Hei!
Eilen iltapäivällä kävin tästä läheltä hakemassa ikäisekseen todella siistin S80:n 2.4 170hv bensakoneella ja automaatilla varustettuna. Kilometrejä tuohon on kertynyt vajaat 210 tuhatta, ja huoltohistoria on autossa todella hyvä. Parin suht perusteellisen koeajolenkin jälkeen tehtiin kaupat ja ajelu kotia päin alkoi.
Ajettuani jo n. 40-50km verran maantievauhtia huomasin vaihteistossa jännän oireen: turbiinin lukittuessa alle 2000 r/min nopeudessa kierrokset putoavat n. 1800 paikkeille. Tässä vaiheessa meno on vielä siistiä, mutta jos polkimesta yrittää nostaa hiukan vauhtia, tuntuu kuin turbiinin lukitus ei irtoaisi helposti, vaan se saattaa humpata parikin kertaa ennen kuin meno jatkuu.
Lienee tärkeää mainita, että kyseistä nykimistä en saanut pitkän testilenkin jälkeen aiheutettua millään muulla vaihteella ja/tai kierrosnopeudella, enkä myöskään vakionopeudensäätimellä vauhtia lisätessä. Tuota tapahtuu ainoastaan 1700-1800 kierrosnopeudessa 5. vaihteella (varmaankin alimmassa mahdollisessa lukittumisnopeudessa) kun vauhtia yritetään lisätä kaasupolkimesta. Jos poljinta painaa vähän enemmän, lukitus irtoaa suht nätisti ilman nykimistiä. Mitään muuta vastaavaa vaihteiston kanssa muutenkaan tule ilmi, vaan vaihtaminen ja turbiinin toiminta on tuota lukuun ottamatta todella pehmeää.
Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on viimeksi vaihdettu 120 tkm kohdilla (ei ole tietoa onko tuossa välissä vaihdettu ja jätetty merkitsemättä, mutta epäilen...) ja olenkin varannut tälle viikolle uuden vaihdon huuhtelemalla. Autolla on viime vuosina vedetty asuntoautoa jonkin verran, mutta muuten se on ilmeisesti ollut todella rauhallisessa ajossa. Alusta jarruista pyöräntuentaan on todella jämäkässä kunnossa.
En löytänyt oikein miltään foorumilta vastaavaa ongelmaa, vaan vaihteisto-ongelmat näissä tuntuvat useimmiten koskevan epävarmaa ja hidasta vaihtamista ja turbiinin huonoa lukittumista. Onkohan kyseessä vika ohjauksessa vai itse turbiinissa? Ymmärtääkseni kesälämmöissä vaihteistoöljyn määrä saattaa vaikuttaa laatikon toimintaan aika paljonkin, mutta pitääkö tuosta mainita korjaamolle erikseen että eivät aivan ylärajaan asti laita?
E: kiriotusvirhe