Tässä kahtelin ja mietin, pajonko tähän "hyvään aihioon" on nyt vaihtunut osia ja päätin sen ansaitsevan oman pikku ketjun.
Aihiona siis 745 vm. 92 timanttisella B200F + M47 tekniikalla, 3,9 välityksen lukottomalla akselilla, maailmankaikkeuden toiseksi kamalimmilla penkeillä, sinisellä sisustalla, ajan harmaannuttaneilla puskimilla jne. oleva aito Suomi-auto. Varusteitakin oli raksittu runsaasti, nimittäin koirakalteri ja lohkolämmitin.
No, todellisuudessa hankitapäätökseen vaikutti kovin runsaasti se, että juuri hetki sitten toverille tuli purkuun samanvärinen 765, mihin oli yllättäen pesiytynyt muutama varuste enempi. Lisäksi omassa pihassa odotteli vielä kolmas sininen. Onhan se nyt tyylikästä, kun molemmat käyttövermeet on saman värisiä.
Myyjän parkkiksella syynäten kori vaikutti saavan arvosanan 9+ ja kaupat syntyivät. Tarkemman syynin jälkeen arvosanaa on pakko vähän laskea, tätä keksintöä on maalattu varsin paljon ja monta paikkaa tehty melkein hyvin. Kuvia ostohetkestä tuli otettua harmillisen vähän.
Sitten siihen päivitykseen. Vaihtoa vaativia osia alkutilanteessa:
Tähän mennessä tehty:
- Puskurit
- Keula, tämä oli alunperin niillä kaikkein kamalimmilla seiskan valoilla
- Ovipahvit + ikkunannostimet
- Penkit, tai ainakin verhoukset
- Takakontin verhoukset (kyllä, näissäkin on eroa)
- Moottori
- Loota (ei alkuperäinen speksi)
- Taka-akseli, ennenkaikkea välitys, mutta lukkokin
Vielä tekemättä:
- Ilmastoinnin lisääminen ja lämmityslaitteen automatisointi
- Lisää kromilistoja?
- Kauko-ohjatut lukot, Frigate?
TekniikastaAina jostain löytyy purkuauto. Tällä kertaa luovuttamaan pääsi mätä 944, jossa käyttökelpoisia osia oli oikeasti vain moottori (ajettu vaatimattomat 540 tkm), mittaristo ja taka-akseli. Onneksi hintakin oli sopiva. Akselissa piti olla lukko, mutta se valitettavasti jäi löytymättä. Tämän keulalta käyttöön kerättiin ehkä se toiseksi paras aihio, B230FB. Iso kansi ja vx3. Melkein valmis turbokone, vain turbo puuttuu. Mitäpä sitä turhia ihmettelemään, kone keulalle neliseiskan jatkoksi vakioturbon asetelman kera, hop. Muuttui käyttömukavuus aika radikaalisti. Tämmösessä päivityksessä kantsii vaihtaa ne purkitkin, on varsin rusaasti eroa b200f ja b230fb kartoissa, sekä sytkä- että bensapuolella. Varsinkaan kylmänä isompi kone ei vaan toimi pikkulohkon purkeilla.
Mutta perkele. Se "turbon asetelma" oli ilmeisesti ihan hyvä. Ehti se ainakin pari tuhatta kilometriä toimia moitteetta, kunnessa valtaisalla vaparin tuottamalla väännöllä alkoi lipsua. Mitenkäs tämä korjataan...
Tätä on tässä liikaa.

Hienosti sopii! Toki M47 ei sitten enää pidäkkään sitä, mitä tuon näköinen asetelma pitää. Tähän setuppiin päätyi BMW:n 240 mm asetelma (osanumero jäi löytymättä) ja 850 T5R kytkinlevy. Jatkeeksi - bolt-on henkeen - M90. Tottakai korissa jo olevalla M47 kardaanilla.
Voimansiirron loppupäähän päiviteltiin, kun sitä valmista g80 akselia ei nyt sit löytynyt, torseeni. Nurkissa lojunut akseli kävi maalattavana, tuli takaisin nätin värisenä... Kivasti oli mennyt peltinen koppa rikki hiekkapuhalluksessa, joten edessä oli pikku pesutalkoo. Kunnon naftahuuhtelu, kärsseri ja toinen kunnon naftahuuhtelu vei toivon mukaan kaiken hiekan mennessään. 3 tkm liukkailla esijännitetyn torseenin kanssa ajelleena, enää ei osaa olla ilman. Paras päivitys tähän autoon.


