Autoracing  KL-varaosat

V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto

  • 23 Vastauksia
  • 12269 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #15 : 28.06.2016, 21:00:26 »
Itseni olen antanut ymmärtää että dpf:än tyhjennyspolttojen tiheisyys on suoraan verrannollinen siihen ajatko matka-ajoa vai taajamapyöritystä. Jos ajat paljon / vain matka-ajoa niin dpf tyhjennyspoltto tapahtuu harvemmin kun taas pitkäkestoisessa kaupunkipyörityksessä huomattavasti useammin. Ilmeisesti kaupunkipyöritys kuormittaa dpf:ää hiukkasten osalta kun autolla kiihdytellään - hidastellaan - kiihdytellään - hidastellaan, pysähdytään, kiihdytellään - hidastellaan - kiihdytellään - jne, kun taas matka-ajossa koneessa on pitkään suht sama kuorma ja kierrokset jolloin pakokaasussa hiukkasiakaan ei ole niin paljon. Viisaammat saavat korjata.

Mutta:
Nyt on dpf otettu pois ja egr laitettu kokonaan kiinni. Auto tuntuisi toimivan hyvin, ei ongelmia ja olen seurannut mm. sitä tyhjennyspolttoväliä ja ei ole pitkään aikaan sitä aloittanut tekemään. Vielä testit jatkuvat ja kerron kokemuksia.

Aivolaatikkoa ei tarvinnut avata että tuon ohjelmoinnin sai tehtyä. Ohjelma otettiin autosta ja lähetettiin muualle koodattavaksi ja ympättiin uudelleen autoon. Auton ohjekirjassa mainittu 400Nm vääntö on "huijausta", kuulema sen näki aivolaatikossa olevasta ohjelmasta että maksimivääntö mitä tässä V50:ssä on oli 380Nm.

Vetoja tuli ainakin lisää: 6. vaihteella kun 105kmh:sta painaa kaasun pohjaan, vetää paremmin. Kulutus: ensituntuma kun vakkarilla ajaa 105kmh, pysyttelee hetkellinen kulutus lähes kokoajan alle viidessä.

Ainut mitä ehkä vähän mietin on että miten tuo Volvon M66 vaihteinen manuaalilaatikko kestää. Mutta ainakin tämä lastutuksia tekevä kaveri oli varma ettei mikään paikka säry, koska tehonlisäykset ovat sen verran maltillisia.

Nyt siis pellinalla on 210hv ja 440Nm. Enempää ei kuulema saanut, koska jostain syystä Volvo on halunnut rajoittaa näissä pikkuvolvoissa maksimiväännön 440Nm:hin, vaikka sama kone isommassa Volvossa, maksimivääntö mitä koneesta saa on jonkin verran suurempi.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #16 : 28.06.2016, 22:13:25 »
Poltosta vielä senverran että ulkomaiselta foorumilta löytyi sellaista tietoa että ohjekirjassa mainittu 300-900km tarkoittaa että 900km on maksisimi polttoväli joka toteutuu ainoastaan silloin kun poltolle otollisia olosuhteita ei aikaisemmin tule. (Eli esim jatkuva kaupunkiajo) ja jos 900km tulee täyteen niin silloin tapahtuva poltto olisi vähän kovempi ja pitkäkestoisempi kuin normaali tiheämmin tapahtuva.

Normaali polton edellytyksenä on ilmeisesti maantienopeus ja jos 300km jälkeen otollinen nopeus saavutetaan, käynnistyy poltto.

Foorumilla puhuttiin muistaakseni 500-1000km  luvuista mutta autona oli joku isompi volvo 185hp koneella.

Tietojen oikeellisuudesta en tiedä mutta itse aion ajella vaikka polttelee 300km välein kunhan öljy ei lisäänny.

Penkitettiinkö jukka79:n volvo?

Oliko se tässä paikallisella pajalla ohjelmoitavana?
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #17 : 28.06.2016, 22:44:45 »
Ei ollut paikallisella, mutta tuossa n. 80km matkan päässä kävi.

