RallyBaron  Samppasport

Jumputtava ääni

  • 7 Vastauksia
  • 2414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa barevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Jumputtava ääni
« : 08.09.2015, 10:50:04 »
Hei. Näitä eri ääniä on vaikeahko kuvailla osuvasti, tyhjäkäynnilä moottorin puolelta kuuluu ihme jumputtava ääni joka muuttuu jatkuvaksi "ulinaksi" kierrosten noustua korkeammaksi. En kuullut tätä ääntä autoa ostaessani koska pakoputki oli tohjona ja peitti tehokkaasti kaikenlaiset muut volinat. En tiedä, viittaisi jonkinlaiseen ilmavuotoon vai voiko esim. kytkinasetelmasta tämäntapaisia ääniä tulla. Auto on 740 -91 malli. Kiitollinen jos joku voi auttaa 
144-1969 ,  745-1991

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #1 : 08.09.2015, 17:00:31 »
Mikä kone ja vaihteisto?
Muuttuuko ääni jos painat kytkinpoljinta?
Käykö tasaisesti myös tyhjäkäynnillä? Jos käy hyvin niin ei ole ilmavuoto.

EGR eli pakokaasun takaisinkiertolaitteistosta voi kuulua jumputtava ääni jos letkut ovat irti sillä EGR on yhteydessä pakosarjaan (musta noin tuumanvahvuinen kumiletku ilmansuodattimesta moottorin editse vänkärin puolelle. Letkussa on musta muovinen "pallo" kiinni ja koneen päässä letku on kiinni metallisissa "ufo"issa. Ufot ovat takaiskuventiileitä ja ne pettävät ajan kanssa ja laitteisto alkaa jumputtamaan ja ääni kuuluu jos letkut ovat irti). EGR putkisto kiertää myös koneen takakautta pakosarjasta imusarjaan. Usein nämä metalliputket on tulpattu/puristettu kasaan. Vuoto voinee ilmetä ulinana kun kierroksia nostetaan. "Ufojen"ulkokuoressa voi myös olla reikiä. Tunnustele/kuuntele pakokaasun virtaa paljaalla kädellä "ufojen" ympäriltä.

Vaihdelaatikko alkaa ulisemaan, myös tyhjäkäynnillä, lähestyessään loppuaan.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa barevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #2 : 08.09.2015, 18:05:53 »
Moottori on B230 F  M47 laatikolla, eikä kilometrejä ole vielä kuin n 230 000... nämä letkut jotka mainitset ovat ilmeisesti ainoastaan FD moottorissa joten siitä ei ole kyse. Pintakaasulla ajettaessa esim jonossa ei tahdo kunnolla vetää, muuta hämminkiä ei ole oikeastaan ollut. Olisiko ehkä pakosarjan ja putkiston liitäntäkohta väännähtänyt jokusen verran touhutessani uuden pakoputken kanssa... Sinällään pitäisi olla yksinkertainen juttu, ajattelin kuitenkin kysyä neuvoa ennenkuin alan isommalti purkamaan ja vikaa paikallistamaan :-)
144-1969 ,  745-1991

s73

  • Vieras
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #3 : 08.09.2015, 18:28:30 »
Vikakoodit luettu?
Mikä moottorin ohjaus lh2.4 vai bendix regina?
Saatko videota?

Poissa barevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #4 : 08.09.2015, 20:38:34 »
Hei.  Bendix Regina, aikuisemmassa  740- 88 B230F, mallissa oli LH2.2 jonka opin tuntemaan kohtalaisen hyvin. Toistaiseksi tämä kritisoitu Bendix Regina on toiminut, saa nähdä onko Boschin veroinen pitemmällä tähtäimellä...
144-1969 ,  745-1991

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #5 : 12.09.2015, 00:30:42 »
Mikä kone ja vaihteisto?
Muuttuuko ääni jos painat kytkinpoljinta?
Käykö tasaisesti myös tyhjäkäynnillä? Jos käy hyvin niin ei ole ilmavuoto.

EGR eli pakokaasun takaisinkiertolaitteistosta voi kuulua jumputtava ääni jos letkut ovat irti sillä EGR on yhteydessä pakosarjaan (musta noin tuumanvahvuinen kumiletku ilmansuodattimesta moottorin editse vänkärin puolelle. Letkussa on musta muovinen "pallo" kiinni ja koneen päässä letku on kiinni metallisissa "ufo"issa. Ufot ovat takaiskuventiileitä ja ne pettävät ajan kanssa ja laitteisto alkaa jumputtamaan ja ääni kuuluu jos letkut ovat irti). EGR putkisto kiertää myös koneen takakautta pakosarjasta imusarjaan. Usein nämä metalliputket on tulpattu/puristettu kasaan. Vuoto voinee ilmetä ulinana kun kierroksia nostetaan. "Ufojen"ulkokuoressa voi myös olla reikiä. Tunnustele/kuuntele pakokaasun virtaa paljaalla kädellä "ufojen" ympäriltä.

Vaihdelaatikko alkaa ulisemaan, myös tyhjäkäynnillä, lähestyessään loppuaan.

Pulsair ja EGR on eri asia.

Noi ufot kuuluu pulsairiin.
142

Poissa barevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #6 : 13.09.2015, 12:20:02 »
Pitääpä tutkia heti kun pääsen taas jaloilleni... kuumeisena pahassa influenssassa maannut päiväkausia. Tutkin samalla vikakoodit. Minkälaisia kokemuksia on muilla tästä Bendix-Regina systeemistä... käytettyjen pörsseissä olen nähnyt näitä 91-92, B 230 F  malleja aivan kunnioitettavilla 400-500 000km lukemilla.  :-)
144-1969 ,  745-1991

s73

  • Vieras
Vs: Jumputtava ääni
« Vastaus #7 : 13.09.2015, 12:33:11 »
Pitääpä tutkia heti kun pääsen taas jaloilleni... kuumeisena pahassa influenssassa maannut päiväkausia. Tutkin samalla vikakoodit. Minkälaisia kokemuksia on muilla tästä Bendix-Regina systeemistä... käytettyjen pörsseissä olen nähnyt näitä 91-92, B 230 F  malleja aivan kunnioitettavilla 400-500 000km lukemilla.  :-)
Vähän näissä on ollut vikoja jos ajatellaan mikä määrä on vaihdettu esim.
lh2.4 ohjauksella oleviin immuja.  ::)

 

Proturbo  Autodiagnoosi