Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua (RATKAISTU)

  • 8 Vastauksia
  • 10449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua (RATKAISTU)
« : 03.04.2014, 16:11:41 »
Auto on S60 2.4T -01

Talvella tuli autoon ilmoitus "pakokaasuja huolla pian". Luin vikakoodit ja koodeiksi tulivat P0113 ja P0172. P0113 koodi viittasi imuilman lämpötilaanturiin ja sen myös vaihdoin. Lopputalvena ei vikakoodeja tullut, mutta kokoajan oli tunne ettei auto toiminut kunnolla.

Nyt pakokaasuja huolla pian tuli uudestaan ja tällä kertaa vain tuolla P0172 hälytyksellä. Auto sinällään toimii ja käy, mutta kun kiihdytät niin tuntuu, että auto tukehtuu ja empii hetken ennen kuin kiihtyy.

Lontoonkielisiltä sivuilta olen vikaa kartoittanut ja oikeastaan järjestäen P0172 vikakoodin aiheuttajaksi on epäilty ilmavuotoa. Olen pyrkinyt tutkimaan putkia, mutten ole havainnut vuotoja. Tarkoittaako nämä putkien ilmavuodot vain "kovamuovisia" putkia, jotka lähtevät esim. ilmanputsarilta vai voiko ne tarkoittaa myös niitä tuhannenmonta pikkuista pehmeää muoviletkua? Onko kovamuoviset ns. ahtoputkia (mulla on vähän termit hakusessa).

Ilmamassa-anturin olen putsannut sille kuuluvalla aineella, ei mitään vaikutusta.



Edit: otsikko

Mikä tämä on ja mikä sen tarkoitus on? Itselläni pitää välillä melkoista pärinää/rätinää kun auto käy tyhjäkäynnillä (itse ajossa en ole vielä saanut päätäni konehuoneeseen). Varaosanumero 9473212
« Viimeksi muokattu: 25.08.2015, 09:14:30 kirjoittanut yalle »

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: P0172 system too rich Bank1
« Vastaus #1 : 03.04.2014, 20:48:31 »
TCV, turbo control valve, ei sen pitäs ainakaan päristä, uutta kehiin, näitä saa metallisenakin, jenkkilästä tilaamallaa, äääh merkkiä en nyt muista, parempi muistiset jatkakoot :)
« Viimeksi muokattu: 03.04.2014, 20:53:23 kirjoittanut mara h »

Poissa yalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: P0172 system too rich Bank1
« Vastaus #2 : 06.04.2014, 17:40:12 »
Pierburg merkkisiä nuo näyttäisi olevan. Laitettiin uusi tilaukseen.

Poissa yalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua
« Vastaus #3 : 27.04.2014, 10:51:00 »
Nyt on tuo turbo control valve vaihdettu - ei vaikutusta auton tehoihin, mutta ylimääräinen pärinä kyllä loppui!

Eli auto tuntuu tukehtuvan kun kiihdyttää rivakasti. Tyhjäkäynti on hyvä ja tasaisella kaasulla auto kulkee sujuvasti. Myös jos auto on ihan paikallaan ja tyhjäkäynnistä painaa kaasun pohjaan, niin auto tukehtuu ja rupeää "röpöttämään".

Autodata antaa kyseiselle ongelmalle (siis P0172 vikakoodille) seuraavanlaisia ehdotuksia.

- haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili. Missä tämä sijaitsee?

- Pakokaasujen takaisinkierrätys. Onko tämä EGR? Löytyykö myös bensakoneesta, koska netistä kun etsin ratkaisua niin KAIKKI EGR ongelmat ovat Diesel koneisiin.

Jos näistä löytyisi kuva niin olisin kiitollinen.

Lisään vielä, että imuputkissa (niissä isoissa kovamuovisissa) ei ole reikiä, eikä putket mene lyttyyn kun polkee kaasua. Luin, että jollaikin on ollut myös tätä ongelmaa tehojen loppuessa kesken.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2014, 16:02:50 kirjoittanut yalle »

Poissa therealdeal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua
« Vastaus #4 : 28.04.2014, 00:08:24 »
Kuuluuko viel rätinää ja pärinää ?.. kuuluuko jos nostat kierroksia vaik 2500rpm ja annat ittestää laskee normaalisti eli polkaset vaan... Jos kuuluu nii vois olla turbon hukkaportin kello ... Yleesä jos on rikki tai puhki nii pitää räminää eikä varmaa kiihdy hyvin... Jos näissä s60 kyseistä osaa on... Omassa s40 turbossa oli aikoinaan moinen rikki samaa ääntä piti... Voi testata vaikka sillai että toinen pitää hukkaportin kellon tangosta kiinni ja joku polkasee kaasua.. jos eikuulu ääntä nii sit on rikki
« Viimeksi muokattu: 28.04.2014, 22:23:29 kirjoittanut therealdeal »

