Proturbo  Autodiagnoosi

Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.

  • 13 Vastauksia
  • 4772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Missäs sijaitsee -03 V70 sisäilmasuodatin, yuotubesta löytyi kolme eri paikkaa. Yksi oli konehuoneen puolella, ja kaksi hanskalokeron alla. Ja onko siellä kaksi suodatinta kun KL-varaosien sivuilla näytti olevan sisäilmasuodatinta ja raitisilmasuodatinta kun hain auton tiedoilla, molemmissa eri varaosanumero ja aktiivihiilisuodattimia molemmat?

Montuissa kuuluu matkustajan puolelta kolahduksia, varsinkin kun rattia kääntää samalla. Pienissä montuissa vaikka hiekkatiellä ei kuulu mitään, mutta isommissa loivemmissa montuissa sellainen kova kolahdus. Ymmärrän että vaikea sanoa mistä se kuuluu, mutta ajattelin että jos näissä on joku tyypillinen paikka mikä kolisee.
Kotka

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3446
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #1 : 25.01.2017, 17:37:42 »
Matkustamon raitisilmasuodatin sijaitsee siellä hanskalokeron alla, yksi niitä on siellä. Varustelutasosta riippuen sinne kuuluu joko perinteinen suodatin tai sitten tuo mainitsemasi aktiivihiilisuodatin. Aktiivihiilisuodatin siis siinä tapauksessa, jos autosi on varustettu tuolla sisäilmanlaatujärjestelmällä.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #2 : 25.01.2017, 18:07:02 »
Montuissa kuuluu matkustajan puolelta kolahduksia, varsinkin kun rattia kääntää samalla. Pienissä montuissa vaikka hiekkatiellä ei kuulu mitään, mutta isommissa loivemmissa montuissa sellainen kova kolahdus. Ymmärrän että vaikea sanoa mistä se kuuluu, mutta ajattelin että jos näissä on joku tyypillinen paikka mikä kolisee.

Koiranluut edessä tai iskarin yläpää, näissä ollut kolinoiden alkulähteitä....
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #3 : 25.01.2017, 18:42:42 »
Koiranluut edessä tai iskarin yläpää, näissä ollut kolinoiden alkulähteitä....

Tai sitten vaimennin kumi jousen ja jousilautasen välistä pois paikaltaan tai kulunut puhki. Jotku korvanneet puutarjaletkun pätkällä.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #4 : 25.01.2017, 20:03:05 »
Koiranluu se ei ole, on sen verran matalia kolahduksia. Sellaisia "klonks" ääniä.
Mistä muuten tiedän onko autossa tuo mainittu sisäilman laatujärjestelmä? Ja outoa että KL:n sivuilla puhutaan kahdella eri nimikkeellä samasta suodattimesta. Vai onko se sama...
Kotka

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3446
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #5 : 25.01.2017, 20:31:26 »
Järjestelmän olemassaolo selviää sillä, että onko autossasi sisäilmankiertonapissa vain se normaali symboli, vai myös tekstit "man" ja "aut". Jos nuo teksit ovat myös siinä napissa, on autossasi tuo järjestelmä. Ja jep, näyttää siltä että tuolla varaosasivulla puhutaan samasta suodattimesta kahdella eri nimellä.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #6 : 26.01.2017, 05:33:42 »
Järjestelmän olemassaolo selviää sillä, että onko autossasi sisäilmankiertonapissa vain se normaali symboli, vai myös tekstit "man" ja "aut". Jos nuo teksit ovat myös siinä napissa, on autossasi tuo järjestelmä. Ja jep, näyttää siltä että tuolla varaosasivulla puhutaan samasta suodattimesta kahdella eri nimellä.
Elikkäs normaali systeemi on kiitos.
Kotka

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #7 : 26.01.2017, 06:48:18 »
Elikkäs normaali systeemi on kiitos.

Minä kyllä laittaisin aktiivihiilisuodattimen jokatapauksessa. Poistaa paljon paremmin epäpuhtauksia ja lisäksi hajuja.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #8 : 26.01.2017, 17:53:09 »
Se kolahdus on aika jännä, vähän kuin löisi vasaralla auton pohjaan. Repsikan puolelta kuuluu, mutta myös kun kuskin pyörä käy montussa niin kuuluu repsikan puolelta. Pienemmissä montuissa ei kolise, kun ajaa loivaan monttuun niin silloin kuuluu. Jahka saan auton ylös ja pestyä paikat puhtaaksi pitää tutkia vähän tarkemmin :)
Kotka

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1124
  • www.vrcf.fi
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #9 : 26.01.2017, 18:24:13 »
Se kolahdus on aika jännä, vähän kuin löisi vasaralla auton pohjaan. Repsikan puolelta kuuluu, mutta myös kun kuskin pyörä käy montussa niin kuuluu repsikan puolelta. Pienemmissä montuissa ei kolise, kun ajaa loivaan monttuun niin silloin kuuluu. Jahka saan auton ylös ja pestyä paikat puhtaaksi pitää tutkia vähän tarkemmin :)

Jos jousen yläpään tukikumin vulkanointi on pettänyt niin sen saattaa nähdä konepellin alla siten, että rikkinäisen puolen iskaritanko tulee pidemmälle ulos siitä reiästä. Keulaa voi myös pumpata ylös-alas ja katsoo onko eroa oikea vs vasen. Vähänkään enemmän ajetulla 200tkm plus ja normaalisti monttuihin sattuneella vulkanoinnin pettäminen on yleistä. Tilalle kannattaa laittaa esim. Motonetin valikoiman vahvempi lätty joka on tarkoitettu XC90 malliin.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-2000-2007#Iskunvaimentimet-ja-jouset
« Viimeksi muokattu: 26.01.2017, 18:26:25 kirjoittanut Jorma »

