Nyt on jotain projektikuvia!
Ihan ekaksi purkasin kokonäyttöhärdellin pois kojelaudasta. Näyttö oli kiinni kolmella torx ruuvilla ja näytön muovikehys neljällä torx ruuvilla. Sitten vain liittimet näytöstä irti ja koko paketti pois niin, että jää tyhjäksi se paikka, niinkuin kuvasta näkyy.

Tämän jälkeen aloin irroitteleen pieniä ruuveja pois ympäriltä, jotta saan piirilevyt näkyviin ja pois yksiköstä. Kuvassa piiriilevyt irroitettu ja näyttö jäljellä.

Seuraavana päästäänkin alkuperäisen näytön irroittamiseen yksiköstä. nämä ovat neljällä pienellä ruuvilla kiinni. Kahdella ylhäältä ja 2 alhaalta.

Näytön takaosan ruuvit myös pois. kahdella ruuvilla alhaalta kiinni ja pienellä nostolla (muoviset kynsillä kiinni yläosasta) lähtee takaosa pois.

Nyt näyttö lähtee ihan nätisti irroittamalla pois. Näytön takana on vielä metallinen kehys/tukikappale, joka on 4 ruuvilla kiinni näytössä. Ne vielä pois niin pystyt vaihtamaan näytön! Kuvaa ei siitä löydy.


Tässä vaiheessa kaikki orkkis osat talteen jos joskus haluaa kasata alkup, vaikka se saattaa melko mahdotonta olla jos ei muista kytkentöjä! (kuva) (kuvassa näkyy rasian päällä kyseinen näytön takana oleva metallinen kehys/tuki kappale)

Nyt kun kaikki on levällään, aloitetaan uuden näytön asentaminen takaisin järjestelmään. Kasaaminen tapahtuu päinvastasessa järjestyksessä kuin tuo purkaminen. (näytöstä riippuen, minulla oli uusi näyttö ohuempi kuin alkuperäinen, joten liimasin näytön taakse vaahtomuovista "koroke" kappaleen, jonka jälkeen asetin metallisen takakehyksen 4 ruuvilla kiinni näyttöön. Tuli tiukka sovite, mutta hyvä. (kuvassa uusi näyttö paikallaan takakehyksen kanssa). HOX! uudessa näytössä on vain yksi "liuska". Kiinnitysvaiheessa kannattaa laittaa se liuska jotenkin siististi, joko etummaisen kehyksen ja näytön välistä tai ulkopuolelta, miten ite tykkää. itse laitoin takaa. Liuskaan tulee kiinni jatkopala, jolla saadaan jatkoliuska liikkumaan näytön mukana, kun näyttö nousee.

Liuskan jatkopala.

Jatkoliuska.

Sitten näyttö kehyksineen päivineen asetetaan järjestelmään, kiinnitys samoihin paikkoihin 4 ruuvilla. (takamuosivuojan voi myös asettaa paikoilleen, varovasti niiden muovikynsien kanssa takaisin laitossa). Kuvassa näyttö kiinni järjestelmässä liuskoineen ja jatkopaloineen päivineen.

Nyt on Lisää kuvia!
Elikkäs, ylläolevien vaiheiden jälkeen aletaan rakentaan toimintamekaanismia. Tarvitset 3 relettä, sähköjohtoa, 2 ns. "kosketusrelettä'', joilla näyttöä liikutetaan.
Ensimmäisenä releet laitetaan yhteen ja niihin juotetaan komponenttien johtosarja, nostomoottorille omat, molemmille kosketusreleille omat, virta ja maa puolelle omat ja herätteelle oma. Lopuksi juotosten päälle reilusti kuumaaliimaa tai muuta vastaavaa eristeeen tyylistä. Kuvissa siis rele rakennettuna.


Tämän jälkeen "kosketusreleiden" johtojen kytkeminen irrallisena ennen relesarjaan kytkemistä. Kuvassa näkyy kytkentä. Nämä releet siis toimii ylä ja alareleenä, näytön nousua ja laskua varten! Kuten kuvassa näkyy, toisesta releestä on pyöreä kärki leikattu pois kosketusviiksestä, koska se tulee alareleeksi ja kyseinen pyöreä osa olisi tiellä näytön laskeutuessa.

Kun nämä pääkomponentit on valmiina, kasataan seuraavana näyttömekaanismia hieman lisää. Rullasin sormilla näytön moottorin hammasrattaista näyttöä alas kokeilun vuoksi, ettei se koske näyttöön tai mikään muukaan ei pääse näyttöä naarmuttamaan, kun kehyksen laittaa paikalleen.

