Samppasport  Futurez

Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista

  • 58 Vastauksia
  • 36947 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #45 : 23.03.2017, 08:25:45 »
Joo, toimiva ratkaisu. Siirtolupa vain mahdollistaa sen, että ruotsalainen omistaja voi poistaa ajoneuvon heti rekisteristä ja kilvetkin voi jättää hänelle. Sitten vain ajelemaan kohti kotia. Itse tulin Haaparannalta yli..

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #46 : 23.03.2017, 09:17:30 »
Hyviä vinkkejä tässä topic:ssa, jos sattuu hakemaan autoa Ruotsista. Ollut itsellä yksi vaihtoehto, kun uutta autoa katselee.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #47 : 23.03.2017, 09:45:10 »
Kesällä toin auton ruotsista, ja yksinkertaisemmin sitä ei varmasti voinut enää tehdä:
Siirtotarrat mukaan suomesta ja vakuutukset voimaan runkonumerolla. Kilvet ja otteen II-osa jäi myyjälle (liike).
Mukaan siis vain I-osa (sininen osa), suomen konttori kysyi rekisteröintiluvan ruotsista (tähän meni 45min) > suomen laput käteen ja kovaa ajoa.


Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #48 : 23.03.2017, 10:08:19 »
Laitetaan vielä linkit tähänkin niin voi tarkastella vähän etukäteen autojen tietoja ja sitten kun löytää sopivan niin ottaa  maksullisen Carfaxin niin saa kattavamman tiedon autosta ellei myyjällä ole carfax raporttia.

Kannattaa muistaa, että varsinkin yksityisiä myyjiä on hyvin kirjava joukko ja myös pienempiä autoliikkeitä. Tuontiautot mielellään unohtaisin. Jos rekisterinumero ei näy myynti ilmoituksessa se kannattaa kysyä ja selvittää. Usein tällaisissa ilmoituksisa voi olla jotain jota myyjä haluaa pimittää kun ei voi heti tarkistaa tietoja, esim joku pari kolme vuotta vanha *vähän ajettu* rekondattu entinen taxi.

Ainakin carinfossa saa tiedot myös vinnumerolla.

https://www.car.info/

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

https://www.carfax.se/

« Viimeksi muokattu: 23.03.2017, 12:21:50 kirjoittanut gubbe »

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #49 : 23.03.2017, 18:52:04 »
Trafi on muuttanut linjausta siirtoluvan osalta jo jonkun aikaa sitten. Siirtoluvan siirto voi alkaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Voimassa pohjoismaissa. Tämä on tieto.

Hyvä! Järki on vihdoin voittamassa.

Ainut ongelma on, että pitää tietää valmistenumero ennen puuhakilpien ottamista eli pitää olla tietty auto jo tsekattuna. Toki jos asuu vaikka Turussa ja hakee auton Tukholmasta, niin eipä toinen hakureissu ole mikään ongelma. Yö laivassa ja seuraavalla takaisin.


Toki, hankala poliisin on sitä selvittää. En sitten kyllä tiedä, mitä kolaritilanteessa tulee tapahtumaan, jos Ruotsin kilven rekisteröinti ei ole enää voimassa... Silloin asiaa voidaan esim. selvittää..

Niin voi kestää ja rekisteriä tärkeämpi on se, että liikennevakuutus on voimassa. Ilman sitä kolaroiminen voi tulla h**vetin kalliiksi.

Siksi suosittelen ottamaan suomalaisen vakuutuksen voimaan per heti. Kyllä senkin selvittämisessä kolaritapauksessa menee aikaa, mutta vakuutusturva on kuitenkin olemassa.

Suomesta kannattaa ottaa siirtokilvet ym. ruotsinkielisillä papereilla, niin on helpompi asioida ruotsalaisen konstaapelin kanssa.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #50 : 24.03.2017, 14:59:08 »
Eipä ole esim. Virossa mitään rekisteriotteen kakkososaa. On vain yksi rekisteriote, eikä siihen tule mitään allekirjoituksia.

