Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 25.05.07 - klo:22:49
Lainaus käyttäjältä: Okko - 25.05.07 - klo:13:15
On niin pitkiä viestejä alussa ettei jaksa lukea

Se on vaan jaksettava kun minä en jaksanu jokaista viestiä vanhalta foorumilta siirtää yksitellen

Eipä kerinneet mittailemaan alakerran osia eli kasaaminen menee ens viikolle mikäli joudan paneutumaan asiaan.
Kannet sain tänään virtausmittauksesta, samalla Kuuranne teki seetityöt uudestaan ja muotoili yhtä kanavaparia lisää malliksi, oli samalla kiillottanut venttiilit kunnolla. Mitatuksi tuli vakio 631 vakio imuventtiilillä ja pako kevyesti muotoillulla, koska ei ole ehjää vakiovenaa. Sitten tuosta ite hiplaillusta kannesta molemmat kanavat niillä muutoksilla mitä niihin olin tehnyt, sekä malliksi muotoilemansa kanavaparin. En huomannut kysyä, onko aikasemmin muotoillut kanavat mitattu ennen vai jälkeen seetityön, koska pakoseetin kulma muuttui hieman. Vois olettaa että ennen seetitöitä. Pakokanavasta Kuuranne muotoili seetitöiden yhteydessä seetin muotoa lähemmäs venturia ja kanavan sisämutkan paremmaksi. Näkyy kyllä tuloksissa

Loput kanavat sitten ite vingutellen.
Vois sanoa että tulokset oli ihan mukavat varsinkin pakokanavassa sisämutkan uudelleenmuotoilun jälkeen. Selvä ero Street Turbolla tehtyihin mittauksiin on imukanavien tuloksissa, eli nyt tehdyt mittaukset ovat todennäköisesti lähempänä totuutta(pienemmät). Pakokanavan tulokset sattuu suurin piirtein samoihin.
Tuloksia tulee näkyville kuhan yhteys jaksaa raksutella vähän nopeemmin

Nonii, tästä (
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/mittaukset.jpg) löytyy taulukko.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 26.05.07 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 25.05.07 - klo:22:49
Kannet sain tänään virtausmittauksesta, samalla Kuuranne teki seetityöt uudestaan
Paljonko noi seetityöt yleensä maksaa? Noin suunnilleen?

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 27.05.07 - klo:00:34
Riippuu ihan paikasta. Aikasemmin koneistamossa ollu muistaakseni luokkaa 9e/reikä. Nyt oli "pakettihinnottelu" niin siitä on paha sanoa pelkän seetityön hintaa, selvästi vähemmän kuitenkin.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 27.05.07 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 27.05.07 - klo:00:34
Riippuu ihan paikasta. Aikasemmin koneistamossa ollu muistaakseni luokkaa 9e/reikä. Nyt oli "pakettihinnottelu" niin siitä on paha sanoa pelkän seetityön hintaa, selvästi vähemmän kuitenkin.
No tuskinpa tuo hinta nyt sitten päätä huimaa missään, kiitos!:D
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 04.06.07 - klo:03:06
Alakerta tuli mittauksesta, muuten vaikuttaa ihan hyvältä mutta männät sais olla hieman paremmin mitoissaan. Tähän hätään tuskin parempia, joten mennään alkuunsa noilla ja teen toisen alakerran sitten vahvoilla kangilla ja 0.3 ylikokoporauksella.
Tänään ois tarkotus alottaa auton kasaus taka-akselin vaihdolla ja etuvakaajan asennuksella. Ostin viime viikolla 1030:n jossa valmiiksi asennettuna TrueTrac-lukko, jolla ajettu asennuksen jälkeen parisataa kilometriä. Huomenna ois sitten vuorossa kannen kanavien muotoilu mallikanavien mukaiseksi ja mahdollisesti kasaus. Jos aikataulu pitää paikkansa, keskiviikkona ja/tai torstaina on alakerran kasaus. Toivon mukaan perjantaina ja lauantaina tekniikan laittoa keulille, putkiston kasaus ja savut viimeistään sunnuntaina.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 11.06.07 - klo:23:35
Eihän se "yllättäen" ole vieläkään käyntikuosissa, kaikennäköistä säätämistä on riittänyt.
Perjantaina meinasi jäädä kansi kasaamatta, koska venttiilivarrenjatkeet olivat kuitenkin liian paksut. Onneksi Kuuranteelta löytyi hyllystä sopivan paksuiset. Nokkakin vaikuttaisi olevan oikealla kohdalla vakio ajoitusmerkkiä käyttäen. Lauantaina sain koneen lopullisesti kasaan ja lootan paikoilleen, samalla niputtelin muutamat irtojohdot konehuoneesta hieman parempaan järjestykseen.
Eniten aikaa viikonlopulla tuhraantui pakosarjan loppuosan uudelleenmuotoiluun, koska se jäi liian alas ja otti koriin kiinni vaikka olin toisioita hieman kääntänyt sivummalle. Samaten aikaa meni kun tein pakoputken alkupään kokonaan uusiksi akselinylitykselle asti, jotta ei jää liian alas. Aika hormiahan se on kun on 3" akselinylitykselle ja siitä sitten supistuu 2,5", mutta tulipa laitettua kun pakosarjan ulostulo on myös 3". Suht nätisti sen sai istumaan paikoilleen, seuraavaan kehitysversioon pitää muuttaa vaihteiston tukipalkin oikeaa sivua, jotta saa putken kulkemaan ylempänä korin ja palkin välistä. Tällä hetkellä putken matalin kohta on juuri ennen vaihteiston tukipalkkia, jopa 8cm maahan

Kovin paljoa ylemmäksi ei alinta kohtaa saa, koska pakosarjan jälkeen ei oikein pystyisi tekemään kunnon käännöstä palkin alle ja palkin kohdalla putki kulkee kuitenkin melkein samalla korkeudella. Joustokin piti laittaa vasta palkin jälkeen, koska se ei yksinkertaisesti mahdu ennen sitä.
Etupalkista mittailin huiman 11,5cm maavaran ilman kuskia, siitä vielä hitusen nipistää konehuoneen roiskesuoja. Tämän alempana ei tarvitse enää ollakaan.
Tänään puuhastelin hieman lisää, kuten ohjaustehostimen kiinnitys, kaasuvaijeripatentin ja muuta pikkukivaa. Huomenna teen vielä paikan lambdalle,värkkäilen ilmaputken putsarilta kaasuläpälle, laitan tankkianturipaketin paikoilleen, bensaa tankkiin ja koitan onko boksissa eloa pöytälaatikossa vietetyn talven jäljiltä

Myös kuvia tulee huomenna.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 13.06.07 - klo:23:29
Tärähtihän se eilen illalla tulille. Ei jaksanut enää ruveta kirjoittelemaan kun meni hieman myöhälle

