Samppasport  Futurez

Volvo v50 2.0D kampiakselin stefan asennus

  • 4 Vastauksia
  • 5248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Volvo v50 2.0D kampiakselin stefan asennus
« : 02.02.2016, 09:29:31 »
Moro!

Tyhmä kysyy apuja.

Tein autooni jakopää rempan, ja samalla vaihdoin jakopään puolen kampiakselin Stefan ja nokka-akselin Stefan. Molemmat vuosivat öljyä jakopään kopan alle, joten vaihdettiin molemmat.

Nyt tulos on kuitenkin sellainen, että jostain syystä ilmeisesti tuo kampiakselin stefa jatkaa vuotamista, ja itse asiassa entistä enemmän. En ole vielä avannut jakopäätä uudelleen, mutta tarkoitus olisi avata lähipäivinä.

Joten nyt näitä asennuksia tehneet, voisivat antaa tipsejä asiaan.

Kuten varmasti tiedätte, niin tuo ei ole aivan tavallinen stefa vaan sen sisäpinnassa on normaalia enemmän kutistuvaa "sukkaa" Tämä sukka taas asettuu öljypumpun akselin päälle, jonka lävitse kampiakseli tulee.

Lähinnä ongelma on tilojen ahtaus, sillä tuon stefan saanti suoraan on erittäin hankalaa ilman jonkinlaista prässi työkalua. Mitään suurta ei taas tuonne väliin saa, sillä rengas on edessä. Millä olette siis painaneet Stefan paikoilleen.

Mutta onko asennus periaatteessa samanlainen kun muillakin stefoilla? Eli pikkasen öljyä ulkokehään ja sisäkehään ja painamalla paikalleen?

Jostain enkku sivuilta luin että noissa stefoissa on käytettynä teflonia, ja asennuksen jälkeen olisi hyvä että auto seisoisi 4-8 tuntia että stefa asettuu oikein paikalleen. Kenelläkään tietoa vastaavasta?

EDIT: Vielä muistelisin että korjausoppaassa olisi sanottu että pitäisi olla erikoistyökalu jolla tuon Stefan saa paikalleen kunnolla. Eli käsitykseni mukaan erityisesti koskien tuota sisäpuoleista sukkaa joka tulee öljypumpun akselin ympärille. Tarkistan asian vielä illalla korjausoppaasta.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2016, 09:33:40 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: Volvo v50 2.0D kampiakselin stefan asennus
« Vastaus #1 : 04.02.2016, 18:06:03 »
Moro!

Itse itselleni vastaten...

Hommahan menee jotakuinkin näin:

Ensinnäkin olisi ilmeisesti niin, että kyseinen 2.0D D4204T kone on aika yleinen vuotamaan noista kampiakselin stefoista. Nokka-akselin vuotamiseen en ota kantaa, luulen että kyseessä oli vain huono säkä osaltani.

Nokka-akselin stefa vaihdetaan aivan normaalisti. Öljyä väliin ja jos saa putkella tai hylsyllä painettua paikalle tai naputeltua niin hyvä.

Jakopään puoleinen kampiakselin stefa on vaikeampi tapaus. Kyseinen stefa tulee painaa kuivana paikalleen koska se on teflonia. Syytä tähän en tiedä miksi kuivana ja enkä tiedä mitä öljy tekee sille asennusvaiheessa. Lisäksi tila on erittäin kortilla alakerrassa joten naputtelemaan sitä ei oikein pääse jos joutuu pitämään renkaan kiinni autossa.

Vaihdelaatikon puolen stefa on myöskin teflonia joka pitää myöskin kuivana laittaa paikalleen. Tämä puoli on myöskin herkkä vuotamaan, kuten ilmeisesti omassani tekee. Se seuraavana projektina. Tämän asennukseen on kokonsa takia olemassa aivan oma asennustyökalu Volvolla. Lautasen mallineen härveli jolla tiivistee saa painettua paikalle.

Näin YouTubessa videon siitä, laitan tänne kun vain löydän sen.

EDIT: Itse ajattelin noissa Stefan asennuksessa käyttää joko hylsyä josta rakennan koneen millä Stefan saa paikalleen tai putkea.

Käytännössä siis oikean kokonen hylsy Stefan päälle ja sen läpi esim kampiakselin pultti jossa paksupeltilevy tai Prikka. Sitten kun pulttia kiristää kireämmälle niin sen pitäisi painaa/vetää stefa paikalleen tasaisesti ja hyvin.. NÄin ainakin teoriassa.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 18:22:14 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo v50 2.0D kampiakselin stefan asennus
« Vastaus #2 : 05.02.2016, 20:54:14 »
Ihan hyvää tietoa asiasta...

Mutta yksi asia ihmetyttää, miksi rengas pitäisi pitää paikallaan tuon asennuksen ajan?

Siis kyllä, ilman koneen lukitustyökalua pulttia ei saa auki/kiinni, eli jarrua ja vaihdetta vasten pitää avata.
Mutta miksei rengasta voi ottaa pois stefan asennuksen ajaksi, silloinhan tilaa on yllinkyllin.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: Volvo v50 2.0D kampiakselin stefan asennus
« Vastaus #3 : 07.02.2016, 21:59:04 »
Moro!

Hyvä kysymys ja johon vastaus on se, että minulla on rasvamonttu käytössä jolloin renkaan pois ottaminen ei oikeen onnistu. Lähinnä siis siksi että en ole tohtinut laittaa autoa tunkin päälle joka sitten on rasvamontun ajoluiskan päällä.

Joten sellaista siis.

Ja oletettavasti luulen että kun teen tuon työkalun tohon Stefan asennukseen niin lisätila ei ole tarpeenkaan. Ainoastaan siinä vaiheessa olisi tarpeen jos stefa yrittäisi naputella. Mutta nyt päätin että naputtelemalla sitä en enhän laita kiinni.

EDIT: löysin muuten videon tuosta Volvon työkaluista jolla laitetaan tuo vaihdelaatikon stefa paikalleen.

http://youtu.be/Y0zFKiUDd4c
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016, 22:18:15 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: Volvo v50 2.0D kampiakselin stefan asennus
« Vastaus #4 : 13.02.2016, 22:37:26 »
Jaahas itselleen vastaten sekä muille ohjeeksi!

HUOM! älä ikinä yritä laittaa kampiakselin jakopään puoleista stefaa kiinni ilman oikeaa työkalua.

Itse painoin stefan paikoilleen vain öljypumpun akselin päälle kuten se tuleekin asentaa.. MUTTA mikäli painat stefan näin paikalleen, jää stefan sisäpuoli ulospäin jolloin se vuotaa öljypumpun akselin juuresta.

Oikea tapa asentaa stefa on seuraava:

Ota stefa käteesi ja laita stefan sisäpuolelle jokin muovikartio tai peltikartio. Huom katso että sisäpinnan sefan kutiste osa tulee sisäänpäin. Ei missään nimessä ulospäin. Tämän jälkeen ujuta tuon metalli/muovikartion avulla stefa paikalleen. Kun stefa on naputeltu paikalleen, niin vedä muovi/metalli kartio pois. Näin stefan sisäpinta asettuu oikein öljypumpun akselin ympärille.

HUOM ilman tätä kartiota et voi onnistua. Menee 100% vihkoon ilman kartiota.

Itse käytin rasiaporan terää. Siis sellaista peltistä ympyrän muotoista terää. Hioin siitä hampaat pois ja laitoin sen stefan sisään ja naputtelin stefan paikallaan. Sen jälkeen otin terän pois kun stefa oli paikallaan.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

 

Samppasport  Futurez