RallyBaron  Samppasport

Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?

  • 12 Vastauksia
  • 18043 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« : 02.08.2016, 08:20:09 »
Moro!
Minulla on vm1999 S80 T6. Nettiä selaillessa olen törmännyt pariin kertaan tietoon, että jos moottorin sisällä on ylipainetta, se ei ole normaalia. Pitäisi siis tuorekelmun mennä öljyntäyttöaukon kohdalla lommolle eikä puhaltaa sitä palloksi.

Kahdessa korjaamossa ovat taas sanoneet, että ylipainetta siellä pitää ollakin. Siis mikä on oikein? Pitääkö olla yli- vai alipainetta?

Omassani on ylipainetta. Jos niin ei pidä olla, niin onko kyse huohottimen tukkoisuudesta vai mistä? Ja mitä aiheuttaa pitemmällä ajalla? Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 09:40:21 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #1 : 02.08.2016, 08:59:57 »
Täydellisessä kunnossa olevassa koneessa on alipaine mutta vanhemmiten alkaa huohottaa. Hyvin kevyt henkäys ei ole paha mutta jos oikein puhaltaa öljykorkista, silloin pitää jotain tehdä. Huohotin tukossa tai sitten jumineet männänrenkaat päästää painetta ohi. Viimeinen vaihtoehto on väljät sylinterit. Paljonko öljyä kuluu?

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #2 : 02.08.2016, 09:38:34 »
Täydellisessä kunnossa olevassa koneessa on alipaine mutta vanhemmiten alkaa huohottaa. Hyvin kevyt henkäys ei ole paha mutta jos oikein puhaltaa öljykorkista, silloin pitää jotain tehdä. Huohotin tukossa tai sitten jumineet männänrenkaat päästää painetta ohi. Viimeinen vaihtoehto on väljät sylinterit. Paljonko öljyä kuluu?
Öljyä lisätty viimeisen vuoden aikana 1-1,5 litraa.
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #3 : 02.08.2016, 09:41:58 »
Öljyä lisätty viimeisen vuoden aikana 1-1,5 litraa.

Paljonko on kertynyt kilometrejä vuoden aikana? Ei tuo kovin pahalta kuulosta...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #4 : 02.08.2016, 09:46:33 »
Paljonko on kertynyt kilometrejä vuoden aikana? Ei tuo kovin pahalta kuulosta...
Vuodessa tullut 25000 km. Mittarissa 206000.
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #5 : 02.08.2016, 09:50:37 »
Vuodessa tullut 25000 km. Mittarissa 206000.

Eli aivan normaali öljynkulutus, ei sen puolesta syytä huoleen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #6 : 02.08.2016, 13:29:01 »
Esim. Volkswagenin ohjekirjassa sanotaa, että litra per 1000 km on normaali kulutus. Tuossa ajassa olisit voinut laittaa 25 litran pytyn öljyä koneeseen ja se olisi vielä marmotiskin pikeepaitaisen miehen mielestä ok homma!

Volkkarissa yhdellä öljynvaihtovälillä (50000 km) siis 50 litran lisääminen on ihan ok!

En muista sanooko Volvon kirjanen jotain ylärajaa kulutukselle?

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #7 : 02.08.2016, 20:29:25 »
Öljyä lisätty viimeisen vuoden aikana 1-1,5 litraa.
Kertooko tuo lisäämäni öljymäärä jotain moottorin kunnosta? Viittaan aiemmin mainittuihin männän renkaisiin tai sylintereihin? Tuo lisäämäni öljy tulee kyllä ulos "jostain hankalasta paikasta" alta kuten korjaamolla sanottiin, mutta ei vielä siis paha.
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #8 : 02.08.2016, 20:32:36 »
Sellaista mäntämoottoria ei olekaan, joka ei vähän kuluttaisi öljyä. Valtaosa siitä palaa sylinterissä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #9 : 02.08.2016, 20:38:14 »
Lievä alipaine pitää tyhjäkäynnillä löytyä vaikkapa juuri tuolla mainitulla muovilla testaamalla.  Jos ei ole, niin silloin huohotusjärjestelmässä on vikaa.  Jos muuta väittävät korjaamolla, niin vaihda korjaamoa. 