Näin on myös ainakin sveitsiläisen rekisteriotteen osalta.

Rutiinit Ruotsissa kun auto mydään vientiin

Ilmoitus rekisteristäpoistosta EU/EES sisällä tehdään auton rekisteritodistuksen viimeisimpään 2 osaan tai blanketilla ”Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES”
 Rekisteriotteen 2 osaan myyjä merkitse rekisteristä poiston viennin vuoksi ja allekirjoittaa omistajana rekisteriotteen.

Ei ole mitään vaatimusta ostajan allekirjoituksesta tai nimeämisestä koska omistajanvaihdosta ei tapahdu.

Moni maa vaatii rekisteritodistuksesta sekä 1 että 2 osan, sen vuoksi voi olla hyvä antaa molemmat osat ostajalle mukaan. Myyjä voi tarkistaa onko uusi rekisteritodistus annettu vai ei Transportstyrelsenistä.

Sitten onkin ne täydennykset joita vaaditaan ja niistä osa ainakin näköjään saadaan automaattisesti ainakin Suomesta kuten jo aiemmin täällä tullut esille, ja Suomessa näyttää riittävän pelkkä rekisteritodistuksen 1 osa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2017, 16:53:36 kirjoittanut gubbe »

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #51 : 24.03.2017, 19:21:43 »
Rutiinit Ruotsissa kun auto mydään vientiin

Ilmoitus rekisteristäpoistosta EU/EES sisällä tehdään auton rekisteritodistuksen viimeisimpään 2 osaan tai blanketilla ”Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES”
 Rekisteriotteen 2 osaan myyjä merkitse rekisteristä poiston viennin vuoksi ja allekirjoittaa omistajana rekisteriotteen.

Ei ole mitään vaatimusta ostajan allekirjoituksesta tai nimeämisestä koska omistajanvaihdosta ei tapahdu.


Miten niin ei tapahdu omistajanvaihdosta? Siitähän autokaupassa juurikin on kyse!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #52 : 24.03.2017, 19:35:46 »
Miten niin ei tapahdu omistajanvaihdosta? Siitähän autokaupassa juurikin on kyse!

Olisipiko niin että kun auto poistetaan ruotsin rekisteristä ja poistuu maasta niin ei ole mieltä ruotsin viranomaisten kirjailla ylös että kuka moisen köntin ulkomailla omistaa.. Kyseessähän on silloin vain kasa metallia ja muovia. Ei siis autokauppa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #53 : 24.03.2017, 19:38:15 »
Olisipiko niin että kun auto poistetaan ruotsin rekisteristä ja poistuu maasta niin ei ole mieltä ruotsin viranomaisten kirjailla ylös että kuka moisen köntin ulkomailla omistaa.. Kyseessähän on silloin vain kasa metallia ja muovia. Ei siis autokauppa.

Juuri näin.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #54 : 25.03.2017, 08:30:48 »
Olisipiko niin että kun auto poistetaan ruotsin rekisteristä ja poistuu maasta niin ei ole mieltä ruotsin viranomaisten kirjailla ylös että kuka moisen köntin ulkomailla omistaa.. Kyseessähän on silloin vain kasa metallia ja muovia. Ei siis autokauppa.

Varmaan noinkin, mutta ainakin Suomessa Trafi mieluusti ottaa rekisteriinsä tiedon siitä kuka auton osti. Ei tule sitten myyjälle ongelmia, jos auto tai sen kilvet kaikesta huolimatta palaisi liikenteeseen. Myös kaikki pysäköintisakkojen ym. vastuut katkeavat siihen hetkeen. Olkoon auto ostettu vaikka Afrikkaan vietäväksi.

Meidän rekisteröintijärjestelmä on tosin paljon nykyaisempi kuin ruotsalainen. Meillä sen luovutusilmoituksen voi tehdä ilmaiseksi Trafin nettisivuilla ja siihen päättyy kaikki vastuut autosta. Ostaja saa tehdä mitä lystää sen jälkeen.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #55 : 25.03.2017, 14:51:43 »
Meillä sen luovutusilmoituksen voi tehdä ilmaiseksi Trafin nettisivuilla ja siihen päättyy kaikki vastuut autosta. Ostaja saa tehdä mitä lystää sen jälkeen.

