RallyBaron  Samppasport

850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma

  • 12 Vastauksia
  • 7071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« : 06.07.2011, 22:42:48 »
Elikkä tuli otsikon mukainen auto tuli ostettua ahto vikaisena.No pikaisen tutkinnan jälkeen löyty pari rikkinäistä putkea ja samalla uusittiin kaikki muutki vaikka oli ehjiä päällepäin ja alipaine letkut.entinen omistaja oli turbonki vaihtanu tuon ahto vian takia mutta ei ollu kummentunu.Autossa tuntuis olevan nyt vetoja hyvin ja ahdotkin nousee  mutta ainoa mitä tekee niin ku polkasee vähän yli puolen kaasun niin käyttää ahot käyvän melkein 1baarissa mut tiputtaa noin 0.5 melkein heti ja täyellä kaasulla pysyy noin 0.9 ja pikku seilaamista on mutta 4500 kierosten jälkeen lähee tiputtamaan pikkuhiljaa ja välissä antaa vikakoodia 233.ei pitäs olla lastua autossa ja nyt mikä ahdin siinä on kiinni niin on mitsun TD04HL-16T vakio g13 pakopesässä.sain matkaan myös vakio ahtimen ja mietinki et eikö tuota mitsun turboa saa toimiin ilman lastua?Autolla ajettu 242 tuhatta ja sytytys puolen osat vaihettu.jos on vain hukkaportin säädöstä kiinni niin miten sen sais oikeisiin säätöihin?Ja joskus kylmänä ku oikein nätisti kiihyttää niin pikkusen on semmosta nykimistä.

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #1 : 18.07.2011, 22:32:33 »
kuulostaa tcv venttiili vialta, on siinä ilmansuodatin kotelon kyljessä oleva kapine johon tulee 3 letkua.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #2 : 18.07.2011, 22:45:57 »
jos ei ole lastua niin vakioahdot on 850 2.0 t5 alle 0.5 bar!
pidennä hukkaportin tankoa!

mottorinohjaus tiputtaa ne paineet!

edellinen omistaja on varmaan lyhentäny tankoa reippaasti ahtoja toivossa.

tanko pitää olla ehkä kierros tuikka (vedettävä) jotta se putoa takaisin hukkaportin päälle.

ja älä epäröi vaikka kone muuttuu laiskemmaksi, kone ei tykkää tankovirityksestä.
Käy laihalla ja lämpimänä... ja kuluu ja voi vioittua! Eli tutki mikä koneremppa maksaa jos epäröit.

ahdot nostetaan 850:ssä lastulla!

siinä mun ajatukset ja paljon faktaa 850:sistä


Hyvin olet aloittanut korjaukset kun letkut on vaihdettu. jatka samaa mallia ja katso ensin että kone on vakio tai vastaava kunto, eli stage nolla.
sitten joku lastu sinne joka mottoriohjuaksen avulla antaa 1.1 bar ahtoja ja kovaa ajoa :D
« Viimeksi muokattu: 18.07.2011, 22:53:37 kirjoittanut ZuluR »

Poissa supa87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #3 : 18.07.2011, 23:38:47 »
onkos se liikaa jos on puoli reikää tai reijän verran pitää vetää tankoo paikoillensa? ::) ei muista kumminko oon sen säätäny

Poissa vellu83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #4 : 19.07.2011, 15:26:20 »
Siis auto on manuaali loovalla.Onko tosi et vakio ahdot tuossa 0.5?pitäskö tuon hukkaportin tangon olla vaan kieroksen verran esi jännityksellä?Päteekös tässä autossa siihen hukkaportin säätöön se et jos laittaa hukkiksen kellolle 4 psi painetta niin pitäs mennä tanko paikoilleen ilman vetämistä jos oikeassa mitassa?

Poissa supa87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #5 : 19.07.2011, 21:09:08 »
eikös se jotain sellasta ollu.. Tosin ei voi tietää kuinka löystyny jousi sielä kellos on. Ompa joskus sellanenki viritys nähty et hukkiksen läppä hitsattu kiinni asentoon
 ;D

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #6 : 19.07.2011, 23:16:43 »
2l t5 ahdot vakiona 0.44bar
2.3l t5 ahdot vakion .66bar
t-5r 0.8 overboost aikana.

tangont löystyy vähän ajan mukaan. joten sen takia säätö ja tehtaalla jokainen on vähän erillainen ja säädetään samanaiseksi.
tuo 4psi juttu on hyvä tehdä.

tuo yksi reikä/ yksi kierros riippuu tangosta.

mutta yksi kierros on mottorille turvallisin joten ehdotin sitä.

toinen tapa on otta mag.vent. sähköpiuha irti ja katsoa nouseeko pain 0.4bar asti!
silleoin se on säädöissä.

