joo ei nuo jää katsastuksessa kiinni. Muistelen itsekkin että maahantuonti katsastus jäi aikoja sitten pois. Lähinnä tarkoitin että tuolla kolarikorjaus voi olla mitä on.
Jonkinlainen kuva minulla on virolaisesta autokaupasta, kiitos virolaisten kavereideni.
Virossa myydään paljon autoja, jotka on ostettu keskieurooppalaisista kolariautojen huutokaupoista. Virolaiset eivät näitä niinkään trokaa, mutta liettulaiset ja puolalaiset hakevat niitä rekkakuormittain, korjaavat tai "korjaavat" ne ja myyvät eteenpäin. Moni virolainen liike ostaa vaihdokkinsa näiden pajojen myynneistä. Siellä voi olla mitä tahansa. Parhaimmillaan on pienestä töytäisystä hajonneet muovipuskurit vaihdettu, mutta pahimmillaan on rakennettu melkoisia pommeja.
Näitä autoja sitten tuodaan Viroon ja koska autot eivät ole olleet remontin aikana Puolan tai Liettuan kilvissä, niin se rekisteröidään Viroon ja papereiden mukaan historia johtaa Saksaan, Hollantiin, Italiaan, Ruotsiin jne. Siis maihin, joissa ne ovat olleet käytössä ennen kolaria ja lunastusta. Jopa Suomen AVK:n myymälöissä näkee liettulaisia rekkoja hakemassa kuormaa kolariautoja.
Halvimmat auto24.ee:ssä myytävät autot ovat suurelta osin näitä autoja, varsinkin jos ne kerrotaan juuri tuoduiksi ja alkuperämaaksi ilmoitetaan jokin Keski-Euroopan maa.
Kannattaa suhtautua varauksella tai erittäin varauksella.

Alkuperäisen viro-auton voi ostaa paljon luottavaisemmin mielin, varsinkin jos asioi virolaisessa merkkiliikkeessä. Itse olen ostanut Viroon uutena myydyn Volvo S60:n paikalliselta jälleenmyyjältä eli Info-Autolta ja sain erinomaista palvelua. Jopa virhevastuu toimi moitteetta, kun oli ongelmaa DPF:n kanssa.
Kaverien tuttavapiiriin kuuluu eräs käytettyjen kauppias, mutta hän tuottaa autoja vain suoraan Sveitsistä. Eivät ole kolaroituja, mutta ovat enemmän harrasteautotyyppisiä ajopelejä. Hänen kauttaan olen ostanut muutaman MX-5:n. Osan huusin itse sveitsiläisestä huutokaupasta ja kaveri järjesti rahdit Tallinnaan. Hyviä kokemuksia nämäkin.