järjestelmä toimii siten, että pidetään akku hieman vajaa latauksessa ja mootorijarrutusten yhteydessä ladataan, jonka jälkeen autoa käytetään ottamatta virtaa laturista, siihen saakka, että akun varaus on taas tietyllä tasolla.
Tällä saatava polttoainesäästöhän ei ole mitään kymmeniä prosentteja, vaan ihan pikkuisen, mutta säästö se on pienikin säästö, etenkin kun sen yhdistää muihin tapoihin säästää polttoainetta.

Poissa dasher69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #8 : 22.07.2015, 13:08:18 »
Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta eikös sitä suositella ylipäätään että apukäynnistyskaapelien ja/tai akkulaturin miinusjohto kytkettäisiin ladattavan/avustettavan auton runkoon eikä suoraan akkuun kiinni? Toki jos akku on irtonaisena, niin sittenhän vaihtoehdot on vähissä, eli siinä tapauksessa suoraan akkuun on ainoa tapa. Kun miinuskaapeli ei ole suoraan akussa kiinni niin kaapeleita latauksen/käynnistyksen jälkeen irrotettaessa muodostuva mahdollinen kipinä ei iske niin lähellä akkua, eikä ole niin todennäköisesti sytyttämässä latauksen yhteydessä muodustuvia jopa räjähdysalttiita kaasuja. Monesti joustintuen yläpään kiinnityksessä on sopiva maalaamaton pultinkanta, johon miinusjohdon voi kiinnittää, ja tässä V50 tapauksessakin maadoituspiste on samassa kuljettajan puoleisessa joustintuen yläosassa.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2015, 16:34:08 kirjoittanut dasher69 »
Volvo V50 D2 v.2012

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 akun lataus
« Vastaus #9 : 22.07.2015, 22:43:19 »
Drivessä on ainakin kaksi akkua eli pääakku ja pieni apuakku eturenkaan läheisyydessä. Mutta ilmeisesti voi kiinteän ylläpitolaturin kytkeä Miksun kuvaamalla tavalla :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Kulkukoira  Proturbo