Hyvin oli päässy unohtumaan talven aikana muutama "pieni" tärkeä seikka megasta, joten sen takia kesti hetken pidempään ennen kuin välähti että missä vika
Muutama kymmenen kilometriä ajellut ja pelaa kohtalaisesti tietyn kierros/alipainealueen rajua nykimistä lukuunottamatta. Kevyitä säätöjä tehnyt ja parempaan päin mennyt, nyt säädin karttaa hieman reilummalla kädellä, aamulla sen sitten näkee mikä oli tulos.
Vielä riittää kaikennäköstä puuhaa ruiskun säätämisen lisäksi.
Huomenna kiinnitelen pakoputken paremmin, koitan viritellä kaasuvivustosta kunnollisen, jne. jne.
Muutama kuva:
Alustasta (
http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/K2007/) ja konehuoneesta.
Putkistosta (
http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/putkisto/) (uusimmat kuvat sivun alaosassa)
Unohtuipa näköjään edelliseen viestiin kirjoittaa, että lukkoperän laitoin paikoilleen viime viikon maanantaina. Mukavasti raksuttaa mutkissa, kunhan saa koneen säätöihin niin näkee jaksaako edes sutia

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Sekokupu - 14.06.07 - klo:12:36
nonni, nyt vaan kumit katuun. Noin iso putki eikä ole vaivauduttu laittaa solmua sinne

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: idiot - 14.06.07 - klo:15:19
Lainaus käyttäjältä: Sekokupu - 14.06.07 - klo:12:36
nonni, nyt vaan kumit katuun. Noin iso putki eikä ole vaivauduttu laittaa solmua sinne

isoputki = +53hv
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 14.06.07 - klo:18:20
Lainaus käyttäjältä: Sekokupu - 14.06.07 - klo:12:36
nonni, nyt vaan kumit katuun. Noin iso putki eikä ole vaivauduttu laittaa solmua sinne

Tokihan turbolla tehoa saa paljon, mutta itse olen kyllä vaparikoneiden kannattaja. Ahh sitä ihanaa laulua.

Kyl vaparissa mun mielestä enemmän tyyliä on.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: mau - 14.06.07 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: o_j - 14.06.07 - klo:18:20
Tokihan turbolla tehoa saa paljon, mutta itse olen kyllä vaparikoneiden kannattaja. Ahh sitä ihanaa laulua.

Kyl vaparissa mun mielestä enemmän tyyliä on.

Kyllä joku pitkäiskuinen ja tappiin viritetty vinokone olisi hieno, mutta sellaisen tekeminen maksaa helposti enemmän kuin turbolla varustetun. Varsinkin jos tehoa halutaan edes lähelle turboversion, niin monelta loppuu rahat.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 14.06.07 - klo:21:02
Lainaus käyttäjältä: mau - 14.06.07 - klo:19:35
Kyllä joku pitkäiskuinen ja tappiin viritetty vinokone olisi hieno, mutta sellaisen tekeminen maksaa helposti enemmän kuin turbolla varustetun. Varsinkin jos tehoa halutaan edes lähelle turboversion, niin monelta loppuu rahat.
Näin on.. Etenkin uudempien autojen kanssa, joihin suurin vapariviritys jonka kohtuubudjetilla voi tehdä on lastuttaminen.

ja tokihan turbo kuluttaa (yleensä) vähemmän. (?)
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Sekokupu - 15.06.07 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: idiot - 14.06.07 - klo:15:19
isoputki = +53hv
eikös se riipu myös äänistä, kova ja pörisevä == paljon tehoa. Paljomkohan sulla oli sit abc:llä tehoja ku poltit kumia?

millos tuot lankku lankkus näytille taas?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 15.06.07 - klo:21:18
Kaasuvivuston parantelulla hävis osa nykimisestä, koska kaasuläppä kääntyi liian herkästi juuri alkupäässä. Tein patentin K-jetin vaijerikiekosta, pätkästä lattarautaa ja parista holkista

Vielä tehtävä kaasuvaijerille parempi kiinnitys ja vaihdettava parempi vaijeri, tällä hetkellä hieman huonossa asennossa, mutta toimii. Nykimisen aiheuttaja lienee sytkä, eli jakaja ei anna tarpeeksi ennakkoa pienillä kierroksilla. Eiköhän tähänkin tule korjaus lähiaikoina, kunhan saan aikaseksi tinailtua sytkäpuolen levylle kuntoon.
Pakoputken kiinnittelin kans paremmin, jossain vaiheessa pakko tehdä vaihteiston tukipalkki uusiksi. Kun autolla on hieman ajanut on varsinkin keula tippunut vielä hitusen alemmas eikä nykyisellään ole puolta senttiä enempää varaa nostaa putkea ylemmäs, jollei halua laittaa palkkia vasten.
Kupu: Niin niin, hommaa ensin 244:ääs tehoa ennenkuin rupeet huuteleen

Ja näytille se ois sinnepäin tulossa juhannuksen aikaan, mikäli mikään ei räjähdä ennen sitä.
Idiot: eiks iso putki oo lähempänä +100hv?

Eipä tuo ääniltään ole sen kovempi kuin viime vuonnakaan, loppuosa ja pönttö on kuitenkin samat.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 17.06.07 - klo:23:28
Nyt on noin 300km ajeltu ees taas. Muuten toimii hyvin mutta juuri tietyllä, suht pienellä, kaasuläpän avautumalla nykii 2000rpm kohdalla aika pahasti. Olen mietiskellyt voisiko kaasuläppäkotelon seinämän muoto tosiaan aiheuttaa sen. Molemmin puolin kaasuläppää on seinämään muotoiltu läpän avaumaa seuraavat harjanteet, toinen harjanne loppuu aikasemmin ja toinen jatkuu vielä hieman pidemmälle. Mutun perusteella pienempi harjanne saattaisi loppua juuri sillä avautumalla jossa nykiminen ilmenee.
Muutaman pidemmän vedon olen ottanut ja lambda-arvo pyörii koko ajan 0.8:n paikkeilla. Tuntuu että yläkierroksilla tuppaa puhti loppumaan. Paras vetoalue vaikuttais olevan noin 2000-4500rpm. Sytkäohjausta koitan katella tällä viikolla toimintaan jotta sais koitettua onko suuremmalla ennakolla ala- ja yläkierroksilla apuja.
Pesin säilytyspölyt viimeinkin pois kun oli mahdollisuus ja vahasin kauttaaltaan, muuttui kummasti taas paremman näköiseksi.
Lootakin kuuluu hieman viheltävän vitosella pienen rasituksen alla, eipä tarvi laittaa turboa viheltelemään

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: idiot - 18.06.07 - klo:04:45
Lainaus käyttäjältä: Sekokupu - 15.06.07 - klo:11:13
eikös se riipu myös äänistä, kova ja pörisevä == paljon tehoa. Paljomkohan sulla oli sit abc:llä tehoja ku poltit kumia?

millos tuot lankku lankkus näytille taas?
lähtiessä ~150 sitko putki irtos pakosarjasta oli ~450 N:)
joskus ensvuo maanataina vois katella.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 18.06.07 - klo:21:45
Pientä pakoputkiston tiivistelyä toteutettu. Samalla säädin perusennakon 15 asteeseen entisen 12:sta sijaan, toiminta alakierroksilla parani huomattavasti ja nykiminenkin väheni pienelle alueelle. Ja kun kokonaisennakkoakaan ei tullut liikaa, niin siltä osin homma kohillaan.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 21.06.07 - klo:00:39
Viikonlopulla viimeinkin sain pestyä säilytyspölyt ja tulleet kurat pois päältä ja vahan pintaan. Kiiltää maali vähän eri tavalla

(
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/pestyjavahatturajattu.jpg)
Sama kuva (
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/pestyjavahatturajattu.jpg) isompana.
Seoksiakin säätelin vähän lisää, loppupelissä aika hyvin sattui kohilleen viimevuotiset kartat.
Sytkän kääntämisellä tuli yläkierroksillekin reilusti lisää kulkua. Nyt paras vetoalue alkaa perstuntumalla noin 3700rpm kohilta ja kulkua löytyy vielä 6500rpm paikkeillakin

Tänään otan farkusta säädettävän nokkapyörän ja tarkastan nokan asennon kohilleen. Hieman alempaa sais alkaa vetämään paremmin.
Eilen vaihdoin alle Galaxyt 205/55 kumeilla ennen 80-120 vetoja, toissapäivänä tehdyssä vedossa oli 205/50 kumit.
Muutaman vedon otin eilen ja toissapäivänä myös pari. Lämpötila eilen 14-15C° paikkeilla, kosteahko ilma, auton paino mittaushetkellä varmaankin 1450kg paikkeilla. Ajat ja nopeudet laskettu megan logista.
Eilen mitatut:
Kolmosella 80-120km/h 6.17s. 80-150km/h 13.2s, vaihto 3-4. Vaihto 3->4 6450rpm.
Kakkoselta kolmoselle 80-120km/h 5,62s. 80-150km/h 11.84s, vaihto 2-3-4 ja hieman reilummin kierroksia kuin edellisessä. Vaihto 2->3 6770rpm, 3->4 6630rpm.
Kolmosella pystyisi todennäköisesti kierrättämään 150km/h asti jolloin jäisi vaihto pois, mutta ei viitsinyt repiä enempää.
Toissapäivänä mitattu kuivalla kelillä, lämpötila suht sama:
Kolmosella 80-120km/h 5.9s. 80-150km/h 13.39s, vaihto 3-4.
Toissapäivänä ajelin 220km maantielenkin, Ajonopeus ~110km/h, ohitukset reippahasti ja muutama testikiihdytys. Kulutus oli kohtalaiset 10,3l/100km. Vielä voisi olla varaa säätää laihemmalle kevyellä kaasulla ajettaessa.
Hammastangon joutunee vaihtamaan ennen katsastusta, jonkin verran välystä vasemmassa päässä :I
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: da3bal - 21.06.07 - klo:01:53
hyvä että kulki testilenkissä iilman mitään pahempia ongelmia.
ulkonäköä koskeva kysymys, ajattelitko tehdä etupuskurille jotain? kun takapäässä sitä ei ole...
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 21.06.07 - klo:16:44
Perä näyttää musta vähän orvolta ilman puskuria..

Mutta kyseessähän on täysin ulkonäköön liittyvä makuasia.

Hyvinhän tuo tuntuu kulkevan..

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 21.06.07 - klo:18:18
Peräpelti on ja pysyy semmosena kuin siitä sattu peltitöiden yhteydessä tulemaan

Keulaan oli suunnitteilla jotain, mutta tällä hetkellä ei ole aikaa saati minkään sorttista kiinnostusta muuttaa sitä.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 21.06.07 - klo:19:56
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 21.06.07 - klo:18:18
Peräpelti on ja pysyy semmosena kuin siitä sattu peltitöiden yhteydessä tulemaan

Keulaan oli suunnitteilla jotain, mutta tällä hetkellä ei ole aikaa saati minkään sorttista kiinnostusta muuttaa sitä.
Aika paljolti noi puskurihommat on turhaa räpellystä jotka tipahtaa katukivetyksen kulmaan taikka viimeistään talvella kinokseen.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 22.06.07 - klo:01:52
Eipä pääse pahemmin kinokseen enää tulevaisuudessa lipeämään vaikka jonkinlaisen lirpakkeen tekiskin

Viime talvi oli ensimmäinen kun ei ajettu metriäkään edes sohjokelissä ja samalla linjalla ois tarkotus jatkaa tulevaisuudessakin.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 01.07.07 - klo:01:18
Leima heltis torstaina. Päästöjen kanssa meinas tulla ongelmia, koska normaalilla sytkäennakolla HC joutokäynnillä yli 2000 ja happea tais olla toistakymmentä prosenttia

Nokkahan sen aiheuttaa ja kuulemma läppärungot helpottais toimintaa myös. Jos mittaus tehtäis vaikka ~1500rpm niin silloin ei olisi ollut mitään ongelmia

Erinäisen ämpyilyn jälkeen päästöt sain kohdalleen kun säädin perusennakon nollaan, sen jälkeen oli kulkukin "kohdallaan". Joutokäyntiä tuntui käyvän paljon paremmin kuin esmes 15° ennakolla.
Suullinen huomautus tuli panhardin oikeanpuoleisesta helasta. Jostain syystä se oli korkannut vaikka mielestäni akselia oikeaan suuntaan kampesinkin ennen kiristystä. Vähän ihmettelinkin levotonta käyttäytymistä. Mutta eipä siinä, uutta tilalle ensi tilassa eli ens viikolla. Tietysti ennen watt-linkin rakennusta vois melkeinpä hommata uretaanihelat kuten katsastusinssikin ehdotti lukon kaveriks

Edit. Hammastankoa ei onneksi tarvinnut ruveta vaihtamaan, kiristys riitti.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 11.07.07 - klo:19:39
Sunnuntaina keventyi auto hitusen rapiat 50kg. Kyydistä jäi pieni hallitunkki alusineen, midit ja subi koteloineen sekä vahvari johtoineen. Vähän lisää painonpudotusta tuli kun eilen laitoin kuppipenkit paikoilleen. Kärsii ajaa mutkassakin vähän kovemmin ilman pelkoa penkiltä tippumisesta.
Penkityksen aika koitti tänään ja tulokset oli vähän mitä oli. Ilmeisesti talven aikana persdyno oli sen verran turtunut että luuli tehoa olevan enempikin

Vääntö käytännössä saman verran ja samalla alueella kuin viime vuonnakin, huipputeho parani 10 heposta ja alue nousi ylemmäs. Huippuvääntö 208Nm paikkeilla, samoilla paikkeilla olevia huippuja muutama 2000-5500rpm välillä

Huipputeho ~167hp@6200rpm, yli 160hp ~1000rpm alueella.
Sytkäohjausta en saanut vieläkään aikaseksi, mutta sillä tuskin saa kummoisia parannuksia parhaan tehon alueelle. Jakajaa käänneltiin sen verran että kokonaisennakko oli samoilla bensasäädöillä 36, 38 ja 40°, eikä tuloksissa ollut käytännössä mitään eroja.
Näytin lappuja Kuuranteelle ja sen mukaan läppärungoilla pääsisi selvästi parempiin tuloksiin. Joten hakusessa ois ~45mm läppärungot tai läppärunkoaihioiksi käyvät vanhat tuplakaasarit sekä imusarja. Vaihdossa tarjolla nyt käytössä oleva kaasuläppä ja imusarja yhdessä tai erikseen.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 12.07.07 - klo:23:54
Sytkäohjaus saatiin pikku taistelun jälkeen kaverin kanssa toimimaan. Jossain vaiheessa oli sytkäohjaukseen käytettävä transistori hajonnut levyltä ja sen joutui vaihtamaan ehjään. Aikaa meni kun vikaa haettiin alkuunsa muualta. Koeajolla käytiin ja hieman ennakkoja säädeltiin, mutta eipä dramaattista eroa vielä saanut aikaan kuten vähän saattoi olettaakin. Säätäminen jatkuu huomenna, jossain vaiheessa on "pakko" hankkia laajakaistalambda käyttöön jotta saa seokset kunnolla kohilleen.
Ens viikolla ajattelin piruuttani koittaa miten kone toimii sähköruiskun imusarjalla ja vakio kaasuläpällä.
Takarenkaat vaihdan huomenna parempiin. Nykyisissä on 2-3mm pintaa ja kumiseos on sen verran kovettunutta että suttaa turhan herkästi jos koittaa lähtöjä.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 16.07.07 - klo:00:03
Takarenkaat vaihdoin perjantaina, tiedä sitten onko sen paremmat kuin 10 vuotta vanhat Dunlop Sportit. Eli Aurora K109 on malli ja ilman polkemista irtos perä aika kevyen oloisesti muutamassa liikenneympyrässä, jota vanhoilla kumeilla ei tapahtunut

Kattoo nyt sitten miten on kuivalla pitoja.
Vaasan reissu tuli heitettyä ilman suurempia ongelmia. Pintakaasulla ajaessa tuppaa nyhtämään tietyssä tilanteessa jonkin verran. Ennen sytkän laittoa moista ei ollut, joten vaatii tarkempaa tutkailua. Mittasin kulutuksen Mikkeli-Jkl-Vaasa-Jkl välille ja tulos oli ihan kelpo 10,3l/100km reippailla ohituksilla höystettynä.
Joutokäynti tahtoo tippua välillä liian pieneksi, ilmenee varsinkin silloin jos joutuu lämpimällä koneella käyttämään pidempään paikallaan.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 16.07.07 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 16.07.07 - klo:00:03
ilman polkemista irtos perä aika kevyen oloisesti muutamassa liikenneympyrässä, jota vanhoilla kumeilla ei tapahtunut

Kattoo nyt sitten miten on kuivalla pitoja.
Kyllähän niitten renkaitten kestää vähän aikaa ennenkuin niistä paras pito irtoo, älä vielä huolestu.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 18.07.07 - klo:23:35
LH-jetin imusarja vakioläpällä tuli ja meni, ahdisti reilusti varsinkin yläkierroksilla, sen verran erilainen on kokoonpano viime vuotiseen verrattuna

Vihdoinkin rupeaa olemaan pienellä kaasulla nykimiset pois kun rikastin bensakarttaa alakierroksilla reilummin. Nyhtämistä pintakaasulla tietyssä tilanteessa sai parannettua kun muutin hieman sytkäennakkoja.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: AnssiK - 19.07.07 - klo:00:56
Laitoitko minkälaiset läppärungot LH-jetin tilalle? Läyheä vehe kyllä

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 19.07.07 - klo:19:47
Ei ole vielä läppärunkoja vaan laitoin K-jetin sarjan takaisin. Ympäriinsä tutuilta ja puoltutuilta koittanut kysellä 45-48mm läppiksiä, mutta eioota tarjotaan käytettyjen osalta. Myllärilläkin ois vaan uusia kun yks tuttu kysy siltäkin ohimennen.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 19.07.07 - klo:21:56
Jonkinmoinen kuva (
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/penkitkiinni.jpg) kuppipenkit paikoillaan.
(
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/penkitkiinni.jpg)
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Clown - 19.07.07 - klo:23:16
Tulikin vaasassa ihailtua penkkejä..
Kovassa ajossa varmasti ihan käytännölliset mutta mites noi toimii kyläbiliksessä ja matka-ajossa?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 19.07.07 - klo:23:30
Mikäs niissä istuessa, liian mukava taitaa ainakin kuskinpenkki olla. Vaasan reissulla meinas ruveta unettamaan kun oli niin hyvä istua(oli tietysti suuri osa matkasta suoraa taivalta), pitää vissiin muuttaa asento huonommaks
Pikkasen hankala ahtaissa paikoissa on kuskin penkiltä itteä kammeta pois kun ei saa ovea kunnolla auki ja kun istuu sen verran syvässä, mutta vielä on taipunu.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Clown - 19.07.07 - klo:23:34
Joo, no eihän siinä sitten. Tuota just aattelinki että vaikeata varmaan ahtaissa paikoissa. Mutta kerran oot senverta voimistelija ni

Et oo muuten ainut ketä "hieman" väsytti, Janne.V:n kanssa pidettiin taukoaki sen takia ku rupes kummatki ajeleen mutkille

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 19.07.07 - klo:23:50
Kyllähän noi kuppipenkeiks ihan tilavan näköset on.

Ei kai kupeissa muu epämukavaa olekkaan kuin se ettei ne sovi yleensä keskiverron suomalaismiehen vartalolle?

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 20.07.07 - klo:00:17
Ostaessa pikasesti vaan koeistuin penkit ja onneks osottautuivat hyviksi, sopii 193cm/95kg varrelle. Vaasan reissu oli ensimmäinen pitempi ajomatka, ois ollu ikävä ajella ahistavassa penkissä. Eikä ole tarvinnu ees tehdä uusintasäätöjä kiinnilaiton jälkeen

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: jtbo - 21.07.07 - klo:18:19
Joo, ne on nuo tiet savolaisiin teihin tottuneille aika ykstotisia ajella

Väljistä tuplista sovittaisi ja rakentelisi varmaan läppärungot?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: j0ne - 21.07.07 - klo:19:33
Lainaus käyttäjältä: jtbo - 21.07.07 - klo:18:19
Joo, ne on nuo tiet savolaisiin teihin tottuneille aika ykstotisia ajella

Väljistä tuplista sovittaisi ja rakentelisi varmaan läppärungot?
ei varmaan väljistä tuplista kannata

voipi olla vähän heikkoa säätely?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 21.07.07 - klo:19:41
Lainaus käyttäjältä: jtbo - 21.07.07 - klo:18:19
Väljistä tuplista sovittaisi ja rakentelisi varmaan läppärungot?
Ei hirveämmin kannata kuten jone totesi.
Sitäkin vähän mietiskellyt, notta jos teettäisi laipat kanteen jossain, niihin sopivanmittaiset putket ja koittaisi laskeskella sopivan kokoisen painekotelon. Sitten nykyinen kaasuläppä painekotelon kylkeen. Tiiä sitten miten toimis.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Masa71 - 24.07.07 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 21.07.07 - klo:19:41
Sitäkin vähän mietiskellyt, notta jos teettäisi laipat kanteen jossain, niihin sopivanmittaiset putket ja koittaisi laskeskella sopivan kokoisen painekotelon. Sitten nykyinen kaasuläppä painekotelon kylkeen. Tiiä sitten miten toimis.
Sulla kun on kait enempi vääntökone hakusessa niin mää olettaisin et suht pitkät putket+ "sopiva" plenumi on parempi vaihtoehto kuin läppärungot(ovat muuten IMHO sikahintaset uutena

).
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 24.07.07 - klo:22:18
Tässä vaiheessa pitäs saaha kyllä molempia käppyröitä reilusti ylöspäin, mutta vääntöä ensisijasesti ja mahdollisimman laajalla alueella.
Joo, ei kannata ostaa uusia läppärunkoja ja imusarja(t) päälle, maksavat jo noin kolmanneksen koko koneen rakennuskustannuksista

Tulis varmaan aika paljon halvemmakskin tehä painekotelo, runnerit ja laippa. Laipantekijä ois mahollisesti tiedossa jo. Ja jos rosterista tekee niin käyn tutun luona hitsailemassa rosterilangalla(jos sille vaan sopii

).
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Sekokupu - 25.07.07 - klo:00:43
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 24.07.07 - klo:22:18
Tässä vaiheessa pitäs saaha kyllä molempia käppyröitä reilusti ylöspäin, mutta vääntöä ensisijasesti ja mahdollisimman laajalla alueella.
Joo, ei kannata ostaa uusia läppärunkoja ja imusarja(t) päälle, maksavat jo noin kolmanneksen koko koneen rakennuskustannuksista

Tulis varmaan aika paljon halvemmakskin tehä painekotelo, runnerit ja laippa. Laipantekijä ois mahollisesti tiedossa jo. Ja jos rosterista tekee niin käyn tutun luona hitsailemassa rosterilangalla(jos sille vaan sopii

).
Painekotelo, ja sinne vielä ylipainetta \o/
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 25.07.07 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: Sekokupu - 25.07.07 - klo:00:43
Painekotelo, ja sinne vielä ylipainetta \o/
Joojoo

Taitaa sulla olla ylipainetta jossain kun noin kova hinku on 'ID*
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 27.07.07 - klo:23:31
Tänään soitin viimeinkin Kuuranteelle taka-akselin kardaanilaipan välyksen suhteen ja sieltä tuli painokas neuvo että ei saa ajaa, menee paikat rikki. Hieman asiaa aikasemmin epäilin jo aikaisemmin, mutta viime aikoina saanut enemmän vahvistusta epäilyille. Eli lukko on asennettu perään ilman, että välyksiä on tarkastettu. Reilu 200tkm ajetussa perässä tuskin kuuluisi olla paria senttiä välystä kardaanin laippaa pyörittäessä kun 400tkm ajetussa ei ole puoliakaan siitä

Jytki vaihdoissa ja nykivissä tilanteissa aika mukavasti.
Ens viikolla vaihtuu 4.1 akseli takaisin, sitä ennen auto liikkuu ainoastaan työpaikan pihalta sisälle halliin. Sen jälkeen tutkaillaan välykset tarkemmin ja suoritetaan tarvittavat toimenpiteet.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: jtbo - 27.07.07 - klo:23:37
Jopas, onko tietoa mikä sieltä porsii jos ajaa, vai onko vain lukkoon liittyvä?
Omassakin on tuota välystä hieman, jotain sentin verran tuntuu olevan perän päässä, kun kardaanista pyörittelee, mutta tuntuu tuo vielä toimivan ja eihän omassa edes lukkoa ole. Jytkää tosiaan nykivissä tilanteissa ja jos terävämmin lähtee liikkeelle niin joku paksahdus/pamahdus kuuluu, pientähän nuo

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 27.07.07 - klo:23:41
Ei lukkoon liittyvä, näin olen ainakin käsittänyt. Hammaskosketus todennäköisesti väärä, eli hajoaa perä ja välyksen myötä varmaan ensimmäisenä kardaanista ristikot.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 02.08.07 - klo:21:40
Tänään sain taka-akselin vaihdettua takaisin entiseen. Reilu pari tuntia siinä tuhraantui kun jarrutkin piti taas vaihtaa päikseen

Lähipäivinä avaan peräkopan ja tutkailen asiaa tarkemmin.
Nyt on viimeinkin 16" varapyöräkin. Markkinapaikalta löytyi sopivasti hyväkuntoinen Auriga.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 04.08.07 - klo:14:32
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 02.08.07 - klo:21:40
Nyt on viimeinkin 16" varapyöräkin. Markkinapaikalta löytyi sopivasti hyväkuntoinen Auriga.
oikeen kokonen vararengas on hyvä olla olemassa, nimim. kokemusta millasta on ajaa jollain minikiekolla.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: MänTä - 04.08.07 - klo:15:22
ei kait sillä ole karvan väliä, että onko 15" vai 14" vararengas jos oikeat kumit vanteilla.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: TiNppa - 04.08.07 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: MänTä - 04.08.07 - klo:15:22
ei kait sillä ole karvan väliä, että onko 15" vai 14" vararengas jos oikeat kumit vanteilla.
Ei taida tuohon ruoskaan mahtua pienemmät fillarit pyörimään. Sinne on tuupattu sen verran kookkaat hidastimet.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: MänTä - 04.08.07 - klo:21:52
ahaa, pahoitteluni.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 04.08.07 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: MänTä - 04.08.07 - klo:15:22
ei kait sillä ole karvan väliä, että onko 15" vai 14" vararengas jos oikeat kumit vanteilla.
Et vissiin hirveän tarkkaan ole projektitekstejä lueskellut?

