Itseni olen antanut ymmärtää että dpf:än tyhjennyspolttojen tiheisyys on suoraan verrannollinen siihen ajatko matka-ajoa vai taajamapyöritystä. Jos ajat paljon / vain matka-ajoa niin dpf tyhjennyspoltto tapahtuu harvemmin kun taas pitkäkestoisessa kaupunkipyörityksessä huomattavasti useammin. Ilmeisesti kaupunkipyöritys kuormittaa dpf:ää hiukkasten osalta kun autolla kiihdytellään - hidastellaan - kiihdytellään - hidastellaan, pysähdytään, kiihdytellään - hidastellaan - kiihdytellään - jne, kun taas matka-ajossa koneessa on pitkään suht sama kuorma ja kierrokset jolloin pakokaasussa hiukkasiakaan ei ole niin paljon. Viisaammat saavat korjata.
Mutta:
Nyt on dpf otettu pois ja egr laitettu kokonaan kiinni. Auto tuntuisi toimivan hyvin, ei ongelmia ja olen seurannut mm. sitä tyhjennyspolttoväliä ja ei ole pitkään aikaan sitä aloittanut tekemään. Vielä testit jatkuvat ja kerron kokemuksia.
Aivolaatikkoa ei tarvinnut avata että tuon ohjelmoinnin sai tehtyä. Ohjelma otettiin autosta ja lähetettiin muualle koodattavaksi ja ympättiin uudelleen autoon. Auton ohjekirjassa mainittu 400Nm vääntö on "huijausta", kuulema sen näki aivolaatikossa olevasta ohjelmasta että maksimivääntö mitä tässä V50:ssä on oli 380Nm.
Vetoja tuli ainakin lisää: 6. vaihteella kun 105kmh:sta painaa kaasun pohjaan, vetää paremmin. Kulutus: ensituntuma kun vakkarilla ajaa 105kmh, pysyttelee hetkellinen kulutus lähes kokoajan alle viidessä.
Ainut mitä ehkä vähän mietin on että miten tuo Volvon M66 vaihteinen manuaalilaatikko kestää. Mutta ainakin tämä lastutuksia tekevä kaveri oli varma ettei mikään paikka säry, koska tehonlisäykset ovat sen verran maltillisia.
Nyt siis pellinalla on 210hv ja 440Nm. Enempää ei kuulema saanut, koska jostain syystä Volvo on halunnut rajoittaa näissä pikkuvolvoissa maksimiväännön 440Nm:hin, vaikka sama kone isommassa Volvossa, maksimivääntö mitä koneesta saa on jonkin verran suurempi.