RallyBaron  Samppasport

740 1991 Hammastangon lyhyemmän öljyputken vaihtaminen

  • 1 Vastauksia
  • 1214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hissunkissu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Miten saa helpoiten vaihdettua hammastangon lyhyemmän, näkyvästä mutkastaan vuotavan, öljyputken. Alta katsottuna näytti äkkiseltään siltä, että hammastanko olisi laskettava akselipalkista alas, kun tuon öljyputken toista päätä ei kotelosta edes näy? Homma olisi sama, kuin silloin, kun koko hammastanko vaihdetaan?

Poissa Hissunkissu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 1991 Hammastangon lyhyemmän öljyputken vaihtaminen
« Vastaus #1 : 23.06.2016, 13:13:29 »
Kun tuo homma nyt tuli tehtyä, niin pikkuisen asiasta, jos vaikka joku olisi kiinnostunut? Kun vanhat putket olivat irti, kävi selväksi, että molemmat putket vaihdettava nyt samalla kertaa. 740:n 1991 ZF:n ohjaukseen Volvolta alkuperäivaraosat: 1387357 lyhyempi putki ja pitempi 1387358, sekä o-renkaat niitten päihin 1387359. Setin hinta oli 95€ ja toimitus parin päivän sisällä tilauksesta. Ilmeisesti on sama ZF-ohjausta vielä käytössä 940:n vanhimmissa vuosimalleissakin?

Auton etupään sain "isossa tallissa"  ehkä joku 30cm ylöspäin tee-se-itse rampeilla. Etupalkin alapuolella keskellä on pulteilla kiinni lyhyemmän putken toisen pään suoja/palkinvahvike. Hammastankoasetelma on etupalkissa kahdella pitkähköllä läpipultilla kiinni. Alumiininen hammastankoasetelma ja teräspultit sen korvakkeiden läpi ei ole pitemmän päälle maantiesuolojen kanssa lainkaan hyvä yhdistelmä. Toinen pultti oli pahasti jumittunut mutta lähti kuitenkin lopulta irti. Hammastankoasetelma laskeutuu sen, mitä pumpulta tuleva iso putki sallii (on poikitellen etupalkin päällä). Sekin näytti siltä, että ei kannata turhia kajota putken banjoliittimiin ja vajaa satanen kenties säästyy. Pikkuisen joutuu etupalkkia kampeamaan leveämmäksi hammastankoasetelman kuskinpuolen kiinnityskorvan kohdalta, jotta uudet putket saa menemään ilman muodonmuutoksia etupalkin sisälle. Niistä avopäisistä ns. jarruputkiavaimista ei ole juurikaan mitään iloa tässä hommassa, tavallinen ohut 12mm kiintoavain riittää putkien kiinnityksessä. Kuskinpuolella kannattaa tila-ahtauden takia kiinnittää ensin pitempi putki hammastankoasetelmaan, lyhyemmän saa muutenkin helpommalla kiinnitettyä. Kun putket ovat paikoillaan, esim. ATF 220 öljyä säiliöön riittävästi ja moottori käyntiin. Muutama hitaasti suoritettu pyörien kääntö laidasta laitaan poistaa ilmat. Ainoa ongelma tuli siinä, että olisi tarvinnut merkata tarkkaan, missä kohtaa hammastankoasetelma oli etupalkkiin nähden. Kiinnityksessä on hiukan pelivaraa ja nyt ohjauspyörä on hiukan vinossa suoraan ajettaessa. Hienosäätö, joko ohjauspyörästä boorituksesta tai siirtämällä hammastankoasetelmaa hiukan eri paikkaan.

 

Carcom Oy  Elekma