Oma ysi on käyttäytynyt omituisesti nyt jo jonkun aikaa. Koko saaga alkaa siitä, kun huhtikuun lopulla auto hyytyi tien varteen. Vikaa aikamme tutkittua todettiin bensapumpun olevan sökönä. Pumppu vaihdettiin eikä auto lähtenyt vieläkään käyntiin. Lisätutkimusten jälkeen vikaa ei vieläkään löydetty, mutta päätettiin huvikseen käyttää auki muutamaa kuukautta aikaisemmin vaihettua bensansuodatinta, joka olikin sulanut sisältä päin tukkien bensalinjan. Linjan puhdistuksen ja suodattimen vaihdon jälkeen auto lähti taas käyntiin. Tämänhetkinen varsinainen ongelma tuskin liittyy tähän, mutta kirjoitin sen tähän kuitenkin jos sillä jotain merkitystä on.
Toukokuun lopulla autossa alkoi ilmenemään kaikenlaisia käyntihäiriöitä. Ensimmäinen oire oli se, että kylmänä käynnistäesssä auto käynnistyy normaalisti, mutta lähes välittömästi käynnistymisen jälkeen kierrokset alkaa humppaamaan niin että koko auto heiluu. Auto tuntuu käyvän tällöin myös ihan helvetin rikkaalla ainakin hajun perusteella. Kierrokset humppaavat jonkun 10-30 sekuntia, kunnes rauhoittuvat itsestään normaalille tyhjäkäynnille. Kaasun painaminen ei tunnu vaikuttavan asiaan. Toinen oire on se että ajaessa, esim risteykseen tullessa kun painaa kytkimen pohjaan, jää kierrokset leijaamaan 1500-2000 kierroksen välille. Tyhjäkäynnille kierrokset laskevat vasta kun auto pysähtyy. Lisäksi kiihdyttäessä auto tuntuu ajoittain laiskalta ja havaittavissa on ihan pientä nykimistä. Näihin aikoihin autoon vaihdettiin virranjankajan kansi ja pyörijä, tulpan- ja puolanjohdot sekä tulpat. Näillä ei häiriöt poistuneet.
Hauska osuus tulee sitten tässä. Nämä häiriöt eivät tullessaan sytyttäneet mitään vikavaloja. Sitten kerran ajaessa yhtäkkiä lambdavalo syttyi, ja kummasti edellä mainittuja häiriöitä ei enää sen jälkeen ilmennyt. Muutaman kerran kierrokset taisivat jäädä leijaamaan johonkin 1100 paikkeille samalla tavalla hiljentäessä kuin aikaisemmin, mutta sitä auto on tainnut tehdä melkein aina. Käynnistäessä auto kävi rikkaalla hajusta ja savusta päätellen, mutta kierrokset pysyivät normaalisti tyhjäkäynnillä. Autoon vaihdettiin lambda-anturi, jälleen ilman vaikutusta asiaan.
Nyt sitten viikonloppuna kokeilin käyttää akunkenkää varttitunnin verran irti vikakoodien "nollaamiseksi". Lambdavalo sammui, mutta aikaisemmin kuvatut käyntihäiriöt palasivat (kierrosten humppaaminen ja leijaaminen sekä kiihdytyksessä laiskuus ja nykiminen). Lisäksi huomasin, että kun autolla pysähtyy ja kierrokset lopettavat leijaamisen, ne lähtevät taas nousuun kun auton antaa lähteä rullaamaan vapaasti paikaltaan kytkin pohjasssa tai vapaalla vaihteella esim epätasaisella alustalla.
Jotenkin ainakin oman vähäisen ymmärryksen perusteella häiriöt viittaisivat siis jonkinsorttiseen sähkövikaan.
Taustatietoina vielä, auto on siis 940 Classic vm. 1997, B203FT moottorilla ja M90 laatikolla. Tekniikaltaan täysin vakio. Kilometrejä on takana karvan verran alle 215 tuhatta.
Toivottavasti tästä edes joku saisi selvää
