Eihän vaan tämä ole niitä versioita, joissa oli se siirtopumpun ohjelmavika?
Ohjelmiston päivityksellä tuli kuntoon, ja tietääkseni se oli aika useassa D5 awd mallissa, en nyt ihan tarkkaan vuosilukuhaarukkaa muista... siitä oli kuitenkin lehdissäkin pariin otteeseen kun vian kohdetta / aiheuttajaa Volvo metsästi jonkun aikaa.
Mutta vikana oli juuri se, että löpöä piti olla mittarin mukaan vielä tyyliin yksi neljäsosa, tai jopa enemmän, mutta silti moottori sammui. Eräällä kaverilla kävi V60 d5 awd:n kanssa juuri noin: tankissa olevalla naftalla piti päästä vielä tyyliin 300km, mutta silti pirssi otti ja sammui kesken ajon.
Vika ei ollut mekaaninen, vaan ihan vain ohjelmistovika joka tulee päivittämällä kuntoon, syynä siirtopumppu jonka tehtävä on siirtaa naftaa tankin toiselta puolelta toiselle (kaksoistankki joka on käytännössä auton kummallakin puolella johtuen awd version kardaanista ja pakoputkesta), joka lopettaa toimintansa liian aikaisin. Siirtopumpun ja itse moottorille tuovan p.ainepumpun toimintalogiikkaan en ota kantaa kun en ole aiheeseen niin tarkasti perehtynyt <- viisammat joilla on tarkkaa tietoa saa korjata.
Hiukkasloukku voi olla silti tukossa, vaikka onkin matkaa ajettu. Meillä V50 d5 alkoi tekemään 300km välein tyhjennyspolttoa: todella tympeä kun E-Pohjanmaalta pääsit perille Oulun seudulle (yhtenäistä matka-ajoa sen noin 300km) niin 2km ennen perille pääsyä auto alkoi tehdä tyhjennyspolttoa... ja sama paluumatkalla: muutama km ennenkun pääsi perille niin tyhjennyspoltto alkoi. Seurasin tilannetta laittamalla metrit paperille aina kun poltto alkoi/loppui, ja tulin sitten siihen tulokseen että hiukkasloukku lähti kävelemään: enää ei tarvitse kytätä koska auto alkaa tehdä tyhjennyspolttoja, saa vaan ajaa.