Samppasport  Futurez

740 B200F, vikakoodi 2-2-1, huono käyntiinlähtö

• 12 Vastauksia
  • 2171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tervehdys foorumilaisille!

Potilaana olisi kartanomallin 740 b200f koneella.

Oireina olisi huono käyntiin lähteminen. Nyt on alkanut viime aikoina vaatimaan että vaihteella nytkäyttää eteenpäin jotta edes hörähtää kone startatessa tai boosterilla antaa lisävirtaa jotta alkaa hörähtelemään käynnistäessä. Hörähtelyn alkamisen jälkeen noin muutaman käynnistyskerran jälkeen lähtee käyntii. Kone kyllä pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä kun käyntiin lähtee, hieman tosiaan tyhjäkäynti seilaa satunnaisesti. Tosiaan kun käyntiin saanut niin ei ole uskaltanut koko päivänä sammutellut, kun kerran ei meinannut millään muulla lähteä sammutuksen jälkeen käyntiin, lopulta saatiin apuvirralla päälle.

Antanut töpselistä nro.2 vikakoodin 2-2-1 alhainen seos osakuormalla, ja vikakoodin nopeusanturin signaali puuttuu 3-1-1 (mittari elänyt omaa elämää jo tovin). Tod.näk ensimmäisenä mainitun koodin jälkeen sytytti lambdan valon ja palanut siitä lähtien. (alkuperäinen lambda-anturi ja käytetty katalysaattori vaihdettu noin muutama vuosi sitten, jonka jälkeen ei ole keritty edes paljoa ajaa)

Ostin tuossa varalta moottorin lämpötilatunnistimen jos sen ainakin vaihtelisi, onko tietäjillä muistissa missä mahtaa kyseinen anturi sijaita? ja onko entinen pois, uusi tilalle + johto kiinni =vaihto-operaatio siinä?

Osaako asiaa paremmin tuntevat sanoa mistä lähtisi vikaa metsästämään? Hieman erikoista mutta totta tuo vaihteella nytkäyttäminen startilla, joka tuntuisi auttavan käynnistymiseen.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2021, 17:36:12 kirjoittanut Kartano740 »
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F, vikakoodi 2-2-1, huono käyntiinlähtö
« Vastaus #1 : 09.03.2021, 21:52:31 »
Monenlaista mahdollista tuli vähän mieleen, mutta jos nyt alkuun, Minkälaisessa kunnossa akku on ylipäätään? Tuntuuko että startti pyörittää iloisesti silti? Latausjännitteen voisi mitata myös. Minkälaisessa kunnossa tulpat ja suodattimet ovat? Minkälainen tilanne virranjakajan kanssa on? Ylipäätään sytytysjohtojen kunnon voisi ainakin silmämääräisesti katsoa, kannattaa katsoa tulpan johtojen sisäpuolelle siinä päässä mikä työnnetään itse tulppaan, ettei ole pahasti hapettunut niinkun itselläni oli. Kuinka pitkiä käynnistysyrityksiä on tehty? Imusarjan tiiviste voi myös vuotaessaan heikentää käyntiä.

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 10.03.2021, 11:56:37 »
Terve!

Akku on kyllä iäkäs, mutta jaksaa suhteellisen hyvin pyörittää starttia (toisinaan kyllä tuntuu hieman hitukaiselta/ei niin iloiselta), olen koittanut jatkaa akun ikää säännöllisillä latauksilla. Täytyy mitata tuo latausjännite!

Tulpat ja pa.suodatin vaihdettu muutama vuosi takaperin, samalla tarkistin johdot, olivat hyvä kuntoiset ja kipinät tuli ajallaan. Täytyy tarkistaa tulpan johtojen kunto vielä kertaalleen.

Virranjakaja tarkistettu silmämääräisesti tulppien ym yhteydessä, ja en kyllä huomannut sen toiminnassa mitään erikoista.

Käynnistysyritykset olleet noin max 7-10 s.

Imusarjan tiivisteen osalta koitin jarrukliinerillä suihkutella ja etsiä vuotoa vaan en kyllä löytänyt mitään käyntiin vaikuttavaa.
XC70 Momentum D5 -04

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 10.03.2021, 13:22:24 »
Jos on alkuperäinen virranjakaja, ei koskaan vaihdettu, voi olla hyvinkin aika vaihtaa jakajan kansi sekä nokkakappale. Itse koin melkoisen yllätyksen kun vaihdoin ko.osat, vanha jakaja ja nokkakappale olivat aivan totaalisen loppu. Ainoa oire minulla oli toisinaan esiintynyt heikko tyhjäkäynti. Säännölliset lataukset kyllä auttavat akun iän pidentämisessä ja hyvä keino voisi olla auton käynnistäminen heti kun on akku otettu lisälaturista irti. Toimiihan generattorin punainen merkkivalo mittaristossa?
Minä olen joskus kylmällä pidemmän ajamattomuuden jälkeen startannut noin 15 sekunttia, moottorini on siis B200k. En tiedä auttaako suihkutusmoottorissa jos käynnistyksen aikana hiukkasen varpaalla painaisi kaasua, ei mitenkään paljon, mutta hiukkasen. Olen kyllä sitä mieltä, että vaihde vapaalle ja kytkin pohjaan kun alkaa käynnistämään. Ja kun käynnistyy, niin ei mitään ralli-kaasutuksia kylmään moottoriin. Sellainen kävi mielessä myös nyt kun on pakkasia ollut, niin olisikohan bensiin joukkoon kertynyt kosteutta? Kaasutinmoottorissa auttaa se kaasutinsprii tässä tilanteessa. Onhan moottoriöljyn viskositeetti sopiva talvipakkasiin? Onko lohkolämmitin käytössä?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2021, 13:27:59 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 10.03.2021, 18:42:09 »
Selvä juttu, täytyy tuumia tuota jakajan kannen ja nokkakappaleen vaihtoa. Onko mahdollista jakajan kannen ja ns nokkakappaleen saanti edullisempaan hintaan irrallisena kuin jos ostaisi koko virranjakajan? Mielenkiintoisen kuuloista tosin, että ainut oire heikko tyhjäkäynti! Kyllä, näin olenkin pyrkinyt tekemään, viime aikoina tosin vaatinut boosterilla käyntiin lähdön. Akun punainen merkkivalo toimii, palanut joskus kun virrat käyneet alhaalla. (En tosin tiedä toimiiko oikein kun en muista että oisi joka kerta palanut kun akun virtataso mennyt alhaiseksi).

Olen yrittänyt kaasupolkimen asennolla antaa vaikutusta käynnistykseen ja toisinaan tuntuu että noin puoli asennossa oleva polin voisi hieman edesauttaa käynnistymistä. Juuri mainitsemasi mukaan olen käynnistellytkin vollea.

Samaa itsekin mietin, kun aiemmin oli tuossa muutama vuosi volvo huilaamassa, että olisiko kerryttänyt vettä sekaan. Se on tosin vaikeaa tuumata millään muulla tavalla kun aineita pois valuttamalla. Polttoaineen sekaan lisäsin karstan puhdistuslisäainetta ja tarkoitus olisi laittaa vielä se jäänesto lisäaine tankkiin, jos niistä olisi jotain hyötyä. Kyllä pitäisi olla, Castrol magnatec laajaviskositeetti öljy koneessa, ja tosiaan aina kylmänä ollut lohkolämmittimessä, josta kyllä huomaa että toimii.
XC70 Momentum D5 -04

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 10.03.2021, 19:19:29 »
Vuosia sitten kun minun piti hankkia jakajan kansi ja nokkakappale niin niitä oli myytävänä ihan irrallisena Motonetissa sekä Volvon alkuperäisenä osana. Siis sitä metallista taustalevyä ei tarvitse vaihtaa, ainoastaan kansi ja nokkakappale. Itse hankin osat Volvon alkuperäisenä, ja samalla vaihdoin johdon joka tulee puolalta jakajalle. Tulppien johdot olin jo aiemmin vaihtanut tarvikeliikkeestä hankittuihin ja ihan hyvät ovat olleet kaikinpuolin.

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 11.03.2021, 11:46:03 »
Kiitos tiedosta, pistän vinkin korvan taakse!

Onko sinulla minkä vuosimallin/minkä verran ajettu 740? Itsellä -90 vm. ja reaali mittarilukema lähentelee 400tkm.
XC70 Momentum D5 -04

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 11.03.2021, 11:51:28 »
Minulla on 1986 740, kilometrit reilusti yli 700.000 km. Ihan tarkkaa ei pysty sanomaan kun aikoinaan paljon jäi kertymättä kilometrejä mittariin.
Nykyään 740 on harrastekäytössä, 2007 s80 on normaalikäytössä. Hyvin on B200k toiminut, vaikka onkin parjattu moottori monissa piireissä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2021, 11:54:53 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa Keppi

• De Luxe
  • *
« Vastaus #8 : 11.03.2021, 18:48:28 »
Vikakoodi viittaa aikalailla siihen, että lambda rupee olee huono tai bensanpaine liian alhainen.

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 15.03.2021, 11:29:22 »
Selvä juttu! Alkuperäislaatuinen lambda-anturi, siirtopumppu ja tankkipumppu vaihdettu muutama vuosi sitten. Voisiko olla että tulleet jo tiensä päähän?

Auto oli muutaman vuoden seisomassa, voisiko olla että tämä tehnyt tehtävänsä? Seisonnan jälkeen auton otin ajoon viime vuoden toukokuussa ja ollut ajossa siitä lähtien.
XC70 Momentum D5 -04

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 15.03.2021, 11:30:01 »
Jos polttoaineen painetta lähtisi selvittämään niin missä järjestyksessä kannattaisi alkaa uusimaan osia?
XC70 Momentum D5 -04

Poissa Joni-

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
« Vastaus #11 : 15.03.2021, 15:59:08 »
Varmaan ensi kannattaa mitata se paine ennenku alkaa summis mitää uusimaan?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Kartano740

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 17.03.2021, 16:03:12 »
Se voisi olla ajankohtaista.. Onko linkkiä ohjeisiin / minkälaisen mittarin tarvitsisi mittaukseen ja mistä kohdasta linjastoa paine tulisi mitata? Jos kyseessä b200f kone.
XC70 Momentum D5 -04

Autodiagnoosi  Carcom Oy