Myyjä yksinään voi tuon tehdä? Ei ole kauaakaan kun sain käydä konttorilla paperiluovarien kanssa kun ostaja alkoi tehtailemaan parkkisakkoja eikä rekisteröinyt nimiinsä. Hyvä että tuo puliveivuu loppuu

Edit: taitaa siitä kyllä olla jo nelisen vuotta
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #56 : 25.03.2017, 17:29:36 »
Meidän rekisteröintijärjestelmä on tosin paljon nykyaisempi kuin ruotsalainen. Meillä sen luovutusilmoituksen voi tehdä ilmaiseksi Trafin nettisivuilla ja siihen päättyy kaikki vastuut autosta. Ostaja saa tehdä mitä lystää sen jälkeen.

Valitettavasti tämä alkaa mennä pitkästi ohi itse aiheen, mutta kysyn uteliaisuuttani kuitenkin.

Eikös ton pysty Suomessakin tekemään vastaavasti kuten Ruotsissa, eli  netin lisäksi Trafin mobiilisovelluksella (Ruotsissa Transportstyrelsenin mobilapp) skannaamalla rekisteritodistuksen QR-koodin/viivakoodin ja syöttämällä  ajokortin viitenumeron, niin voi laittaa auton seisontarekisteriin tai ottaa sen takaisin käyttöön?

Kun kyseessä on omistajanvaihdos silloin myyjä syöttää rekisteritodistuksessa olevan tarkistuskoodin ja uusi omistaja saa rekisteritodistuksen postissa kotiin ja silloin tietenkin, jos omistaja ei ole maksanut auton käyttömaksuja, parkkisakoja, ruuhkamaksuja ja inframaksuja, ajoneuvo voidaan myös takavarikoida henkilöltä joka ei ole syyllinen kyseisille veloille. Romutus ja vienti, ne ei ole mitään yllä mainittuja vaan aivan eri toimenpiteitä.

Tosin romuttamo voi tehdä Transportstyrelseniin romutusilmoituksen suoraan netin kautta.

E: maksut ei seuraa kun kyseessä on vienti ( joka ei ole omistajanvaihdos) ja voudin takavarikko/ myynti katkaisee ne.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 21:17:37 kirjoittanut gubbe »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #57 : 26.03.2017, 22:34:01 »
Trafin sivustolta:
"Huomioithan että ostajan kiistäessä ajoneuvon siirtyneen omistukseensa, tulee sinun pystyä todistamaan asia esim. maksukuitilla tai molempien osapuolten allekirjoittamalla luovutus- tai kauppakirjalla"

Eli mikään ei ole muuttunut..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Tämän maksoi V70:n tuonti Ruotsista
« Vastaus #58 : 27.03.2017, 08:56:43 »
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä, 14 §

Luovutusilmoitus

Ajoneuvon edellinen omistaja voi ilmoittaa ajoneuvon uuden omistajan nimen rekisteröinnin suorittajalle merkittäväksi rekisteriin, jos samalla ilmoitetaan uuden omistajan osoite ja ajoneuvon luovutuspäivä.


Mikään ei ole siis muuttunut. Aina luovutusilmoituksen on voinut tehdä "yksipuoleisesti", mutta luovutusilmoitukselle on oltava perusteet. Eli aikaisemminkin on voinut viedä katsarille ainoastaan omistajan allekirjoittaman luovutuskirjan, josta uusi omistaja on selvinnyt.

Muistakaa kuitenkin, että rek.katsastuksessa tarvitaan molemmat osat, siis jos tuontimaassa on kaksi erillistä todistusta, niinkuin Suomessa. Muuten katsari joutuu tekemään kyselyn tuontimaahan. Ruotsiin homma toimii, mutta jos haette auton jostain kauempaa, niin tässä tulee olla tarkka.

 

RallyBaron  Samppasport