KL-varaosat  Race.fi

Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys

  • 25 Vastauksia
  • 9525 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #15 : 06.11.2015, 22:52:10 »
No sit ei toimi mut kokeillaan että on faktaa. Onpahan kone plussan puolella kun kääntää avainta. Letkulämmitin 145€ vs webasto...

Vähän samoilla linjoilla Huikkosterin kanssa..

Ja jos ei toimi odotetusti niin ottaa puhalluksen pois käytöstä ja käyttää tavallisen lohkolämppärin tapaan. On ihme jos ei ala olemaan möykyn lämpö plussan puolella.. ::)

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #16 : 06.11.2015, 22:57:53 »
Sisäkierron jos saa jätettyä päälle niin ei ainakaan suoraan ulos puhaltaisi kaikkea lämmintä.
Ja tosiaan olisi hyvä jos puhallin käynnistyisi vasta kun neste on riittävän lämmintä.
Kokeilla kannattaa aina, kertokaa sitten tuloksia miten toimii.
V50 d5 -10

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #17 : 06.11.2015, 23:04:11 »
Mulla pakussa 5,5kW eberi ei -20°C ilmoilla, puhallus kokonaan lasille sunnattuna välttämättä ehdi 30min aikana sulattamaan lasia kokonaan, jos se on vähän tömäkämmin jäässä, esim lauhan kelin jälkeen tms. Ja järjestelmähän on toteutettu niin että eberin lämmitysvesi menee ensin lämppärin kennolle ja sieltä jäähdyneenä edelleen moottoriin. Ulos kyllä näkee, mutta sanoisin että neljännes teholla nelinkertaisella ajalla tekee melko tiukkaa.

Ei ajatus silti mun mielestä mahdoton ole, niitä letkulämppäreitä vaan laittaa vähän useamman sinne, esim 3kW edestä. Myös kiertovesipumppu pitää laittaa, koska vapaakiertoinen letkulämppäri ei ainakaan lämppärin kennon kautta jaksa sitä kierrättää.

Toisaalta jos osaaminen ja auto ovat sellaisia että tuollaisen systeemin rakentaminen onnistuu, niin miksei asentaisi sitten samantein polttoainetoimista lämmitintä? Ei ne niin älyttömän kalliita ole.

Eli 1-teholla puhallin veisi 30W (5- nopeuksinen puhallin. 1-asento on 0) ja se taas vastaa 30W/12V = 2.5A / h

Ei tuo nyt kyllä suurelta tunnu :) Toki jos ajaa paljon lyhyttä matkaa niin sitten tuntuu, mutta tarvii kyllä sitten olla oikeasti lyhyttä matkaa.. :idiot2:

EDIT: löytyi vielä netin syövereistä, että joku oli laskeskellut, että kun sahaa autoa käyntiin (Audi A4 1.8T) 10s niin virtaa kuluu keskimäärin 0.054Ah. Eli virtaa kuluu akusta kokonaisuudessaan 0.054 Ah*90A= 4.86A

Ja kaiken huippu oli se, että tuo virta oli työnnetty takaisin akkuun 90A laturilla 41s kuluttua, kun auto oli startattu.. Mitään ylläpitolatureita tarvi  :D

Suunnilleen noinhan se menee teoriassa. +21°C lämpötilassa. Uudella akulla.

Mutta jos se parivuotta vanha akku -20°C lämpötilassa kykenee ottamaan latausvirtaa 2,5A vastaan, niin sillä saa päästellä 2 tuntia ennen kuin akku on latautunut edes siihen lähtötilanteeseen. No käytännössähän akku vähitellen lämpenee kun sitä ladataan ja latausvirranvastaanottokykykin paranee, joten tunnin ajelu riittää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #18 : 06.11.2015, 23:44:21 »
Mulla pakussa 5,5kW eberi ei -20°C ilmoilla, puhallus kokonaan lasille sunnattuna välttämättä ehdi 30min aikana sulattamaan lasia kokonaan, jos se on vähän tömäkämmin jäässä

Lämmitysajat sun muut tarpeet on vähän suhteellisia.. Harvemmin itselle tulee äkkihätätarvetta lähteä 30min päästä mihinkään, niin itseä ei haittaa se 2h lämmitysaika -varsinkaan kun tolppasähkön maksaa vuokranantaja :)

Toisaalta jos osaaminen ja auto ovat sellaisia että tuollaisen systeemin rakentaminen onnistuu, niin miksei asentaisi sitten samantein polttoainetoimista lämmitintä? Ei ne niin älyttömän kalliita ole.

Osaamista kyllä piisaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kyllä se opiskelijan perseessä pikkuisen hiertää jos sijoittaa tosta noin vaan "halvimpaan eeperiin" joka sekin on ~800e. Ja letkulämppäri on karkeasti 5 kertaa halvempi..

