Kävin kaverilla katsomassa V70/2002/2.4l:n automatic farkkua kun ei jaksanut käynnistyä. Nooh mittasin akun ja peräti 11v oli mutta ämpäreitä melkein nolla koska edes sisävaloa ei jaksanut sytyttää.Nooh kovan etsimisen ja duunin jälkeen löysin auton jossa oli täynnä virtaa oleva akku. Tietysti ennen apuvirran käyttöä tarkistin kaikki sulakkeet konehuoneessa ja takatilan akun vieressä muovikotelossa (40A:n) ehjät oli. Sitten auto nätisti käyntiin ja mittaamaan että lataako laturi, laturin perseestä maita vasten 17v mutta johdon toisessa päässä (sulakerasialla->akulle johto) jännite vain 6v!.
Nooh piuhat veke ja laturin mutteri auki, putsasin kunnolla hapettumat ja homma futasi, 15min:n tyhjäkäynnin jälkeen lähti jo omin avuin käyntiin.
Sitten mittasin hukkavirrat, akun miinus-johdon väliin Ämpäri-mittari ja napsahti kivasti 6A (tosin 4:t sisävalot syttyi, sammui sitten vähän ajan päästä)
ja vähän ajan päästä putosi kauniiseen 270mA. Yksi vika korjattu, sitten jäi perhanan punainen kolmio huutomerkillä möllöttää tauluun, nollasin sen veke muistaakseni 4s:n painamisella(luulin että on huoltovalo) ja muuttui keltaiseksi. Aina kun oli virrat päällä taikka auto käynnissä niin jonkun oven auetessa keltainen huutari muuttui punaiseksi, annoin sen olla. Sitten oltiin just lähdössä himaan, niin check engine valo pamahti, ei muuta kuin OBD:ta peliin, ilmoitti että Transmission error, kuittasin sen veke, eikä takaisin ole tullut.
Mielenkiintoista on vielä että ennen tuota 4s:n resetointi mittariston kello juoksi sikana ympäriinsä, nyt se toimii ok.
Sitten kyssäriin (viimeinkin) KELTAINEN KOLMIO? haittaako mitenkään? mikä hemmetti se oikein on?
Kiitollisena tiedoista etukäteen.
t.Reima
