Proturbo  Autodiagnoosi

M45 öljynvaihto ja öljylaatu + peräöljyn vaihto?

  • 5 Vastauksia
  • 4615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Tuli tässä hankittua muuan -87 240DL. Tässä olisi pari aloittelijatason kyssäriä, joihin en osannut löytää hakutoiminnolla vastauksia. Aiheita on (uskoisin näin) taatusti käsitelty joitenkin viestiketjujen sisällä.

1. Käyttöohjekirjan mukaan 4-vaihteisen vaihdelaatikon öljylaatu on ATF Type G (tai F), vaivaiset 0,75 litraa. Tämä öljylaatu tuntuu hieman yllättävältä, koska se on sellaista lirua, melkein kuin vettä. Kannattaisiko sen tilalle harkita nykyaikaista manuaalilaatikon öljyä, esim. Castrol 75W-80 täyssynteettinen manual gearbox oil?

2. Ja toinenkin, edelleen aloittelijatason kysymys: kuinkas se laatikon öljy vaihdetaankaan ja onnistuuko se helposti (ja turvallisesti) ihan vaan pihamaalla tai tallissa tunkin ja/tai ajoluiskien avulla?

3. Ja vastaavasti peräöljy: kuinka se vaihdetaan? Siellä on muistaakseni semmoinen proppu öljypinnan tasolla mutta kuinkas se vaihto tosiaan kannattaisi tehdä?

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: M45 öljynvaihto ja öljylaatu + peräöljyn vaihto?
« Vastaus #1 : 19.07.2015, 10:48:14 »
1. Jos laatikko on M45, niin muistaakseni ihan samaa moottoriöljyä voit laittaa mitä koneeseenkin. Jos taas ylivaihteellinen niin sitten tais olla joku ATF tms. Mä laitoin omaan M45:een Red Line MTL ja peräöljyksi Mobilube HD 80W-90 GL5. Ja hyvin toimii, tosin ajelen vaan kesällä.

2 & 3. Öljynvaihto onnistuu pukeilla, mutta auton olis hyvä olla suorassa. Ite vaihdoin sellasilla 60cm nousevilla ja oli helppoa. Laatikossa ja perässä on molemmissa tyhjäysproput alla ja täyttöproput askissa vasemassa sivussa ja perässä siinä takakannessa.
Öljynvaihtoa auttaa myös tälläinen pumppu, kun laatikon täyttöproppu on aika ahtaalla eikä sinne oikein mahdu kannu. Vaihda samalla tyhjäys/täyttöproppujen tiivisteprikat, en muista kokoja, mutta maksaa n. "pennin" /kpl.
Täyttömäärät molempiin: öljynpinta  täyttöaukon tasalle.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 10:55:24 kirjoittanut Lzlo »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
Vs: M45 öljynvaihto ja öljylaatu + peräöljyn vaihto?
« Vastaus #2 : 19.07.2015, 11:53:15 »
perässä pohjassa proppu tai alin pultti kopassa josta valuttaa öljyt

Poissa Kaksnelikantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: M45 öljynvaihto ja öljylaatu + peräöljyn vaihto?
« Vastaus #3 : 19.07.2015, 12:22:33 »
Ja ensimmäisenä kannattaa aukaista ne täyttöproput  :)

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: M45 öljynvaihto ja öljylaatu + peräöljyn vaihto?
« Vastaus #4 : 20.07.2015, 08:52:00 »
Turboon tai jos harrastaa lujaa ajoa volvo suosittaa moottoriöljyä,mutta ite heitin ihan perus atffää ja mitään vaivoja ei ikinä oo ilmentynyt. M45 proput lähtee paremmin aukikin kun ei ole alumiinirunkoa lootassa. Tippakannulla saa siististi liruteltua öljyt sisään ja niin paljon laitat että alkaa valua täyttöreijästä.
 Tunkissa on aina riskit mutta sitä varten pönkkää varmistukseksi tietenkin.  :)

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: M45 öljynvaihto ja öljylaatu + peräöljyn vaihto?
« Vastaus #5 : 20.07.2015, 21:23:09 »
Peruutin perän bilteman ajorampeille (kun sattui semmoiset olemaan ennestään) ja tunkkasin keulan harkkotiilen 1 kpl per puoli ja muutaman puukalikan varaan. Sittenpä nämä toimenpiteet sai juuri ja juuri ihan mukavasti suoritettua, vaikka vaihdelaatikon kohdalla olikin pikkuisen ahdasta. Laitoin vaihdelaatikkoon kuitenkin sen ATF Type G:n kun sattui sitäkin olemaan ennestään autotallissa. Sitä öljyä tuppaa tippumaan väkisinkin jonkun verran ja älysin laittaa reilunkokoisen pahvin (joka oli jäänyt jostain pakkauksesta) alle suojaksi.

Perässä ei ole prikkoja lainkaan mutta laatikossa on. Molempien alapropuissa oli magneetit, jotka puhdistin huolellisesti metallipölystä, jota näytti olevan vanhan öljyn seassa jonkin verran. Homma on itse tehtynä sen verran edullinen, että kannattaa varmasti tehdä ajoissa huolto-ohjelman puitteissa tai tiheämminkin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron