Kulkukoira  Proturbo

b 204 ft viritys

  • 8 Vastauksia
  • 4698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veitservasa17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
b 204 ft viritys
« : 09.10.2016, 16:05:56 »
elikkäs kuinka pitkälle noilla alkuperäisillä nokka-akseleilla pääsee tehotavoite on noin 450 hv turbo cooleri pakosarja pakoputkisto sekä moottorinohjaus menee jokatapauksessa uusiksi männät sekä kiertokanget myös vaihtuu kestävämpiin. onko tuon koneen kampiakseli minkä paksuisilla kauloilla kun ei tiedetä sen tarkkaa vuosimallia ilmeisesti italian tuonti.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #1 : 09.10.2016, 19:51:07 »
Nokat riittävät sinne 400-500hv välimaastoon, riippuu enemmän kannesta, venttiileistä ja ahtimesta kun nokista. Eniten tuossa ahdistanee tuo pieni kansi. Isoventtiilinen 2,3/2,5L (96mm poraukselle) kansi mahtuu paikalleen, mutta venttiilit ovat ihan hilkulla että ottavatko pytyn reunaan kiinni.

Jos kairaat vakio kantta niin vakio nokat riittävät 450hv, etenkin jos kairaat ja siistit edes vähän kantta ja vaihdat vaparin tai paremman imusarjan. Tuo turbokoneen vakio imusarja ei ole mikään hyvä kierroksilla (tosin vakio nokatkaan eivät ole).

Muista että rakennat kokonaisuutta, eli asetat tehotavoitteen ja KAIKKI osat sit sen mukaan, älä esim ylimitoita 450hv koneeseen 900hv koneen nokkia tai ahdinta. Kankia, mäntiä jne osia jotka eivät suuremmin vaikuta ilman virtaukseen ei kauheasti voi mitoittaa päin prinkkalaa, mut nokat, kannen kanavat ja virtaukset, imu ja pakosarjat voi mitoittaa väärin.

Jos nokkia vaihdat, niin vaihda maltilliset nokat tilalle (esim penta 16v tai vapari B234F riittävät todistetusti 6-700h tai MALTILLISET virinokat), eli 10-11mm nostoa ja 280astetta tai alle, ei mitään 290-320asteisia 12-14mm nostoisia turbokoneeseen, 2,0L lohkolla ne eivät vaan toimi, vaan saat ylävireisen koneen pienellä toiminta alueella. Yksi kaveri täällä foorumilla ei kerran noudattanut mun neuvoa, ja vaihtoi ekan penkityksen jälkeen pettyneenä nokat maltillisempiin. Ei siitä sen enempää. :)

Vaparivirissä sit rajut nokat, turbokoneella maltilliset toimii paremmin 400-900hv teholuokassa. Muista kokonaisuus, pieni ahdin (55mm siivet ja alle) ja rajut nokat ei toimi, sit jos on joku HX62-70 kokoinen ahdin ja tehoa 900hv-> ni voi laittaa ne 12-14mm nostoiset 300 asteiset nokat, kun se kone ei kuitenkaan toimi kun 6000rpm-> radalla. :)

Kampiakseli kestää kaiken minkä vakioromuilla saat irti, 600-700hv on todistetusti otettu 55mm runkolaakereilla. Itsellä kaikissa koneissa 55mm runkolaakerit ja ahtopainetta B230FT 1,5bar ja AQ171turboissa 2,3bar (hukkis tulpattu, HX40super kokoiset ahtimet). Tehoa on aika varmasti 5 alkava lukema ja vääntöä 7 tai 8 alkava lukema tällä hetkellä. Avatarin alla 7v sitten penkitetyt luvut. Itsellä H-kanget sisällä ja 2,5L (penta 16v), toisessa koneessa vakio AQ171 männät, toisissa B230FT (16v 2,5L koneessa 3mm sorvatut iskun takia).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa veitservasa17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #2 : 09.10.2016, 22:24:18 »
todella tarpeellista tietoa, itsellä kun on kokemusta vain vapari kilpakoneista ja tarkoitus olisi rakentaa sprinttiautoon tuo turbokone. kokonaisuus tässä nimenomaan onkin se tärkeä ,  kun huipputehoa asfaltillakin tarvitaan max noin 400 paikkeille, niin koneen täytyy toimia myös alakierroksillakin. ja kun tuo kuutiotilavuus ei saisi olla kuin tuo 2 litraa muuten painotaulukko ei enää oikein suosi. nyt selvisikin että tuo 2 litrainen versio onkin pienemmillä venttiileillä, en sitä tiennytkään , mutta onhan se aivan lookista kun tuo sylinterin halkaisija on pienempi. kumpaan ratkaisuun itse päätyisit laittaisitko tuon isompiventtiilisen kannen. toisena vaihtoehtona on ollut tuo mitsun evo, mutta kun se on tuon vaihteiston kanssa väsäämistä kun niitä ei takavetoisena ole ollut, niin en tiedä onko niissä edes irroitettavaa kytkinkoppaa. ja onhan se volvo aina volvo.

