Tere.
Noissa ensimmäisissä kuvissa näkyy vaurio liekkirenkaassa,vaurio ylettyy sylinteriputkien välissä olevaan tilaan.
Se välihän on nestetilaan suorassa yhteydessä,paine karkaa tiivistevaurion kohdalta suoraan tuohon rakoon.
Jep. Näin on. Omaa kokemusta V70 2.4T 200 hp 2002 ja samat oireet, jotka alkoivat hitaasti koko ajan tihentyen. Autoni on hyvin huollettu ja pidetty uudesta asti. Öljyt myös vaihdettu 10 000 välein. Niinpä vain meni kansipahvi 230 000 km kohdalla. Muuta syytä en keksi kuin liian ahtamisen. Ahtopaineen säätösolenoideja on mennyt 2 kpl. Rikkoutumisen huomasi siitä, että alkoi ahtamaan liikaa ja hukkaportti aukesi. Käytännössä ilmeni isolla vaihteella siten, että alkoi kuorma päälläkin vetämään ohituksissa entistä paljon paremmin. Sitten hukkaportti aukesi ja kulku loppui alkaakseen taas uudelleen. Lopputulos lopulta sama kuin sinulla.
Muista putsata myös lohkon kansitason tiivistejäämät varovasti valkoisella Rolocilla (vaikea löytää, mutta vihreä vie helposti liikaa). Loppuhionnan tein lasiliikkeestä ostetulla 6mm paksulla lasilevyllä ja hienolla hiomapaperilla. Käytä vaikka punaista tussia tarkistusvärinä, niin että näet mistä olet hionut. Ennen hiontaa mäntien päälle kerros vaseliinia, ettei lika ja hioma-aine pääse männän väliin. Loppuputsaus imurilla, ilmalla ja tinnerilla. Tukin myös vesikanavat hionnan ajaksi lakanakankaalla, jotta niihin pääsisi mahdollisimman vähän likaa. Yllättävää kyllä, nuo vuotokohtaa lähinnä olevat sylinterin putken reunat olivat kaikissa pytyissä hieman lohkotasoa korkeammalla. Liekö haettu parempaa tiivistystä juuri siinä kohtaa vai onko tehtaan työstövirhe?
Kannesta koneistettiin pieni siivu pois, hiottiin venat (1 imuvena vuosi vesitestissä hieman) ja tietysti samalla venttiiliohjurikumit. Olivat jo selkeästi väljät ja kovat. Vaihda samalla se huohottimen muovipurkki, kun se on nyt helppo vaihtaa. Oli yllättävän paljon kondenssista johtuvaa öljyvesimömmöä ja huohotusletkut menossa tukkoon. Kansipahvin kiristin 2. momenttiin kahteen ylimääräiseen kertaan päivän välein - kunnes pultit eivät enää kansipahvin painumisesta johtuen liikkuneet ja momentti oli oikea. Sitten lopullinen astekiristys päälle. Näillä on nyt menty 20 000 km eteenpäin ilman ongelmia.