Ei penkitetty kyllä, joten noissa luvuissa voinee esiintyä heittoa... Olen kuullutkin että erääseen tähän paikalliseen firmaan on tulossa ilmeisesti jopa aika hyväkin dyno.

Hiukkasloukun paine-eroantureiden putkistotkin olivat meillä tuhkassa, ja aika täynnä se itse loukkukin oli ollut. No, nyt ei enää tarvi murehtia koska tyhjennyspoltto tulee ja että koska on ajettava matka-ajoa että sen tyhjennyspolton saa kunnialla suoritettua.

Seuraan tilannetta ja kerron kokemuksia kunhan niitä kertyy.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #18 : 28.06.2016, 23:50:04 »
Ootko todellista kulutusta laskenut ennen loukun poistoa?
Itseä kiinnostaa poiston vaikutus kulutukseen ja egr:n vaikutus moottorin lämpöihin.

Pistä tosiaan kokemuksia tänne kun niitä kertyy.
V50 d5 -10

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #19 : 29.06.2016, 00:34:58 »
Uskoisin että M66 kestää, kytkin on se joka hajoaa ensiksi. M66 on ollut käytössä aiemmin mm. 300 hv/ 400 Nm S60/V70R:ssä ja ilmeisesti näiden rataversioissa. S60 Polestar Conceptissa on myös versio M66:sta mutta siinä sitä on jo jouduttu vahvistamaan kun tehoa on 501 hv ja vääntöä 575 Nm. :)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #20 : 29.06.2016, 08:20:51 »
Eikös 5-vaihteinen versio M56 kestä sen 700-800 heppaa ja 650 Nm ilman vahvistamista ja luulisi, että 6-vaihteinen ei kovin paljon heikompi olisi. Siis S40 ja V40 T4:sia on Suomessa, joissa paljon tehoa, mutta käsittääkseni vakio laatikko lukkoa lukuunottamatta.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #21 : 27.07.2016, 12:17:49 »
No nyt on kuukausi ajeltu lastutettuna.

Tulos on, että öljyn lisääntymisestä ei ole tietoakaan - onneksi. Voiman lisääntymisen huomaa kun ohitustilanteessa laittaa n. 80kmh vauhdissa nelosen tai vitosen päälle ja tinnin tiskiin - jo kiihtyy.

Yksi vikakoodi tuli, joka kuuluu ilmeisesti asiaan: tarkkaa tekstimuotoa en muista, mutta Memory Checksum erroria herjaa. Googlella löysin että joissain automalleissa ko. vikakoodi tarkoittaa huonoa akkua, ja joissain VAG vehkeissä koodi liittyy lastutukseen.

Sen verran olen huomannut että kutosvaihteella n. 106kmh lasissa vakkarilla ajaessa hetkellinen kulutus on tosi usein alle viidessä, ja ennen lastutusta se oli yli viidessä. Vaunua vedettäessä kokeilin myös vitosta (yleensä 4. vaihde käytössä kun vaunu koukussa) niin myös 5. vaihteella hetkellinen kulutus laski ollen nyt alta kymppiä aika usein kun aiemmin se oli kympin ja yhdentoista välillä. Myös 4. vaihteella vedettäessä hetkellinen kulutus väittäisi olevan pienempi.

Seurannat jatkuu...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #22 : 05.08.2016, 17:58:20 »
Eikös 5-vaihteinen versio M56 kestä sen 700-800 heppaa ja 650 Nm ilman vahvistamista ja luulisi, että 6-vaihteinen ei kovin paljon heikompi olisi. Siis S40 ja V40 T4:sia on Suomessa, joissa paljon tehoa, mutta käsittääkseni vakio laatikko lukkoa lukuunottamatta.

M56:ta ei ole saatu V/S40 peleissä 1000 hp / +800 NM vielä rikki. Miksi M66 ei kestäisi...
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #23 : 05.08.2016, 23:45:42 »
M56:ta ei ole saatu V/S40 peleissä 1000 hp / +800 NM vielä rikki. Miksi M66 ei kestäisi...
Joo oli näemmä unohtunut "ainakin" sana tuolta tehonkestosta. Lujia laatikkoja ovat kyllä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

KL-varaosat  Race.fi