Joo, jos äänenlaadullisesti parasta antia haluaa, niin ainoa varma ratkaisu on oikeintehty kolvaus AUX -liittimille radion piirilevyn kasettipaikkojen kanavalähtöihin + maadoitukseen. Siinähän se audiosignaali menee suoraan puhtaana radiolle, ilman mitään välikikkareita (~FM -lähetin/kasettiadapteri...). Tosin pari huonoa puolta tuossa modailussa on:
1) Avaa radion eikä tiedä, mihin piirilevyn osaan juottaa kiinni oikean/vasemman kanavan liitännät + maadoituksen. Ainoa vinkki tässä on katsoa niitä piirilevyn merkintöjä ja alkuperäisen kasettisoittimen liitinpaikkoja. Ja tietty kysyä neuvoa, jos on hiukkaankaan epävarma. Jos ja kun paikat löytää, niin pitää katsoa huolella, ettei nää ylimääräset kolvailut ota kontaktia MIHINKÄÄN MUUHUN piirilevyn osaan. Kutistesukka ja moneen otteeseen juotosten tarkistaminen on tähän se sana.
Sähkötekniikka kun ei yksinkertaisesti mene "ei se niin justiinsa oo" -meiningillä. Yksikin virhejuotos voi tehdä käyttökelvottomaksi koko radion. (nimim. hajottanut auton ikkunannostimen piirilevyn sekunnin murto-osan virhekontaktin takia. Tuli maksamaan liki 100€ tuo töppäily)
2) Ja sitten se toinen huono puoli. Auton soittimen arvo voi laskea ylimääräisten modailujen takia. Kuka vain välittää arvonlaskusta, siinähän se on.
Mitä nyt itse sanon, niin ottaisin soittimen irti ja tiirailisin vähän, saako sitä mitenkään fiksusti auki aina piirilevyyn saakka. Jos menee hankalaksi tuo, niin ehkä laittaisin auxin alkuun toimimaan kasettiadapterin kautta. Jos äänenlaatu adapterin kanssa OK, niin pysyisin tuossa adapteriratkaisussa. Mikäli äänenlaatu kussee, niin sitten palaa pohtimaan sen piirilevyn toimintaa (jos motivaatiota vaan riittää). Ja jos siinä hajoaa pää ja aux on pakko saada, niin pohtisin vakavissani Volvon HU-radion heittämistä kuuseen ja tarvikeradion hommaamista tilalle. Niissä on likimain poikkeuksetta aux in -liitäntä noin standardina.
Tuosta adapterista pakko sanoa vrt. piirilevyn modailu = Kasettiadapteriin investoiminen ei ole paha homma, jos nyt reiluun kymppiin saat auxin toimimaan sen avulla. Sitä vastoin, että homman ryssii piirilevykikkailuissa, niin koko operaatiota tulee pahimmillaan maksamaan satoja euroja (tai että radio toimii oudosti/vajavaisesti).
Kannattaa kokeilla sitä adapteria näin alkuun, kunhan et ihan mitään parin euron kiinantekelettä osta.
Edit: Vedetään sitten kunnon romaani tähän samaan syssyyn. Menee off-topiciksi, mutta noista tarvikeradioista vielä tällanen nice-to-know -tietopaketti; nuo
2DIN -tarvikeradiot ei mee Volvo S/V40 heittämällä kiinni, koska niiden ottaa kehikot kiinni etukeskikonsolin radiopaikan muovireunoihin. Eli noi reunat täytyy vetästä pois esim rautasahanterällä, jos haluaa saada 2DIN -soittimen kehikon sovitettua Volvon orkkisradion paikalle. Ja tarvikeradion kehikon kiinnitys ei sekään ole ihan plug&play, koska se täytyy kiinnittää radiopaikkaan esim ruuveilla tms.
1DIN -soittimet menevät kiinni, kunhan hommaa siniseltä tiskiltä sen sellaisen "adapterilootan" radiopaikalle.
Edit2: Rustasin tuossa vielä nopeaan karkeat kuvat, mitenkä nuo audioliitännät nyt sit yleisluontoisesti menee, jos kolvailuun päättää ryhtyä. Kaikki linjat eristetään toisistaan kutistesukilla. Jos johtojenpätkiä täytyy kolvailla, yhdistetään punainen-punainen, valk-valk., maa-maa, ja heitetään tietty kutistesukkaa päälle ennen linjojen yhdistämisiä (koska muuten kutistesukkaa ei voi enää heittää johdonpätkän päälle). Nyrkkisääntönä kaikki käytettävät kutistesukat johtojen päälle ennen kolvailun alottamista. Muista suojata myös johdon ulkokuori suuremmalla kutistesukalla. Hiukkasen hankala selittää, mut käytännön työ opettaa parhaiten, kuinka homma hoituu.
Hiukkasen AUX & RCA -piuhojen sielunelämästä, jos tarttee yhdistellä tms. Lyhyesti todettuna samat linjat siellä menee, RCA:ssa ne on vaan vielä erotettu kahdeksi liittimeksi:

Ruksilla merkitty kasettilinja pois käytöstä ja AUX -linja tilalle:

Nonniin, nyt vois lopettaa tämän löpinän tähän. Alkaa karkaamaan jo käsistä. Kaljat juotu ja nukkumaan. ->