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #10 : 27.01.2017, 07:29:25 »
Jos jousen yläpään tukikumin vulkanointi on pettänyt niin sen saattaa nähdä konepellin alla siten, että rikkinäisen puolen iskaritanko tulee pidemmälle ulos siitä reiästä. Keulaa voi myös pumpata ylös-alas ja katsoo onko eroa oikea vs vasen. Vähänkään enemmän ajetulla 200tkm plus ja normaalisti monttuihin sattuneella vulkanoinnin pettäminen on yleistä. Tilalle kannattaa laittaa esim. Motonetin valikoiman vahvempi lätty joka on tarkoitettu XC90 malliin.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-2000-2007#Iskunvaimentimet-ja-jouset
Kiitos vinkistä, tutkitaan asia. En ole vielä saanut autoa korjaajalle, mutta olen melko varma että se kolahdus tulee iskarin yläpäästä. Nimittäin montuissa ei kolise yhtään, eikä ajettaessa mukulatiellä. Mutta kun ajaa suoralla tiellä kohoumaan niin aina kolahtaa. Jos asfaltissa on vaikka joku korjaus joka on vähän ylempänä niin silloin kolahtaa.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2017, 16:16:42 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #11 : 07.02.2017, 16:33:14 »
Isakarin yläpään kumi vaihdettu ja vielä hullummaksi meni. Edelleen kolahtaa aika kovaa, ja nyt kun ajaa sellaista kävelyvauhtia niin kokoajan kuuluu sellaista matalaa kolinaa. Myös repsikan kulmaa kun painelee käsin alas kuuluu iskarin kohdalta narinaa, ja se myös tuntuu kun pitää siitä iskarin päästä kiinni. Eli iskariko sökö?

Vastaan itselleni. Käyty katsastuskonttorilla ravistelemassa ja inssin tuomio ei löysiä missään. Iskaritestissä se koliseva puoli vähän heikompi,  ja testin loppuvaiheessa juuri kun liike oli loppumassa kuului repsiian puolelta kolahdus. Molemmissa iskareissa oli vähän märkää, mutta vaimennus toimi hyvin. Merkillistä kolinaa, no tilattu molemmat iskarit uudet ja huomenna vaihto. Jos ei kolinat lopu niin kolsikoon...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2017, 12:07:06 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1124
  • www.vrcf.fi
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #12 : 08.02.2017, 12:19:23 »
Isakarin yläpään kumi vaihdettu ja vielä hullummaksi meni. Edelleen kolahtaa aika kovaa, ja nyt kun ajaa sellaista kävelyvauhtia niin kokoajan kuuluu sellaista matalaa kolinaa. Myös repsikan kulmaa kun painelee käsin alas kuuluu iskarin kohdalta narinaa, ja se myös tuntuu kun pitää siitä iskarin päästä kiinni. Eli iskariko sökö?

Vastaan itselleni. Käyty katsastuskonttorilla ravistelemassa ja inssin tuomio ei löysiä missään. Iskaritestissä se koliseva puoli vähän heikompi,  ja testin loppuvaiheessa juuri kun liike oli loppumassa kuului repsiian puolelta kolahdus. Molemmissa iskareissa oli vähän märkää, mutta vaimennus toimi hyvin. Merkillistä kolinaa, no tilattu molemmat iskarit uudet ja huomenna vaihto. Jos ei kolinat lopu niin kolsikoon...

Tuo narina kuuluu tyypillisesti juurikin siihen kumilättyyn iskarin yläpäässä. Siinä kumin läpi menevä metalliholkkki irtoaa vulkanoinnista ja naristaa. Pitää heittää tähän että kai se lätty vaihdettiin oikealle puolelle? Kerro kun selviää?

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • I ♥ my Volvo
Vs: Raitisilma/sisäilmasuodatin ja etupään kolinat.
« Vastaus #13 : 08.02.2017, 16:50:33 »
Tuo narina kuuluu tyypillisesti juurikin siihen kumilättyyn iskarin yläpäässä. Siinä kumin läpi menevä metalliholkkki irtoaa vulkanoinnista ja naristaa. Pitää heittää tähän että kai se lätty vaihdettiin oikealle puolelle? Kerro kun selviää?
Kyllä se vaihdettiin juuri sille puolelelle mistä se kolina tulee, eli matkustajan puolelle. Ennen vaihtoa ei narissut mikään, se narina on uusi oire. Varmasti jäänyt asentajalta rasvaamatta ja siksi narisee. Huomenna tulee molemmat iskarit uudet, ja myös toiselle puolelle se kumi. Jos vielä narisee tai kolisee niin koliskoon vaikka maailman tappiin.

Edit. Tunti sitten haettu korjaamolta ja ei mitään kolinoita eikä natinoita. Sen puolen iskari mistä se kolina kuului, oli sellainen että kun veti kädellä sitä akselia ulos tuntui vastusta. Kun painoi takaisin alas ei ollut mitään vastusta. Toinen iskari toimi niin että vastusta tuntui myös sisään painaessa. Se on outoa että katsastuskonttorin iskaritestissä se huonompi oli vain muutaman prosentin heikompi mitä toinen, eli olisi mennyt leimasta läpi iskaritestissä.

Eli jos jollakin on samanlainen oire että kolahtaa kun ajaa tiessä olevaan kohoutumaan, ei siis monttuun niin iskari voi olla syypää. Kuoppaisella tiellä tai mukulatiellä ei kuulunut mitään ääntä, ainoastaan kun renkaaseen tuli isku suoraan altapäin. Nyt on mukava ajella kun ei kuulu mitään kolinoita :)   
« Viimeksi muokattu: 09.02.2017, 16:35:50 kirjoittanut V70TR »
Kotka

 

Futurez  Kulkukoira