Öljynerotin pöntössä sijaitsevaa venttiiliä lähtisin syyttämään ja/tai pöntön kanavien tukkeentumista. Nollapaine saattaa vielä johtua jostain vuodostakin, mutta ylipainetta ei saa kertyä tyhjäkäynnillä yhtään.

Seurauksia ovat lisääntyvä öljynkulutus ja mahdollisesti loppuvaiheessa joku stefa saattaa pullahtaa ulos. 
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #10 : 03.08.2016, 01:00:47 »
Esim. Volkswagenin ohjekirjassa sanotaa, että litra per 1000 km on normaali kulutus.

Ihan oikeasti? Sietämätöntä olisi tuollaisen kanssa elää

Edit: tuollaisten autojen tapauksessa yhdistetty kulutus saa aivan uuden merkityksen :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #11 : 04.08.2016, 17:09:59 »
Moro!
Minulla on vm1999 S80 T6. Nettiä selaillessa olen törmännyt pariin kertaan tietoon, että jos moottorin sisällä on ylipainetta, se ei ole normaalia. Pitäisi siis tuorekelmun mennä öljyntäyttöaukon kohdalla lommolle eikä puhaltaa sitä palloksi.

Kahdessa korjaamossa ovat taas sanoneet, että ylipainetta siellä pitää ollakin. Siis mikä on oikein? Pitääkö olla yli- vai alipainetta?

Omassani on ylipainetta. Jos niin ei pidä olla, niin onko kyse huohottimen tukkoisuudesta vai mistä? Ja mitä aiheuttaa pitemmällä ajalla? Kiitos.


Hei
Kampikammiossa ei pidä olla ylipainetta!
test: tomiiko kampikammion tuuletus

ota öljytikku + öljyntäyttö korkki kiinni
laita tikun reijän peitoksi tuorekelmua,,,tiivisti mutta löysästi
jos kelmuun syntyy pallo niin huohotinjärjestelmä ei toimi oikein,,,kampkammioon
syntyy painetta sekä palamisjätettä,kosteutta ym joka heikentää voiteluöljyn ominaisuuksia+jos  tukkeutunut  huohotinjärjestelmä ei kykene poistamaan ylipainetta kampikammiosta niin seurauksean voi olla esim jonkun akselitiivisteen
pettäminen,,,nokka akseli ym

Minun kokemus:
puhalsi öljytikun reiästä,aj 180tkm mutta ilmeisen huonoilla öljyillä ja huonoilla huolloilolla,söi hieman öljyä,mutta kun vaihdatin tuon pvc venttiilisysteemin ( öljyloukku) niin eipä kampikammioon tule painetta vaan tuorekelmutestillä vetää kelmun putkeen.
tämän korjaus osineen maksoi Volvon merkkiliikkeessä hieman yli 300€
,,,tässä tapauksessa kysessä  S60/01 103KW vapari








S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
« Vastaus #12 : 04.08.2016, 18:43:10 »

Hei
Kampikammiossa ei pidä olla ylipainetta!
test: tomiiko kampikammion tuuletus

ota öljytikku + öljyntäyttö korkki kiinni
laita tikun reijän peitoksi tuorekelmua,,,tiivisti mutta löysästi
jos kelmuun syntyy pallo niin huohotinjärjestelmä ei toimi oikein,,,kampkammioon
syntyy painetta sekä palamisjätettä,kosteutta ym joka heikentää voiteluöljyn ominaisuuksia+jos  tukkeutunut  huohotinjärjestelmä ei kykene poistamaan ylipainetta kampikammiosta niin seurauksean voi olla esim jonkun akselitiivisteen
pettäminen,,,nokka akseli ym

Minun kokemus:
puhalsi öljytikun reiästä,aj 180tkm mutta ilmeisen huonoilla öljyillä ja huonoilla huolloilolla,söi hieman öljyä,mutta kun vaihdatin tuon pvc venttiilisysteemin ( öljyloukku) niin eipä kampikammioon tule painetta vaan tuorekelmutestillä vetää kelmun putkeen.
tämän korjaus osineen maksoi Volvon merkkiliikkeessä hieman yli 300€
,,,tässä tapauksessa kysessä  S60/01 103KW vapari
Kiitos tiedosta!
Eipä tuo paljoa vaadi, jos ainakin vien näytille Autosalpaan.
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

 

Elekma  Autoracing