Tässä kuva viime kesältä.
(
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/jarrut/jarrut7.jpg)
Aika orpo on ollu ajella ilman lukkoperää. Takanakaan kun ei ulosjoustoja ole liikaa niin tuppaa pito häviämään sisäpyörästä sopivasti kaartaessa
Korjausta takapään pintalöysyyteen ja samalla myös lähtöpitoon pitäisi tulla lähiaikoina. Tilasin RallyRacesta säädettävät iskarit taakse sekä samaan tilaukseen lähti myös panhardin uretaanipuslat. Etuiskarit sitten jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 08.08.07 - klo:22:48
Taakse löysi paikkansa Gazin säädettävät iskarit ja panhardiin laitoin uretaanihelat. Ei ole enää pintalöysyyttä perässä

Samalla laitoin kampurantakastefan laippaan kunnon tiivisteen. Lohkoa kasatessa ei löytynyt paperitiivistettä mistään, joten laitoin pelkällä liimalla ja senhän arvaa mitä siitä seuras

Iskarit tais olla ykköskoppaseen Escorttiin tarkoitetut, ulosjousto on sentin-puoltoista lyhyempi kuin orkkisiskarissa. Alapäähän joutui tekemään lisäholkin ettei jäänyt väljäksi, ei sen kummempaa. Ja jos lyhyempää ulosjoustoa haluaa, saa yläsilmukan irrotettua varren lyhennystä varten.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 20.08.07 - klo:23:07
Alkujaan haeskelin 142:een tuplia ja sattumalta löytyi parit "noin nelikymppiset" tuplat imusarjoineen. 142 kerkes mennä jo ja kaupat tuplista oli alustavasti vireillä. Tänään näin ne ensimmäistä kertaa ja ostin pois koska hinta oli sopiva ja vähän aikaa on kerennyt viritä ajatus tehdä niistä läppärungot jos eivät olisi kovin väljät. Imusarjan tullee mustasta raudasta ja teen siihen sopivat holkit suuttimia varten, eipähän tarvitse käyttää missään hitsautettavana

Kaasareita ei ole tarkoitus purkaa sen kummemmin, eli niitä pystyy käyttämään kaasareina jatkossakin jos tarvetta ilmenee. Välissä oli jo ajatus tehdä läppärungot K-jetin läppäkoteloista, mutta siinä olisi ollut "hieman" enemmän vaivaa ja läpät olis olleet turhan isot näille tehotavotteille

Toiset on Solexin ja toiset Dellorton tekeleet, molempien perässä on imusarjat tappikoneeseen. Dellortoissa oli vielä ilmanputsarikotelot sekä imutorvet, Solexeissa vain ilmanputsarikotelon laipat. Eipähän tarvitse niitäkään ostella erikseen. Hieman illemmalla tutkailin, käypäsiltähän ne näyttäis läppien osalta ja kurkkuja mittaillessa paljastui että molemmat tuplat on nelivitoset. Eli ei mikään huono yllätys. Ainakin toisesta imusarjaparista koitan hankkiutua eroon, toisen jättää alustavasti tulevaisuuden varalle

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: AnssiK - 21.08.07 - klo:21:01

Juma

Millaset ne solexi tuplat? Ja onko niihi imusarjat?
Ja se o hyvä periaate ettei kannata niitä kaasareita pilkkoa käyttökelvottomiks kaasareina... Mukavaha se on sitte ajaa vaikka neljävitosilla lortoilla vaikka ovat pelkkinä kaasareina

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 21.08.07 - klo:21:13
Lainaus käyttäjältä: AnssiK - 21.08.07 - klo:21:01

Juma

Millaset ne solexi tuplat? Ja onko niihi imusarjat?
Ja se o hyvä periaate ettei kannata niitä kaasareita pilkkoa käyttökelvottomiks kaasareina... Mukavaha se on sitte ajaa vaikka neljävitosilla lortoilla vaikka ovat pelkkinä kaasareina

jep, millä tahansa 45:silla

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 21.08.07 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: AnssiK - 21.08.07 - klo:21:01
Millaset ne solexi tuplat? Ja onko niihi imusarjat?
Ihan normaalit tuplat

Mallia en muista ja imusarjat on kuten aikasempaan viestiin kirjoitin. Dellortoissa oli Misabin sarjat, nuo on hieman erilaisella päälimuotilla.
Lukkoperää tuli tutkailtua tarkemmin, eikä välityksessä ole juuri lainkaan välystä eli välys tulee lukosta. Lukko on melko väljä ristitappiin ja sitä välystä taitaa saada shimmattua mikäli oikein muistelen? Varaa siinä ainakin näyttäisi olevan.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: lauri a. - 23.08.07 - klo:18:58
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 04.08.07 - klo:22:57
Et vissiin hirveän tarkkaan ole projektitekstejä lueskellut?

Tässä kuva viime kesältä.
(
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/jarrut/jarrut7.jpg)
Öö...hieman offaria, mutta mikä on kuvassa näkyvän vanteen malli? Taitaa olla kuitenkin Volvon tekoja? Miellyttää omia silmiäni joten olis hyvä sit olla tarkkana jos moisia sattuisi jossain liikkumaan...
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Tuke - 23.08.07 - klo:19:52
Lainaus käyttäjältä: lauri a. - 23.08.07 - klo:18:58
Öö...hieman offaria, mutta mikä on kuvassa näkyvän vanteen malli? Taitaa olla kuitenkin Volvon tekoja? Miellyttää omia silmiäni joten olis hyvä sit olla tarkkana jos moisia sattuisi jossain liikkumaan...
Jep, on Volvon mallia ja tottelee nimeä Galaxy.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 24.08.07 - klo:11:17
Lainaus käyttäjältä: Tuke - 23.08.07 - klo:19:52
Jep, on Volvon mallia ja tottelee nimeä Galaxy.
Volvon on, mutta eikös tuo ole jostakin uudemmasta volvosta? Mietin vain tuleeko ongelmia et:n kanssa?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Hietamies - 24.08.07 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: o_j - 24.08.07 - klo:11:17
Volvon on, mutta eikös tuo ole jostakin uudemmasta volvosta? Mietin vain tuleeko ongelmia et:n kanssa?
Takavetosen et:llä nuo on. Luulis siis takapotkuun passaavan.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 24.08.07 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Hietamies - 24.08.07 - klo:11:45
Takavetosen et:llä nuo on. Luulis siis takapotkuun passaavan.

Selvä, kiitoksia.