Näytön ollessa alhaalla, asetin metallikehyksen paikalleen (joka purettiin ruuveilla alkuvaiheessa) hollille ilman ruuveja, koska joudut käyttämään sen vielä pois. Kuvassa kehys istutettu hollille ennen kosketusreleiden asettelua. Näytön voi seuraavana nostaa vaikka puoleenväliin hammasrattaista alakosketusreleen suunnittelua varten kuten kuvassa.

Seuraavana aloin sovittelemaan ja hakemaan hyvää paikkaa alakosketusreleelle. Paikan pitää olla sellainen, josta näyttö pääsee kunnolla koskemaan releen kosketusviikseen. (juurikin siihenmistä leikattiin aiemmin kuvassa se pyöreä osa pois viiksestä). Ite kytkin alareleen kuvassa näkyvään paikkaan silikooniliimalla. Kiinnityksen voi laittaa millä haluaa, kunhan se on jämerä että pysyy poikittain, ettei kosketusrele pääse pyörähtämään vaakatasoon. Kuvassa releelle löydetty hyvä paikka ja liimattu paikalleen. Laskin näytön alas ennen liimausta, jotta näen että näytön alareuna koskettaa releen viikseä kunnolla painaen viiksen alas, kuten kuvassa

Vuorossa on yläkosketusreleen asentaminen. (ennen tätä, hollilla olleen metallisen kehyksen voi ruuvata kiinni). yläkosketusreleen voi asentaa kuvassa näkyvällä tavalla ylemmäs tai alemmas, riippuen kuinka pitkän johdon haluat releeseen kiinnittää. mitä lyhyempi sen parempi niin ei takerru mihinkään. (Johto vetää näyttöä alas, kun näyttö saavuttaa yläasennon). Tämäkin liimatiin kiinni silikooniliimalla.. Hox! yläreleen oltava juuri noinpäin kuin kuvassa, muuten näyttö ei laske. Ennen liimausta eristin releen ja liitokset, vaikka kutistesukalla tai sähköteipillä. Kuvassa releen paikka haettu, eristetty ja liimattu.

Eristetty ja liimattu!

Kuvaa ei valitettavasti ole seuraavista vaiheesta, mutta seuraavaksi laitoin pätkän johtoa yläkosketusreleen viikseen kiinni, juottamalla, ja toisenpään näytön johonkin hyvään alareunaan muovikiskon ruuvin alle, koska juotos ei tarttunut. (Seuraavissa kuvissa saattaa se johdon pätkä näkyä!)
Seuraavaksi otin relesarjan joka rakennettiin aikasemmassa vaiheessa, kytkin johdot oikeisiin paikkoihin. Alkuperäiset moottorin johdot nyppäsinn kokonaan poikki ja juotin releeltä tulevat moottorin johdot moottorin napoihin kiinni, (ennen juottamista piti vaikka akusta/patterista kokeilla, että moottori pyörii oikeinpäin.) Rele on rakennettu siten, että moottorille tulee jatkuva virta kokoajan, koska jos unohdat näytön ylös auton sammutettua, rele vetää itsestään näytön alas. Siksi on tärkeä testata moottorin pyöriminen oikeinpäin.

Testauksen jälkeen juota johdot kiinni ja kytke muutkin johdot omille paikoilleen!
En valitettavasti saa videoita tänne lisättyä, josta olisi toimintaperiaate kytkentöjen jälkeen näkynyt, joten toivottavasti kuvasta ymmärtää

Toimintaperiaate valmiina.

valmis paketti ennen autoon asettelua!

Näyttöosa on nyt viritetty valmiiksi, aletaan hakemaan näytön piirilevylle sopiva paikka, missä se ei koske näytöön, johtoihin, moottoriin tai mihinkään muuhunkaan ja näytön liuskalla on tilaa liikkua näytön noustessa ylös!
Itse kehitin piirilevylle paikan autossa olevan muovikehyksen/kiinnitys osan "koloon" rakentamalla telineen/tason piirilevylle metallilevyn. (muovikehys, on se joka tulee näytön ympärille autossa, jossa näyttö on kolmella torx ruuvilla kiinni ja itse kyseinen kehys neljällä torx ruuvilla kiinni autossa!) Tein levystä tarpeeksi ison, että reunat tulee reiän urille ja liimasin silikoniliimalla levyn kiinni. Metallilevyn päälle liimasin samankokoisen palasen vaahtomuovia, jotta piirilevyn pinta ei pääse koskemaan metallilevyn kautta muihin juotososiin. (Voit itse laittaa piirilevyn mihin vain haluat, kunhan näytön liuska liikkuu jouhevasti eikä takertele, eikä piirilevy koska mihinkään näytön liikkuessa. Telineen voit rakentaa mistä haluat.) Vaahtomuovin päälle liimasin sitten piirilevyn. Kun asetat piirilevyä, katso, että se menee oikein päin näytön liuskan takia. Kuvissa siis muovikehys, johon olen liimannut jo metallisen levyn ja piirilevyn. (pahoittelen huonoa laatua).
Metallikehys liimattu.

