Jooh, hetki vierähtänyt viime jutusta. Lähinnä ketuttanut kun en oikeastaan saanut paljon mitään aikaiseksi autolle, kesä meni kesää vietellen jne

No kirjoitellaan kuitenkin kuulumisia tänne.
Edellisten kuvien jälkeen nakkasin vielä sisälle tuon digiulkolämpömittarin, kaikki lisävarustenappulat mitä hyllystä löytyi

ja Personalin nahkaruorin R-Sport töötin napilla.

Tuulilasi tuli myös vaihdettua, olihan tuo +300tkm hiottu lasi jo aika ankeassa kunnossa. Autoon oli ilmeisesti lasi vaihdettu alkuaikoina, lasissa ei ollut Volvon leimoja, mutta siihen oli silti hiottu turvamerkinnät. Oli muuten aikas paljon helpompi irroittaa tuollainen jo kerran vaihdettu lasi, edellisessä autossa meni aikaa butyylien poistossa yli neljä tuntia. Tässä butyyliä olikin vain kapea nauha ulkolaidassa ja sisälaidassa oli tavallinen ikkunaliima.


Tämän jälkeen tuli viimeisteltyä sisustaswappi ovipahvien vaihdolla, sekä sähkölasien asennuksella. Samalla laitoin myös kuskin oveen sähkömoottorin tulevaa kaukolukitusta varten. Kumpaisenkin oven sisempi pelti oli haljennut, tuli porattua pysäytysreijät halkeamille, sekä hepattua isommat halkeamat. Asensin myös samalla 5.25" kaiuttimet etuoviin, tämähän onnistuu leikkaamalla pienet kolot peltiin, amyreitten asennusyvyys pitää vain olla perhanan matala, nämä ovat kaupan matalimmat, ja silti pitää laittaa 6mm nyloc mutterit väliholkeiksi ettei kaiutin osu ikkunaan.



Tätä enempää en saanut autoon tehtyä ennen miittiä, paitsi tietysti vanteet tuli vaihdettua, kun satuin juuri saamaan ne hiekkapuhalluksesta ja pulverimaalauksesta miittiä edeltävänä päivänä.
HOX, jos Lahden läheltä kenenkään tarvitsee vanteita kunnostaa, voin suositella Propintaa, 120E maksoi neljän vanteen hiekkapuhallus ja pulverimaalaus haluttuun väriin! Vanteiden allelaittokaan ei ihan ilman kommelluksia sujunut, laitoin taakse spacerit että vanteet sai lähemmäs kaarta, mutta 300tkm rullatut iskarit ja jouset eivät enää matkalla miittiin oikein pitäneet perää ylhäällä neljä ihmistä autossa + kamat parin päivän reissua varten, joten rengas hankasi kaareen. Onneksi tuli juuri ennen reissua ostettua bilteman halvin tunkki ja otettua ristikkoavain mukaan



Miitti oli erittäin hyvä, kiitos siitä vielä tässäkin topicissa!
Miitin jälkeen harmitti, kun ei ollut oikein mitään saanut tehtyä autolle, joten päätin tosissani ruveta alustan asennushommiin.
J-Spec alusta ei todellakaan ollut ihan bolt-on Kaplhenken yläpäitä käyttäessä, tarvitsi todellakin sorvia asentaessa. Tuli soviteholkit tehtyä rosteriputkesta yläpäiden laakereita varten, kun iskarin tolpasta loppui kierre ennenkuin mutteri pohjasi. Ei ole kummoisen näköinen, mutta aika monta harjoituskappaletta tarvitsi tehdä ennenkuin sain parin sopivia. Tossa osassa on kapeassa osassa vain 0.5mm seinämä, oli vaikeaa saada mittatarkoiksi, varsinkin kun sorvauksesta on vain muutaman tunnin kokemus.


Tuli samalla heitettyä vanhasta autosta vähän ajetut levyt paikalleen ja TRWn uudet palat.

Takapäästä alusta sopi aivan yhtä huonosti, jousilautasen pultit olivat lyhyet 200 sarjaan asennusta ajatellen, hyllyssä on onneksi paljon erikokoista pulttia niin homma onnistui, iskarin soviteholkit olivat eri keskireijällä ja niitäkin piti vähän koneistaa. Ala-tukivarsissa olevat holkit olivat liian pitkiä jne. No eipä voi kummoisia olettaa halvimmalta alustasarjalta.

Silti ihan jees maku sarjasta, hintaan nähden ihan hyvät.
Ei oikein ole hyvää kuvaa autosta alusta asennettuna, mutta tässä nyt jotain vertailukuvia. Alusta on niin alas säädetty kuin vakiokaaret sallivat, varsinkin takana renkaan ja kaaren väliin ei mahdu kuin yksi sormi.


Tämän jälkeen ei olekkaan mitään ihmeellistä tapahtunut, siirsin mankan mittareiden tieltä puhallussuuttimien tilalle ja laitoin kaiuttimien ritilät kiinni. En löytänyt mustia varastosta mistään, joten laitoin vanhoista pahveista siniset.


Autosta tuli myös ensimmäiset ruosteet korjattua, perinteisessä paikassa etukuraläppien takana. Onneksi olivat massarajan alapuolella, hierasin puhtaaksi ja happopohjamaali+musta spray päälle. Listan kiinnikkeet hajosivat iloisesti irroittaessa, joten laitoin tilalle vain tulppia. Täytyy vielä etsiä jotkut siistimmät tulpat ilman reikää. Päälle tuli Dinitrolin kiveniskusuoja. Massassa olevat epätasaisuudet ovat vain massaajan omia mokia teippien poistoissa, ei ole mitään mätää alla
Laitetaan nyt vielä loppuun yksi fiilistelykuva, otettu työpaikan pihalta klo 6 aamulla.

Pahoittelut huonolaatuisista kuvista, luurilla sattuu tulemaan mitävaan. Tehonlisäys autoon tulee tapahtumaan hieman myöhemmin, auto lähtee kohta talviteloille, ja talven aikana olisi tarkoitus rakentaa tekniikkaa + moottorinohjausta tutkia.