Kulkukoira  Proturbo

Oikea tapa ladata akku

  • 49 Vastauksia
  • 24502 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #45 : 09.02.2016, 06:11:03 »
Olen luullut että ne stöpselit ei toimi jos avaimet ei oo virtalukossa. Tunnustan tietämättömyyteni
Omassa ainakin toimii vain tavaratilan töpseli, kun autosta on virrat pois.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #46 : 09.02.2016, 13:22:38 »
Kaikki muut pimenee, kun ovet lukitaan, mutta tavaratilan virtapistokkeeseen jää jatkuva virta. Ajatus on kait niin, että kylmälaukku toimii kaupassa käynnin aikanakin. Muistaakseni tästä varoitellaan ohjekirjassa akun tyhjenemisen vuoksi.

Toinen vielä "nokkelampi" tapa on tietysti ladata perävaunupistokkeen kautta, koska sielläkin on jatkuva virta, ainakin 13 napaisissa töpseleissä. Itsellä vain ei ole ollut vetokoukkua kuin vähän aikaa, niin siksi tuo ensimmäinen valikoitui aikanaan latauskeinoksi. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #47 : 09.02.2016, 13:43:10 »
Tulipa nyt vielä mieleen, jos joku innostuu näitä epävirallisia latauspaikkoja käyttämään, että älykkäillä latureilla akku ei mene aivan täyteen, jos latauspiste on kovin etäällä akusta. Tulee siis jännitehäviötä ja akku jää hivenen vajaaksi. Käytännön merkitystä ei ole.

Vanhanmallinen laturi toimii paremmin pakkasessa - se tuuppaa 16 volttia akkuun ja se varmasti täyttyy. Lyijyakkua ei saa merkittävästi kiehumaan noilla latausvirroilla alle 10 asteen pakkasessa, joten ylijännite ei haittaa. Paremmin vain lähtee auto aamulla käyntiin, kun akku on lämmin.

Jos lataa lämpimässä sisällä, niin sitten tuollaisella vanhalla laturilla saa akun kiehutettua kuivaksi, jos unohtuu lataus päälle esim. kolmeksi kuukaudeksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #48 : 09.02.2016, 22:11:46 »
Tulipa nyt vielä mieleen, jos joku innostuu näitä epävirallisia latauspaikkoja käyttämään, että älykkäillä latureilla akku ei mene aivan täyteen, jos latauspiste on kovin etäällä akusta. Tulee siis jännitehäviötä ja akku jää hivenen vajaaksi. Käytännön merkitystä ei ole.

Vanhanmallinen laturi toimii paremmin pakkasessa - se tuuppaa 16 volttia akkuun ja se varmasti täyttyy. Lyijyakkua ei saa merkittävästi kiehumaan noilla latausvirroilla alle 10 asteen pakkasessa, joten ylijännite ei haittaa. Paremmin vain lähtee auto aamulla käyntiin, kun akku on lämmin.

Jos lataa lämpimässä sisällä, niin sitten tuollaisella vanhalla laturilla saa akun kiehutettua kuivaksi, jos unohtuu lataus päälle esim. kolmeksi kuukaudeksi.

Lyijyakkuja on monenlaisia. Käsittääkseni tietyntyyppiset lyijyakut saa sököksi ylijännitteellä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #49 : 09.02.2016, 22:20:24 »
Lyijyakkuja on monenlaisia. Käsittääkseni tietyntyyppiset lyijyakut saa sököksi ylijännitteellä

Agm ja geeli max latausjännite on 14.8v.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

 

Carcom Oy  Elekma