Poissa vellu83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #7 : 20.07.2011, 01:46:37 »
Käsittääkseni minun auto on 850 t5r 2.0 italian vienti niin miten siinä kuuluu olla nuo paineet?Mistäs nuo arvot löytyy?Siis tuo 4 psi säätö pitäs päteä tähän autoon vai?Ainaki rekkarin mukaan tarvike liikkeessä tarjoavat osia r versioon.Rekisteri otteessa on 155 kw merkintä.Juu pitää löysätä tuota hukkiksen tankoa.nyt on esijännitystä puoli reikää mutta ilmeisesti liikaa.Mites tuota volvon omaa ahto mittaria pitäs tulkita nyt menee ahdot valkosen loppu päähän.Päteekö tuo tcv venttiililtä piuhan irroitus 2.0 italian malliinki?
« Viimeksi muokattu: 20.07.2011, 01:51:34 kirjoittanut vellu83 »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #8 : 20.07.2011, 08:31:26 »
Noi ahtojen arvot löytyy esim lähettmälää mailia volvoon :)

niin mä tein.
2.0 on ~200hv alkuperäisenä ja 13g ahdin
2.3 on 225 hv alkuperäisenä ja 15g ahdin
t-5r 2.3 on periaatteessa sama moottori kun t-5 (pieniä eroja) ja softa nostaa overboostilla theot 20 sek ajan 240hv asti.

tuo hukkaportin tanko säädetään tangon speksien mukaan (jäykkyys).
g ahtimissta ja monessa t ahtimessa on muistaakeni 60/270 tanko.
joissain 18t ja kaikissa 19t on tanko 70/300 (mallimerkinältään ja tarkoittaa jotain jäykkyyttä).


koska 2.0 on pienempi ahdin niin ahdot on pienempiä tehtaalta! eli 0.5bar on sopiva ilman lastua.

Alkuperäisessä mittarissa ei ole asteikkoa koska se on "dinky toys" eli suurinpiirteinen. jos olisi parempi niin olisivat volvolla ehkä laittaneet sinne asteikon.

valkoinen alue alkaa 0bar ja kun luppuu niin on mittarista riippuen 0.9 - 1.1 bar.
eli ensimmäinen askel on laittaa mittari jolla on asteikko jotta totuus selviää!
mikä tahansa mittari asteikolla on oikeastaan parempi kun alkuperäinen!

Poissa vellu83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #9 : 20.07.2011, 22:06:49 »
Eli tänään 4psi:n paineella tarkistettu hukkaportti ja oli säädöissä. nyt mikä ahdin siinä on kiinni niin on mitsun TD04HL-16T vakio g13 pakopesässä.sain matkaan myös vakio ahtimen ja mietinki että olisiko tuo mitsun 16 liian raju g13 tilalle vakio eculla et siksi heittää yli ahtojen puolelle/ahtaa liikaa?Voisiko tuo hukka portin kellon jousi olla liian jäykkä vaikka säädetty tuon 4 psi:n mukaan?Ainoa tietenki jos hommaan vielä paremman ahtomittarin missä olisi asteikko mut volvon oman mittarin mukaan menee valkoisen loppu puolelle.Mistäs saisi hommattua polttoaine paine mittarin?

Poissa vellu83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #10 : 21.07.2011, 14:57:52 »
Tuli vielä vikakoodeja luettua ja seuraavat löyty.a2 nastasta 2-3-3 joutokäynnin ilmamäärä mutta mitä nämä koodit meinaa A7 nastasta 1-1-3 ja 1-2-2?Voisiko ilmamassamittarissa olla vikaa ku tyhjäkäynti nousee/paranee ku liittimen irroittaa ja kun kieroksia pitää 2000 rpm niin kierosten soutamista ei tapahdu mutta kun liitin paikoillaan piettää 2000rpm niin kierokset soutaa ylös alas?

Poissa supa87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #11 : 21.07.2011, 20:04:20 »
se voipi olla rikki sitte. Mulla ainaki auto sammuu ku sen johdon ottaa irti

Poissa vellu83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.0 -95 ahdin ongelma
« Vastaus #12 : 21.07.2011, 20:59:14 »
Siis senkö kuuluu sammua ku nyppäsee johdon irti?Ainoa mitä eroa huomasin että tyhjäkäynniltä ku painaa kaasua niin ei niin herkästi reagoinnu.Sillä testannu tuonkin vaihto ehdon ku välissä tuntuu et ei jaksa mennä ala kieroksilla ja on tehottoman olonen?Voiko olla muualla vika ku ei sammu auto kun ilmamassa mittarin piuhan kiskasee irti?Ja sen verran tänään tutkittu hukkaportin toimintaa et vaikka tankoa jatkaa niin silti vetää volvon ahtomittarin mukaan loppuun kaasupohjassa.Ainoa ero et pehmeämmin nousee nuo ahdot.Mistäs sen sais selville onko autossa lastu?Vaikka minun tietääkseni siinä ei pitäs olla jos ei joku aikasemmista omistajista laittanu.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2011, 21:04:30 kirjoittanut vellu83 »

 

Kulkukoira  Proturbo