Noh, katotaan mitä tulee :)

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #19 : 07.11.2015, 02:02:13 »
Saahan noita tt-thermoja ~3kw tehoon asti, hintaa ei muista ulkoa. Tuo oma 1,5kw malli lämmittää 0asteen nesteen 20minuutis 21asteeseen, eli kovallakin pakkasella ollaan plussan puolella 45min jälkeen. Mutta ei tuolla teholla voi kyllä vielä sisätilaa varmaankaan lämmittää. Ehkä semmonen 3kw malli ja joku termostaatti väliin että sisäpuhallus alkaa vasta kun neste esim 30 asteista niin saattaisi toimia jos tuon puhaltimen siis ylipäätään saa pyörimään.  Tuolloinhan sulakkeet lämpötolpas on toki kovilla, jos 3kw lämppärin laittaa. 10a sulakkeesta kun saa vain ~2300w ja se on suht yleinen niin tuokin kannattaa huomioida :)
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #20 : 07.11.2015, 06:08:59 »
En kuvittelekkaan että sisätilat lämpeis 1.5kW tehoilla mutta ikkunat sais olla kirkkaat.
Vaikkakin tuo 125kW bensalämmitin alkaa aika nopeesti sitä lämmintä puhaltamaan ilman lisälämmittimiäkin.
Ajakko aina kaasu pohjassa??? :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #21 : 07.11.2015, 16:26:30 »
Lämmitysajat sun muut tarpeet on vähän suhteellisia.. Harvemmin itselle tulee äkkihätätarvetta lähteä 30min päästä mihinkään, niin itseä ei haittaa se 2h lämmitysaika -varsinkaan kun tolppasähkön maksaa vuokranantaja :)

Osaamista kyllä piisaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kyllä se opiskelijan perseessä pikkuisen hiertää jos sijoittaa tosta noin vaan "halvimpaan eeperiin" joka sekin on ~800e. Ja letkulämppäri on karkeasti 5 kertaa halvempi..

Noh, katotaan mitä tulee :)
Binar lämppäri maksaa normihinnalla 690e heater.fi kaupassa, ja joskus bongasin 4kW eberin 450e tarjouksessa, ei tosin sisältänyt kv-pumppua.

Toisaalta jos systeemin on oltava vaan halpa, niin perinteinen lohkolämmitin ja sisälämppäri johto oven välistä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #22 : 07.11.2015, 16:54:43 »
Tulee tyhmä kysymys. Miksi sisälle ei voi laittaa sisälämmitintä? Jos kerta autoa pidetään roikassa. Lasit on sulat sama millä kelillä kun käyttää Defan 2100 terminiä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #23 : 07.11.2015, 17:26:18 »
Tulee tyhmä kysymys. Miksi sisälle ei voi laittaa sisälämmitintä? Jos kerta autoa pidetään roikassa. Lasit on sulat sama millä kelillä kun käyttää Defan 2100 terminiä.

Mä en keksi muuta kuin sen että lämppärissä on valmiiksi lämmin vesi. Perinteisellä lohkolämppäri+sisälämmitin yhdistelmällähän yleensä ajoon lähdössä puhalletaan ensin kabiini kylmäksi jonka jälkeen sitä lämmitetään taas.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #24 : 07.11.2015, 17:37:11 »
Tulee tyhmä kysymys. Miksi sisälle ei voi laittaa sisälämmitintä? Jos kerta autoa pidetään roikassa. Lasit on sulat sama millä kelillä kun käyttää Defan 2100 terminiä.

Koska taloyhtiö kieltää, siksi. Ja jos käyttää sisätilanlämppäriä niin huomautus tulee aika nopeaan.. Kokeiltu pari kertaa viime talvena  :-\

Onhan mullakin jo ennestään Defa Termini 1800

Mä en keksi muuta kuin sen että lämppärissä on valmiiksi lämmin vesi. Perinteisellä lohkolämppäri+sisälämmitin yhdistelmällähän yleensä ajoon lähdössä puhalletaan ensin kabiini kylmäksi jonka jälkeen sitä lämmitetään taas.

No joo, voin sen noinkin ajatella. Mutta pääsyy vaihtoon on ei ketään hyödyttävä säteilylämmitin. Ja tuli vain sivuhuomiona mieleen, että jos laittaa letkulämppärin niin miksei voisi tehdä webasto kytkentää.. ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #25 : 07.11.2015, 18:12:37 »
Ne huomautuksen sisälämppäristä tulee naapureiden kautta jotka bongailevat sulia laseja aamuisin, ei ne tajua kuinka se lasi on sulatettu.

Onhan täälläkin ollut puhetta että jopa autot joissa on webasto saavat huutia sisätilojen lämmittämisestä.

 

KL-varaosat  Race.fi