Samppasport  Futurez

V-70 mkII -06 2,4D 93kW sisempi vetonivel

  • 3 Vastauksia
  • 2338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VarbonElite

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.eastaudio.net
V-70 mkII -06 2,4D 93kW sisempi vetonivel
« : 16.02.2017, 09:55:28 »
Onko tuossa sisemmän vetonivelen suojakumin vaihdossa jotain ihmeellistä? Muutamassa topicissa oli mainittu nämä pahamaineiset kuulat siellä nivelessä mutta onko ne kuulat myös manuaalissa?

Oisko tuossa mahdollista käyttää esim. Mätänetin yleismallin ylivedettävää kumia? Käykö siinä halkaisijat miten lähelle?
-Niko-

Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry

Poissa Heimo Paila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: V-70 mkII -06 2,4D 93kW sisempi vetonivel
« Vastaus #1 : 24.02.2017, 18:44:12 »
Kyllä ne kuulat sielä manuaalissakin on. Kokemusta on, pariin otteeseen niitä on tallinlattialta nuohottu...
V70, XC90D5, V90D4awd, V90B4awd

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: V-70 mkII -06 2,4D 93kW sisempi vetonivel
« Vastaus #2 : 24.02.2017, 19:47:25 »
Ylivedettävä vaan niin toimii
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa riska74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V-70 mkII -06 2,4D 93kW sisempi vetonivel
« Vastaus #3 : 12.03.2017, 14:49:58 »
Onko siinä autossa tripod-nivel vai "kuulanivel"? Bensakoneisissa on ainakin tripodeja.

Tripodista ei irtoa mitään irroittaessa, mutta se on erittäin herkkä lialle. Se on myös syytä asentaa takaisin samaan asentoon takaisin purkamisen jälkeen.
Siispä, jos on tripod ja kumi puhki ja paskaa päässyt sisälle, niin on viisainta purkaa nivel ja putsata se niin hyvin ettei sinne jää yhtään likaa, ja laittaa sinne asianmukaiset rasvat.

Omassa 04 v70 ssä oli alunperin punaset rasvat tripodissa, mutta kumiin tuli pieni reikä ja kun purin nivelen, niin kaikki rasvat oli paskanruskeata, ulkokehällä eniten likaantunutta ja ihan sisimpänä vielä vähän punertavaa.

Tripodin pystyy purkamaan ja kasaamaan kaikkine pantojen kiristyksineen siten, ettei ota vetarin päätä ulos vaihelaatikosta.
Tripodin rasvan olisi myös kestettävä suomen pakkaset, ja rasva on EP-vierintälaakerirasvaa.
Tarvike-suojakumin pakkauksessa tulee usein mukana liian kovaa rasvaa, joka on tarkoitettu vakionopeusniveleen (liukulaakereihin), eivätkä ne oikein kestä suomen käyttölämpötiloissa riittävän notkeina, kun ovat jonnekkin espanjaan taikka taivaniin tarkoitettu. Mukana tulleen rasvan voi testata pakastimeen laittamalla, sitä pitäisi pystyä puristelemaan melko kevyesti kun se on pakastimessa jäähdytetty.
Tripod hajoaa aika monella siten, että kuori kuluu montuille, ja silloin ei auta mikään muu kuin vaihtaa koko vetari.

 

RallyBaron  Samppasport