Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli

  • 6 Vastauksia
  • 4863 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa stäuber

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« : 05.11.2016, 12:18:03 »
Hyvät foorumilaiset!

Mulla on työn alla auton osto ruotsista. Asiaa selvitellessäni olen törmännyt yhteen merkilliseen eriäväisyyteen Ruotsin ja Suomen välisissä huolto-ohjelmissa, jakopäähihnan vaihtoväli.

Suomen Bilian mukaan on vaihtoväli 180 tkm tai 5 vuotta. Ruotsalaisen ohjeistuksen mukaan on vaihtoväli samainen 180 tkm TAI 10 vuotta. Miksi vaihtoväli Ruotsissa on ajassa mitattuna tuplat Suomeen verrattuna? Sama ilmastohan meillä noin suurinpiirtein täällä on!

Auto joka mulla on kiikarissa on kulkenut 75 tkm ja vm. 2009. Kilsoissa on vielä varaa mutta auton ikä on katsontatavasta riippuen jo yli vaihtoiän tai sitten se on vasta tulossa.

Mitä tästä nyt sit tulisi olla mieltä? Ei tietenkään ole haitaksi vaihdattaa hihna ihan varmuuden vuoksi mutta onko siinä järkeä?

Onko tiedossa muita maakohtaisia poikkeavuuksia joista olisi hyvä olla tietoinen.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« Vastaus #1 : 05.11.2016, 14:50:58 »
Itse olen ollut siinä uskossa, että vaihtoväli on sama. Tuo Suomen 5 vuotta on vaan suositus joka perustuu meidän olosuhteisiin ja maahantuoja haluaa pelata varman päälle ja siitä johtuen tuo puolta lyhyempi aika.
Itse varmaan vaihdattaisin tuon niin sittenhän olisi huolettomia kilometrejä sen osalta edessä.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« Vastaus #2 : 05.11.2016, 15:32:48 »
Ei ole järkeä vaihtaa 5v välein, Ruotsi olis täynnä hajonneita Volvoja jos jakohihnat ei kestäis  10v vaihtoväliä.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa stäuber

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« Vastaus #3 : 05.11.2016, 21:39:06 »
Kiitos vastauksista!

Ylivarovaisuutta Suomen maahantuojan puolelta olen itsekin ajatellut. Sellainenkin mahdollisuus on tietenkin, että maahantuoja haluaa saada huoltotoiminnastaan kannattavampaa mätkäisemällä omia suosituksia huolto-ohjelmiin..

Poissa makekin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« Vastaus #4 : 06.11.2016, 13:58:05 »
Ohessa sähköpostikeskustelu jonka kävin joku vuosi sitten maahantuojan teknisen tuen kanssa tästä vaihtoväliasiasta
musta teksti minun kirjoittamaani ja sininen teksti teknisen tuen vastaus:

Sellainen asia on alkanut mietityttämään että miksi jakohihnan vaihtoväli on Suomessa puolet lyhempi kuin tehtaan ohje?
Esim. Omani Volvo V70 D5 vm.-08. (185 hp) hihnan vaihtoväli On Suomessa 160 tkm / 5 vuotta  mutta tehtaan ohjeessa on 160 tkm / 10 vuotta. Miksi joudun vaihdattamaan hihnan nyt kun mittarissa on 115 tkm? Enkä sitten kun tuo tehtaan km-aika raja umpeutuu?

Suomen vaihtovälisuositus perustuu olosuhteisiin. Tuo tehtaan antama suositus on EU/Globaali suositus.
Esimerkiksi itä-naapurissa on autojen kilometripohjaiset määraikashuoltovälit paljon lyhempiä kuin nuo tehtaan määrittämät.
Suomessa valtaosa autoista toimii useita kuukausia kylmissä tai erittäin kylmissä oloissa, kylmiä kännistyksiä yms jotka omalta osalta rasittavat jako-hihnaa.
Tämän pohjalta on ikäpohjaista vaihtovälisuositusta lyhennetty.

Entäs Ruotsissa jossa noita Volvoja rakentavat ja testaavat ?
Asia tuli vaan puheeksi kun Ruotsissa olevassa Isäni autoon vaihdetaan  hihna vasta 160 Tkm / 10 vuotta. Muistaakseni Ruotsissa on myös kylmää talvella.

Kyllä näin on.
Kylmää siellä on myös, mutta olosuhteet eivät menen ihan yksiin.
Autokanta on Suomessa pohjoisemmissa olosuhteissa kuin Ruotsissa.
Esim, Ruotsissa ja Tanskassa autot ruostuvat paljon enemmän kuin Suomessa. Siellä kun meri ilmasto ja meri auki ympärivuoden, johtaa kosteaan ja suolaiseen ympäristöön.
 

Ymmärrän kyllä eron: minun autoni Joensuussa ja isäni vastaava Göteborgissa ovat hieman eri olosuhteissa. Entäs auto Helsingissa ja samanlainen esim. Kiirunassa.

Kyllä , Kiirunassa on kylmää niin kuin Lapissa ja Siperiassakin yleensä.
Mutta kyse ei pelkästään kylmästa vaan myös käyttösykleistä. Keskiarvoja ja mediaanieja autonkäyttöistä ja olosuhteista voi aina laatia. Tuohon hihnaa vaikuttaa lämpötilojen kautta myös käynnistys kerrat yms. muuttuvat tekijät.
Suomessa ollaan päädytty suosittamaan tuota 5v.
Kuten sanoin tämä on suositusikä, joten jos tuntuu siltä että ei halua vaihtaa.
esim jos oman auton moottori ei kohtaa paljoa kylmäkäynnistuksiä tai katsoo että ajaa muutoinkin rauhallisesti ja moottoria säästäen.




Koska maahantuoja on vastuussa noista huolto ym. ohjeista he saavat määrittää vaihtovälit sellaisiksi kuin haluavat.
t.make

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« Vastaus #5 : 06.11.2016, 19:12:40 »
Pikkusen selityksen makua tuo Suomi vs. Ruotsi keskustelu  :2funny:

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V70 2,5 FT 2007-> jakopäähihnan vaihtoväli
« Vastaus #6 : 06.11.2016, 19:27:25 »
Itse aikoinaan kysyin paikalliselta siniseltä, että onko noita hihnoja mennyt poikki ja vastaus oli ettei heidän tiedon mukaan.
Minä pelasin varman päälle ja vaihdatin iän mukaan, mutta tuskinpa olisi ollut mikään ongelma ajaa pitempään.

 

Samppasport  Futurez