Poissa yalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua
« Vastaus #5 : 28.04.2014, 15:58:57 »
Kuuluuko viel rätinää ja pärinää ?.. kuuluuko jos nostat kierroksia vaik 25000rpm ja annat ittestää laskee normaalisti eli polkaset vaan... Jos kuuluu nii vois olla turbon hukkaportin kello ... Yleesä jos on rikki tai puhki nii pitää räminää eikä varmaa kiihdy hyvin... Jos näissä s60 kyseistä osaa on... Omassa s40 turbossa oli aikoinaan moinen rikki samaa ääntä piti... Voi testata vaikka sillai että toinen pitää hukkaportin kellon tangosta kiinni ja joku polkasee kaasua.. jos eikuulu ääntä nii sit on rikki

Ei (onneksi) kuulu pärinää.

Poissa therealdeal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua
« Vastaus #6 : 28.04.2014, 22:24:42 »
Jos pidit tangosta kiinni ku polkasit ja ei kuulunu nii sit on rikki

Poissa yalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua
« Vastaus #7 : 02.06.2014, 10:01:53 »
Päivitetäänpä vähän mitä on tullut autolle tehtyä:

Eli vaihdoin uusiin kaikki alipaineletkut. Niitä oli sitten kaikenkokoisia 5 mm, 6 mm, 8 mm sekä 10 mm sisämitoiltaan.

Samalla vaihdoin "tällaisia" kaksi kappaletta. Näillä ei ole varaosanumeroa, mutta jotenkin jäljiten härpäkkeen nimeksi vacuum check valve ja ei tällaisia mistään ostaakkaan saanut (koska kaikki autovaraosa liikkeet etsivät vain varaosanumeron mukaan). Niin nämä sulkuventtiilit olivat niin haperot, kun yritin irroittaa vanhoja letkuja irti, niin napsahtivat varresta poikki.



Letkujen ja sulkuventtiilien uusiminen, ei tuonut autoon eloa.

Ja googlettamisen jälkeen, vikakoodin P0172 "takaa" löytyi vikakoodi EMC-262A, joka tarkensi vähän mihin vika voisi johtaa. Yksi syy oli pakokaasujärjestelmän vuoto ja koska olin vaihtanut talvella katin jälkeisen putkiston osan niin tarkisitin putkivuodot. Pieni liitosvuoto sieltä löytyikin, jonka tiivistettyä vikakoodi muutui P0171.

Tämän vikakoodin pohjalta lähdin vaihtamaan IMM:n ja sen vaihdettua, autoon palasi tehot!  :) Ei tukehdu enää kun painaa kaasupolkimen pohjaan, mutta tasaisella pintakaasulla, hiljaa ajaessa auto vähän nykii.

Voisiko nykimisen syy olla, että ostin halvan ilmamassamittarin? Vai olisiko vika kuitenkin vielä jossakin muualla?

Onko jollakin kokemuksia halvoista (ebay n. 25 puntaa) IMM:ta? Lueskelin, että niitä ei suositella, mutta syytä että miksei, niin en ole lukenut vielä mistään.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2014, 10:03:53 kirjoittanut yalle »

Poissa yalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T tukehtuu kun antaa kaasua (RATKAISTU)
« Vastaus #8 : 25.08.2015, 09:19:23 »
Vihdoin ja viimein auton ongelma saatiin ratkaistuksi, eli kaasuläppäkotelo se loppupeleissa (taas) oli. Vikakoodit tulivat reilun vuoden nikottelun jälkeen.

Vikakoodeiksi tulivat:

91B7 - kaasuläpän säädinosa komponentti takertaa/viallinen
130A - ilmamassamittari epäloogin. signaali
91CF - Yhteys kaasuläpän säädinosa/vakionopeudensäädin/jarruvalokytkin epäloogin. signaali

Uusi kaasuläppäkotelo maksoi keskusautohallilla 421  + tiiviste 5,67 euroa.

Läpän vaihdoin itse, jonka jälkeen ajoin sen keskusautohallille ohjelmoitavaksi. Ohjelma 58,23 + "työ" 31,20 euroa.

 

Samppasport  Futurez