vaahtomuovi ja piirilevy liimattu ja kuivumassa.

Kuivumisen aikana voi vaikka kasailla näyttömekanismin ympärille kaikki ne metalliset peltikehykset, jotka ihan alussa irroitettiin. Mikäli piirilevy tulee samaan kohtaan kuin minulla, kannattaa jättää näytön etupuolelle kiinni tuleva peltikappale pois, koska se menee niin lähelle näytön liuskan kiinnityskohtaa, että ajanmyötä saattaa hankautua liuska rikki. Poiston jälkeen tilaa kyllä on!

(hienolla piirrustustaidoilla kuvaan piirretty suurinpiirtein metallin palasen näköinen kappale joka jää pois).

Seuraavaksi kiinnitetään näytöltä tuleva jatkoliuska kiinni piirilevyyn. Tässä vaiheessa kun liuska on kiinni, kannattaa koko paketti asetella kehyksen (johon piirilevy on liimattu) kanssa jo hollille. Ei upoteta vielä konsolin sisälle. Kuvassa näkyy vain liuskan kiinnitys.

Virta ja kuvajohtojen kytkeminen olisi seuraava vaihe. Mikäli omistat jonkun muun soittimen kuin orkkiksen, 2-din mallisen tai muun soittimen, jossa pyörii musiikkivideot, dvd, navigaattori, tv tai muu vastaava.
Lisäksi soittimessa on lähtö videolle en muista merkintää se on joko aux input/output tai audio input/output. Keltainen kuitenkin väriltään. kytketään kuvajohto yhdellä rca johdolla (on myös keltainen, voi olla muukin, kunhan ajaa asian) piirilevyn kuvan sisäänmenopistokkeeseen (kuva). Myös sekin on keltainen piirilevyssä. Virtajohto kytketään vastapäätä olevaan pistokkeeseen.
Virtajohdosta haarautuu musta ja punainen johto.
itse otin virran soittimen herätteeltä ja maan soittimen maapiuhasta. Lisäksi rakensin itselleni katkasijan, jotta näyttö ei aina nouse virran tullessa soittimelle tai auton käynnistyttyä. Se nousee silloin, kun itse sen siitä nostan

Kuvassa virtajohto kytketty ja liitetty oikeisiin väreihin

Kaikki tämän tehtyä täytyy vielä keksiä paikka pääreleille, joka rakennettiin aikaisemmassa vaiheessa. (ne 3 kappaletta, joista lähti monta johtoa). Itse sijoitin releet hätävilkkukatkasijan taakse kojelaudan sisälle kuljettajanpuolen puhallinritilän päälle ja silikoniliimalla kiinni. Liiman kuivuttua, upotetaan näyttö runkoineen päivineen omalle paikalle. Tässävaiheessa voi vaikka nippusiteellä sitoa johtoja vähän nätimmin kojelaudan sisään ja testata, että näyttö nousee ja laskee ja mikään johto ei jää väliin. Jos kaikki ok, kiristä kehys neljällä torx ruuvilla ja sen jälkeen näyttö kolmella torx ruuvilla. Viimeisenä voit asettaa koristeritilän paikalleen. (Projektin alussa ensimmäisen kuvan ritilä).
Katkasijalle rakennettu paikka ritilään! (kuvat)
Näyttö toimi niinkuin piti ja lopputulos tässä!


Kiitos kun katsoit projektin. Jos jotain jäi epäselväksi, kysy reilusti! Neuvon ja autan jos vain tarvitsee.
Oma iso projekti niskatukinäyttöjen jälkeen, joka onnistui mielestäni hyvin.

Aikaa meni, mutta lopussa se palkitaan!

Vídeoita saa vaikka fb:n Volvo Groupin kautta tai muuten vain Fb:ssä, Kun täällä en ole keinoa vielä löytänyt niiden lähettämiseen!