Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vierasesine palotilassa, XC90 T6

  • 7 Vastauksia
  • 3491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« : 12.09.2016, 15:25:33 »
XC90 T6:n moottori alkoi ohitustilanteen jälkeen nykimään (ihan pieniä, alle sekunnin katkoksia) kunnes parin kilometrin jälkeen moottorista kuului kolinaa ja kone alkoi käymään todella epätasaisesti. No, auto sivuun ja hinaus paikalle ja Siniselle. Seuraavana päivänä Volvolla olivat aukaisseet kannen. Kaksi sytytystulppaa oli nuijittu lyttyyn (ei ihme että kävi epätasaisesti) ja toisesta näistä sylintereistä löytyi noin 1,0x0,5cm lieriö (toisesta päästä pyöreä, toisesta suora) kuin joku tappi. Mikä ihme tuo voi olla? Ja miten se on joutunut kahden sylinterin palotilaan?

Ohessa kuva.(hieman epätarkka...)


« Viimeksi muokattu: 12.09.2016, 15:29:35 kirjoittanut jannev »
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #1 : 12.09.2016, 23:17:43 »
itsellä tulee kuvasta mieleen venttiilikannen ohjuritappi,mutta sitä en osaa kertoa miten se männän päälle on mennyt ellei jostain syystä ole joskus aikoja sitten jo pudonnut kanteen ja jäänyt johonkin koloon makailemaan ja odottamaan koska tippuu venttiilin yläpuolelle. oliko venttiilit noista kahdesta sylintereistä kappaleina? voiko olla tulpasta tippunut sielu/keskusta mistä kipinä tulee? itselle käynyt niin aikoinaan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #2 : 13.09.2016, 00:45:08 »
Onko tuo umpitavaraa vai onko siinä reikä keskellä kuten kuvan perusteella saattaisi olettaa? Tulee hatarasti mieleen tulpan päässä oleva kierrettävä pää. Kaukaa haettu, mutta edellisestä tulpasta kiertynyt irti ja lupsahtanut pyttyyn tulppien irrotusvaiheessa. Miksi sitten olisi nyt vasta aiheuttanut ongelmia, eikä heti vaihdon jälkeen, niin ??? Muutoin sylinteriin ei mitään päädy kuin imu-/ahtoputkiston kautta. Nykytulpissa kierrettäviä päitä on varsinkin näissä koneissa käytettävissä tulpissa erittäin harvoin. Esim. alkuperäisissä, Boscheissa tai NGK:ssa ei minusta ole moisia.

Koska kahdessa eri sylinterissä on ollut vaurioita, voi olettaa että ylimääräistä tavaraa on ollut muutakin kuin tuo yksi. Se sulkee tuon em. mutuilun aika hyvin pois. Ennemmin ahtoputkistoon jäänyt tavaraa jossain remontissa ja kulkeutui nyt koneeseen.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016, 00:46:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #3 : 13.09.2016, 07:46:43 »
Mites ne imusarjan läpät? Bemareissa läppien kiinnitystapit harrastivat samaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #4 : 13.09.2016, 12:48:35 »
anorola: Ei ollut venttiilivaurioita. Jätin auton kuitenkin korjaamolle missä saavat selvittää mistä tuo osa on tullut. Edellisen kerran Äksä oli korjaamolla viime viikolla.
Laskua odotellessa...
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #5 : 13.09.2016, 21:09:40 »
hmmm... luulisi että venttiileille olisi myös jotain käynyt jos muutaman sata/tuhat kertaa tuollainen pala kerkeää männän mukana hyppiä ympäri sylinteriä. tuohon mistä kyseinen tappi on tullut täytyy saada vastaus,aiemmin en välilehteä tabletista sulje  ::)

mitä viime huollossa on tehty? mietin onko ollut ahtoputkia auki tai venttiilikansi irti, jos vaikka juuri se vanhan mallin tulpan pyöritettävä pääty päässyt tippumaan...
voiko osa olla jostain asentajan työkalusta? samantapainen on itsellä 1/2" räikän sisällä pitämässä jousta paikoillaan joka säätää sen kumpaan suuntaan räikkä pyörii. nimimerkillä vuodessa 3kpl räikkää rikkoneena,joka kerta osat sinkoutunut ympäriinsä.
miksi ei jonkun muunkin työkalun osa voisi olla..?

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #6 : 30.11.2016, 12:52:22 »
Miten siinä sitten kävikään.
Lasku oli parisataa tulppien vaihdosta ja tarkistuksesta (katsoivat sondilla, eivät aukaisseet kantta). Ei selvinnyt osan alkuperä. Mutta ehdottivat kannen vaihtoa ja venttiilit samalla vaihtoon ja hinta arvio 3000€. No ei kiitos.
Kone toimi hyvin uusilla tulpilla mutta turbon paineen noustessa (kun kaasua polkaisi) syttyi moottorin vikavalo.

Epäilen että osa oli kuitenkin tuolta ahtoputkistosta / turbosta (kuten Lankku ehdotti) jolloin mahdollinen viallinen turbo olisi kansiremontissa jäänyt paikalleen. Näin käynnistyi uuden koneen hankinta sillä vanhalla oli jo ajettu 200tkm.

Sopiva kone löytyi ja vaihtotöineen tuli vain vähän kalliimmaksi kuin alkuperäinen kansiremonttiarvio.
Aluksi kulutus oli noin 1,5 litraa isompi maantiellä kuin aiemmin mutta koneen sisäänajon jälkeen kulutus asettui normaaleihin lukemiin.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Vierasesine palotilassa, XC90 T6
« Vastaus #7 : 01.12.2016, 23:08:26 »
Terve.
Tuonne T-6 koneeseen saa asentaja helposti huolimattomuuttaan tavaraa,normi huollossa   esim. tulppien vaihdon yhteydessä on ahtoputket irrotettava ja tuolloin kummankin turbon imukanava on yläviistoon auki.
Jos noita ei asentaja älyä peittää/tulpata huollon ajaksi niin......
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

 

KL-varaosat  Race.fi