Luulin ensin et ne ois etuvedolle tarkotetut vanteet.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 24.08.07 - klo:18:27
Jos en ihan väärin muista niin vanteiden ET on 20. On ollu saatavilla ainakin 90-luvun alkuvuosilta lähtien.
Tuttu toi rautaplootua ja sain toissapäivän sekä eilisen aikana tehtyä laipan kanteen sekä toiselle tuplalle. Jos toiselle tuplalle joutais kairailemaan laipan maanantaina. Ihan hyvin tuntuu uppoovan Bilteman metallille tarkoitettu reikäsahasarja 8mm levyyn kun sopivasti voitelee ja rauhakseltaan painattaa. Vingulla joutui suurentamaan kannenlaipan reikiä kun sarjassa oli vain liian iso ja pieni terä. Imukanavien tekeminen onkin sitten hieman työläämpi vaihe kun pitää saada putket oikeisiin asentoihin. Suuttimien paikoiksi hommaan holkit, joihin poraan 13,5-14mm terällä pesät.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 28.08.07 - klo:00:06
Kaverin kanssa tilattiin Innovaten laajakaistapaketit ilman näyttöä. Viikonlopulla laitettiin kaverin autoon ja tänään laitoin itelle. Kävin tässä iltasella ajamassa hieman säätöajoa maantiellä ja löytyihän sieltä melko paljon korjattavaa. Pinta- ja osakaasualuetta laihensin aika reilusti ja täyskaasualuettakin hieman. Kaupunkisäätöjä joutuu vielä rukkaamaan, parani ajettavuus kuitenkin jo noillakin säädöillä.
Nopeamminkin vois lambda reagoida muutoksiin, mutta minkäs teet kun ei ihan pakokanavan lähistölle saa. Nyt on hieman toisioitten yhdistymiskohdan jälkeen, eli vaihdelaatikon puolivälin tienoilla.
Seosmittarikäyttöä varten hommasin neljä desimaalia näyttävän näytön. Toinen analogilähtö megalle ja toinen näytölle, ohjelmoi vaan lähdön sopivasti näyttöä varten.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: JuHaU - 28.08.07 - klo:00:19
Lainaus käyttäjältä: o_j - 24.08.07 - klo:11:17
Volvon on, mutta eikös tuo ole jostakin uudemmasta volvosta? Mietin vain tuleeko ongelmia et:n kanssa?
700 / 900 sarjan vanteet. Ei saanut enää uutena koko sarjaa keväällä Volvolta.
Volvo on myynyt tuota vannetta myös 240 / 260 sarjaan lisävarusteena.
Varaosanumero on 6820 001
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 04.09.07 - klo:00:26
Imusarjasta sain eilissäpäivänä isommat hommat tehtyä ja vein laippojen oikaisuun. Vielä ois alipainelähdöt sekä bensakiskon ja vaijerikiekon paikat tehtävä. Suuttimille tein paikat M12 mutterista poraamalla 14mm terällä sopivan syvyisen pesän, tuli ihan passelit. Mallasin koko pakettia farkkuun ja aika liki menee etummaisen putsarin nurkka nokkapeltiä, ehkä joutuu hieman muotoilemaan tukipellin reunaa uusiksi ettei ota kiinni. Enempää ei taas voi alaspäinkään enää kääntää koska jarrutehostin tulee vastaan.
Toinen vaihtoehto on tietysti erilaisten putsareiden hommaaminen, muttei millään viittis kun pohjalevyt on jo valmiina

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 07.09.07 - klo:22:52
Eilen illalla hain imusarjan laippojen oikasusta ja hyvä tuli. Kattelin että normi-imusarjassa olevista alipainenipoista saa tehtyä passelit alipainelähdöt boksia varten.
Lukon purin pois murikasta ja olihan siinä jo näinkin vähäisillä kilometreillä pientä kulumaa havaittavissa. Tiedä sitten miten pitkäikäinen on sitten loppupelissä. Kunhan saan hommattua sopivat välysprikat perän alkuperäisten jousiprikkojen tilalle niin kasailen paketin kasaan ja koitan miten pelaa.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 13.09.07 - klo:00:05
Eilen tilasin Moposportilta parit erisorttiset ilmanputsarit jotta saa varmasti kerralla mahtumaan paikoilleen.
Alipaine nipoille tein paikat aikasemmin viikolla ja ruuvailin paikoilleen. Tänään joudin tekemään bensakiskolle kiinnikkeet ja mallaamaan kaasarit samoille kohdille. Huomenna vois yrittää ehtiä tekemään kaasuvaijerikiekolle tellingin imusarjan alapuolelle.
Tuossa muutama kuvatus aikaansaamisista:
Kuva (
http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/ulappikset.jpg)
Kuva2 (
http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/ulappikset2.jpg)
Kuva3 (
http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/ulappikset3.jpg)
Kuva4 (
http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/ulappikset4.jpg)
Kunhan saa paikoilleen niin näkee oliko niistä loppupelissä todellista hyötyä vai ahdistaako jostain muualta

Pakoputkeen vois laittaa huvikseen painemittarin kiinni jotta näkee minkä verran Vanin pönttö pistää hanttiin. Talven aikana hiotutan jossain nokan suuremmalla nostolla ja jollain sopivilla arvoilla.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: AnssiK - 15.09.07 - klo:14:38
Onko tuo imusarja tehty iha normi putkesta? Millä on estetty se että se ei rupia ruostuun sisäpuolelta kun sinne pikkuhiljaa tiivistyy kosteutta?
Härskin näköset nuo läppärungot

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 15.09.07 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: AnssiK - 15.09.07 - klo:14:38
Onko tuo imusarja tehty iha normi putkesta? Millä on estetty se että se ei rupia ruostuun sisäpuolelta kun sinne pikkuhiljaa tiivistyy kosteutta?
Härskin näköset nuo läppärungot

Mietin ihan samaa, vielä kun hitsasaumat tahtoo olla aika arkoja ruosteelle?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 15.09.07 - klo:22:30
Lainaus käyttäjältä: AnssiK - 15.09.07 - klo:14:38
Onko tuo imusarja tehty iha normi putkesta? Millä on estetty se että se ei rupia ruostuun sisäpuolelta kun sinne pikkuhiljaa tiivistyy kosteutta?
Härskin näköset nuo läppärungot

Ihan vesijohtoputkea ovat. Tarkoitus ois käyttää sarja keltapassivoinnissa talven aikana, ellei parempia vaihtoehtoja löydy.
Eipä ehtiny tällä viikolla laittamaan palikoita paikoilleen. Ens viikolla sitten

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: AnssiK - 16.09.07 - klo:00:46
Paljonkohan tulee maksamaan tämmönttine keltapassivointi?

Jossai netissä oli jotain muitakin hienoja pinnotteita jotka kesti vaikka mitä mutta en muista yhtään missä/minkänimisiä/millaisia olivat että ei sen enämpää
Normi kromaus varmaan ei kuitenkaan oo hyvä vaihtoehto saati maalaus...
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 16.09.07 - klo:11:23
Mitä pari tuttua keltapassivointeja on teettäneet, ei ole ollut kovin kallista. Toinen käytti ite tehdyt säädettävät etutolpat ja jotain muuta, maksoi joitain kymppejä.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Tomppade - 16.09.07 - klo:12:15
Amiksen opettaja käytti mäkihyppy siteitä nikkelöinnissä. oli joku kemiallinen nikkeli tjsp, hienoa jälkeä kyllä tuli ja kehui että pitäs kestää isältä vauvan koiralle asti

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: MänTä - 16.09.07 - klo:13:20
Itseäni kiinnostaisi hankkia jotkut vehkeet kotiin. Voisi puuhailla pikkuosia itse, vähän kuin alumiinin anodisointia.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Tsompi - 16.09.07 - klo:19:38
Tämähän oli mielenkiintonen projekti, hyvä ettet ole lähte tuohon turbo hömppään mukaan.
Mitähän tuollainen kampuran hionta suunnilleen maksaa?(en jaksanu selata koko tekstiä läpi)
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 16.09.07 - klo:23:02
Turbohömppää

Hionta maksaa noin 200e, eli "hitusen" halvempi kuin Penta-akseli. Iskua tulee 1mm vähempi, mutteipä se ainakaan itteä haittaa.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: o_j - 17.09.07 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 16.09.07 - klo:23:02
Turbohömppää