Konehuone sai vielä tässä kuluneen viikon aikana jotain pikku osasia lisää:
Ulkoisia päivityksiäAiniin, se kori. Sehän oli vain melkein täydellinen. Puskurinvaihdon yhteydessä piti vähän päästä kolvailemaan:



Mulla on joku vasemman takanurkan syndrooma, pistin toisen farkun lihoiksi pääasiassa sen takia, että siihen oli vaihdettu koko pahuksen takaposki. Sen verran hyvin kuitenkin, että mulla meni monta kuukautta huomata mokoma. Eihän tollekkaan olisi mitään tarvinnut tehdä, mutta joku allergia noille solmussa oleville pelleille on.
Keulan ilme pävittyi aiemmin mainitusta 765:stä varastetuilla valoilla.

Samanhenkistä settiä takapäähän, tälläkertaa toki Bilteemasta:

Kesällä odottelee vielä semmonen pieni korikorjaus, ainakin konepelti, etusiivet ja tuulilasinaluspelti, todennäköisesti myös kuskin ovi ja peilit tarttee maalata. Onneksi ne on nyt helppo irrotella, kun eivät oo vielä päässet ruostumaan kiinni...
SisustajuttujaSisäpuolella on pidetty varsin tiukka original only -henki. Pikkuisen piti poiketa, kun henkeen sopiva ratti käveli vastaan ja viihdekeskus, luonnollisesti. Linjasta poikkeaa väärän väriset penkinverhoukset, mutta sointuu muuten siniseen ympäristöön minusta hienosti.


765 luovutti tähän myös ovipahvit, peilit ja ikkunannostimet. Riemua aiheutti "hienosti" yhteensopivat johtosarjat. Kaikenlaisia kytkentäkaavioita löytyy kyllä, mutta liitindiagrammit loistaa poissaolollaan. A-pilarien juuressa olevat isot liittimet piti perata kauttaaltaan, kun korin takaosaan ja oviin menevät johtosarjat askarreltiin vm. -88 765:n, vm. -93 945 ja tuon auton omista sarjoista. Koko komeuteen taisi tulla kaksi juoetttua johtoa, muuten kaikki pinnit oli mahdollista nyppiä liittimistä uuteen järjestykseen.
Sisustaa päivitellessä löytyi iloinen yllätys, aiheutti toki vähän WTF-ilmeitä:

Miten tämmönen on B200F kaverina? Osanumerokin täsmää pikkulohkon koodiin, et sitä ei oo sinne kukaan vaihtanutkaan... No, on ilmeisesti sattunu Volvolla hyllyssä olemaan.
Nää on tämmösiä, päällimmäisenä listalla on nyt ruiskun päivittäminen oikeasti ahdetulle ja 500 cc sumuille ja ahtomittarin metsästys.
Loppuun voisi laittaa mietinnön siitä, miksi kaikki pitää ite tehdä, eikö tämmönen olis löytyny valmiinakin? Alkuperäinen ajatus oli saada speksit B230FT + M90 + lukkoperä hyväkuntoisessa farkun korissa vähän halvemmalla. Lopputulemana rahaa on palanut karvan alta kolme tonnia ja työtunteja varsin paljon. Viksumpaa olis ollu ehkä maksaa muutama euro enempi aihiosta, missä olis ilmastointi valmiina. Nyt on toki rakenneltu parempi tekniikka, siellä on kunnolliset kytkimet, iso kansi, isompi hyrrä ja kunnollinen lukko takana. Ei kyllä ainakaan kaduta.