Samppasport  Futurez

XC70 vm 2011 sähköhydraulinen takaluukku ei meinaa pysyä kiinni

• 1 Vastauksia
  • 576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
XC70 vm 2011 sähköhydraulinen takaluukku alkoi temppuilla.

Jos suljen sen napista, luukku menee kiinni mutta vain siihen puoli-lukkoon, eikä luukku imeydy kiinni, vaan avaa itsensä puoli-lukosta ja avautuu itsestään auki asti. Eli ihan kuin auto luulee että luukun välissä on jotain eikä siksi anna luukun mennä kiinni ja lukkoon.

Jos suljen luukun napista ja lopussa autan luukkua menemään kiinni, imumoottori kyllä vetää luukkua kiinni, mutta luukku aukee siitä huolimatta itsestään.

Otin sen muovisuojan irti, käytin PRF:n Turbo-oilia lukon mekanismeihin ja käytin ruuvarilla lukon klipsua kiinni ja se pelasi normaalisti. Sellaisen asian laitoin merkille, että jos jätin ruuvarilla sen lukkoklipsun siihen puoli-lukko asentoon, alkoi luukku aueta sähköisesti lähes samantien. Ilman suojamuovia kokeilin yhden kerran ja luukun sulku pelasi normaalisti. Kasasin ja testasin ja ei enää pelannut.

Luukku aukee sähköisesti kojetaulun nappia tai kaukkarin nappia painamalla normaalisti. Itse luukun kahvan klipsua painamalla luukku aukee sähköisesti silloin tällöin, ihan kuin mikrokytkin olisi viallinen: kahvan klipsua painelemalla monta kertaa peräkanaa sähkö saattaa tulla avuksi, ja kohtuu usein tuleekin mutta se vaatii sen kahvan klipsun rämpytystä. Johtosarjan luukusta autoon ja liittimet auton puolella kattoverhoilussa olen tarkistanut, johdot ovat ehjät eikä hapettumaa liittimissä ole.

Jos suljen luukun perinteisesti käsin kiinni asti, luukku menee kiinni eikä edes yritä itsestään auki.

Mulla on kertaalleen tässä kesällä ollut tuo luukun verhoilu auki ja kiinnitin huomiota imumoottorin vaijeriin, jonka toinen pää, muistaakseni itse lukkomekanismin pää, oli osittain vaurioitunut siten, että vaijerin sai kyllä tilaansa ja paikalleen, mutta sen paikallaan pysyminen oli käytännössä tuurista kiinni kun paikallaan pitävät muoviosat oli osittain murtuneet.

Mikä tähän nyt tuli...?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Hofnar

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Itsellä vastaavaan vaivaan auttoi, kun siirsin auton rungossa olevaa lukitusrengasta muutaman millin ulospäin.

Proturbo  Autodiagnoosi