Hionta maksaa noin 200e, eli "hitusen" halvempi kuin Penta-akseli. Iskua tulee 1mm vähempi, mutteipä se ainakaan itteä haittaa.
Oho, sunteellisen edullista. Paljonko on kilometrejä tullut (onko vaikuttanu kestävyyteen)?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 17.09.07 - klo:20:01
Mitähän tässä ois kerenny ajelemaan, ehkä 13-15tkm. Samat asiat kestävyyteen vaikuttaa kuin muissakin, tokihan käytin akselin nitrauksessa hionnan jälkeen ja se tekee oman lisänsä hintaan.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 20.09.07 - klo:00:30
Toissapäivänä töitten jälkeen väkersin läppärungot paikoilleen. Kyllähän siinä hetki vierähti vielä, esim. tein jarrutehostimelle nipat kahteen kurkkuun. Ihme ja kumma yksikään hitsisauma ei vuotanut. Synkat säädin ihan korvakuulolta pikaisesti jotta pääs takas kämpillekin

Aika paljon joutui seoksia säätämään että sai pelaamaan kohtalaisesti.
Jostain syystä reilummalla kaasulla veti välillä todella laihalle, otin toissailtana logia ajosta ja eilen kattelin läpi kun taas töitten jälkeen rupesin hakemaan säätöjä paremmin kohilleen. Jostain syystä reilulla/täyskaasulla otti moottorijarrutusseoksen käyttöön ja sen takia kävi laihalla. Otin säädön pois käytöstä, eikä mene enää laihalle. Läppien synkronoinnin tein tänään uudestaan ihan korvakuulolta, mittasin vielä joka kurkun erikseen ja hyvin sattui kohdilleen. Kaasareissa on vielä näköjään ruuvi jonka avaamalla näkee sopivasti päältäpäin millä kohtaa läppä on kiinni-asennossa, kaikki samalla kohtaa

Nyt pintakaasu- ja täyskaasualueen alipaine-ero on niin pieni, että joutuu siirtymään kaasuläppäpotikan käyttöön, mappianturilla ei pysty enää tekemään säätöjä tarkasti. Pintakaasulla tasasella/loivassa ylämäessä noin 75-88kPa, täyskaasulla noin 90-105kPa. Reilummalla kaasulla käyttää täyskaasualuetta ja silloin menee liian rikkaalle. Jollain pitäisi hieman saada vaimennettua boksin lukemaa alipainetta, että täyskaasulla käytettävä alue kartalta ei heijaisi niin paljoa.
Kiihdytysrikastuksenkin otin pois käytöstä, koska map-säädöllä sen toimintaa ei pysty nykyisellään enää hyvin säätämään varsinkaan kun triggeröinnin voi tehdä 10kPa välein. Toisaalta tuntuisi toimivan hyvin ilmankin, paremmin kuin vanhalla imusarjalla rikastuksen kanssa. Kaupunkiajossakin toimii paljon nätimmin.
Ja lopuksi:
(
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/ulappikset5.jpg)
Sama kuva isompana (
http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/ulappikset5.jpg)
Ostin Moposportilta tuommoset Pipercrossin suodattimet sekä Sprint Filterin suotimet pohjiin jotka tuli kaasarien mukana. Taidan pitää nuo piperin suotimet paikallaan kun mahtuvat olemaan paljon paremmin. Sprintit pistän myyntiin, kuten myös vanhan imusarjan.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Todi - 20.09.07 - klo:06:51
Aika ärjyn näköset noi läppärungot

Paljos tää liikahtaa 0-100?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 20.09.07 - klo:21:29
Paha sanoa vielä mitä menee 0-100 kun märkä keli ollu koko ajan läppiksien asennuksen jälkeen. Ilman lukkoa hieman huono ottaa kunnon lähtöjä eikä se mulle ole niin tärkeää kuin kiihtyvyys vauhdista.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: TiNppa - 20.09.07 - klo:22:11
Lähtee kuin purkka tukasta ja kiihtyvyys mitataan kalenterilla.
Jaa olis tietenkin voinut käydä potkimassa rengasta kun sielläpäin tuli pyörähdettyä.
Mikäs on seuraava evoluutio malli?
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 20.09.07 - klo:22:29
Niin tekee, sehän se perussyy on miks ei kannata mitata paikaltaan lähtöjä

Ei tuo nyt täyskaasulla niin hirveästi paremmin perstuntumalla kulje kuin aikaisemmin, huomattavin parannus tapahtui kaupunkiajossa ja kaasun annostelun tarkkuuden parantumisessa. Otettava logia lähipäivinä asian varmennukseksi.
Seuraava evoluutiomalli tullee ens viikolla, eli etuputken ja vaihteiston tukipalkin tekeminen uusiksi jotta saa putken sijotettua palkin ja korin väliin. Jonkinlainen lämpösuojapelti pitää väännellä samaan syssyyn, muuten lämmittää sisätiloja turhan paljon.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Todi - 21.09.07 - klo:09:04
Juu ei tuolla 0-100 ajalla niin väliä ole käytännön kiihtyvyydessä

Täytyy kyllä edelleen kehua,että jumankekka kun on komea toi volvos.

Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: Lankku - 22.09.07 - klo:23:18
Käytiinpähän kaverin kanssa vähän koittamassa onko kulkuun tullu parannusta. Olihan sitä pikkasen.
Pari 2000-6700rpm vetoa kolmosella, niistä laskettuna 50-140km/h noin 12s ja 80-120km/h noin 5,2s.
Yks 0-100km/h vetokin otettiin. Ajolämpimät renkaat ja viileä kuiva asfaltti, lähtökierrokset 2000rpm, kunnon sutimista ykkösellä ja vielä vähän kakkosellakin(ei siis edelleenkään lukkoperää)

Aika megan logista laskettuna melko tasan 8s.
Jotkut parempipitoset takarenkaat pitää hommata ens kesäks, ei liikaa pitoa ole noilla Auroroilla.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: MänTä - 22.09.07 - klo:23:42
ihan mukava aikahan tuo 8sek on.
Otsikko: Vs: 242 -81 "B250E"
Kirjoitti: TiNppa - 22.09.07 - klo:23:54
Lainaus käyttäjältä: Lankku - 22.09.07 - klo:23:18
Jotkut parempipitoset takarenkaat pitää hommata ens kesäks, ei liikaa pitoa ole noilla Auroroilla.
205/55R16?
Joo kunnon renkaat kannattaa olla, ei mitään HollywoodSJS-renkaita, leveämpi nakkikin saattaisi tuoda sopivaa pitoa, joku 225/50R16, tosin hintakin pompsahtaa.
Tosin tuoreet 205/55R16 Conti Premiumcontact2:set piti omassa kulkineessa, kuin 225/50R16 jotkut HuiHai-Silestone 225/50R16 nakit noin 1mm:n kulutuspinnalla. 225:lla sai sutimaan asvaltilla, 205:lla ei toivoakaan.