Poissa veitservasa17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #3 : 09.10.2016, 22:38:37 »
niin jäi vielä kysymättä että mitkä ne venttiili koot on tuossa 2 litraisessa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #4 : 09.10.2016, 23:23:35 »
Tässä tietopaketti:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

Inlet valve = 32.50 mm
Exhaust valve = 29.50 mm

Olisko 2,3/2,5 koneissa ollut Intake 34.5 mm, Exhaust 31.5 mm

Tosiaan joku kokeili joskus 2,3/2,5 16v hattua ainakin B21 lohkoon (92,5mm poraus) mutta nyt en muista olisko ollut niin että venttiilit olivat siinä hilkulla, vai oliko se B200/B19 lohko (89mm).

Jos rahaa on käytettävissä, paras on 2,3L lohko 96mm porauksella ja siihen pienempi iskuinen akseli (esim sten-parner motor, motornord tms ruotsista tai sit B23 lohko ja B17 68mm akseli... TODELLA harvinainen, valmisttu jonnekkin afrikkaan tms), olisko ollut 68mm iskulla ja 96mm porauksella päästiin just alle 2,0L. Saa kierrosherkän koneen ja hyvin hengittävän kun on isot venttiilit.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa veitservasa17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #5 : 10.10.2016, 18:28:10 »
niin tuo imupuoli varmaan olisi vielä ihan ok tuo pakopuoli on ehkä pikkuisen ahdas, noissa vaparikilpakoneissa joskus kun on käytetty suuria venttiileitä on jopa pikkuisen viistetty sylinteriputken yläreunaa tuosta venttiilin lautasen kohdalta, en vaan kyllä tiedä miten tuon kannentiivisteen kanssa on menetelty. laskin että jos käyttäisi tuota 2,3 l kanttaja lohkoa niin kaksilitraiseksi isku pitäisi olla 69 mm en tiedä tekeekö kukaan noin lyhyellä iskulla olevia akseleita, mittatilaustyönä kyllä varmaan saa mitä haluaa jos massissa vääntö vain riittää.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #6 : 10.10.2016, 20:19:37 »

Poissa veitservasa17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #7 : 11.10.2016, 19:51:09 »
sieltähän niitä löytyy, ilmeisesti ovat ruotsinpojan tekemiä hinnasta päätellen. itämaisia teräsakseleitahan löytyy noin tonnin pintaan, tiedä minkähänlaisia sitten muuten ovat.enkä usko että 68 edes loytyy.yleensä noissa venttiilin istukoissa on vara 2mm lautaskoon suurentamiseen.tässätapauksessa päästäisiin paon osalta 31,5 kokoon ehkä se rupeaisi jo nippa nappa riittämään. onkohan tuossa 2,3 vaparin koneessa muuten varsi yhtä pitkä ja saman paksuinen.kanavaa aina jonkinverran pystyy työstämään.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b 204 ft viritys
« Vastaus #8 : 11.10.2016, 21:53:44 »
Olettaisin, että ovat kiinalaisia akseleita.

B234 ja 204 venttiileissä ei ole mitoissa muuta eroa kuin lautasen halkaisija. Voi vaihtaa ristiin seetiä tai lautasen halkaisijaa muuttamalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi