Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 vm. -92 B230ft ecun lämpötila-anturin vastus ja flektin toiminta

  • 4 Vastauksia
  • 94 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hans Soolo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Olen selannut foorumin aiheet 940:n flektin ongelmista ja päässyt vian määrityksessä eteenpäin. Nyt kuitenkin tuli seinä vastaan. Kirjoittelin tähän samaan tarinaan muista aiheista poimimiani huomioita sekä vinkkejä.

Minulle on kerrottu, että flekti ei helpolla pyörähdä käymään. Talvella kuitenkin tuli huolella ajettua moottori niin kuumaksi, että nesteet kiehuivat. Flekti ei silloinkaan käynnistynyt.

Onko ecun lämpötila-anturin vastukset samat kuin lämpömittarin anturin? Ne netistä löysin, mutta en erikseen ecun anturin vastustaulukkoa. Kylmänä mittasin vastuksen (2k) 5,35 ja kuumana 0,40. Ymmärtääkseni ihan oikealla hehtaarilla ollaan kun vertaa lämpömittarin anturin vastustaulukkoon.

Ecun lämpötila-anturi on imusarjan alla kolmossylinterin kohdalla. Lämpömittarin anturi on etualalla. Kolmas, näiden anturien alapuolella ymmärtääkseni seuraa nakutusta.

Flektin releen keskimmäisen liittimen kun irrotan (eculta tuleva) ja maadontan kummankin pinnin erikseen niin toisesta flekti pyörähtää puolinopeudelle ja toisesta pyörii täysnopeudella.

Lämpimäksi ajettuna olen myös irrottanut ecun lämpötila-anturin liittimen ja moottorin käynnistyksen jälkeen flekti pyörähtää täysille, kun ecu ei saa tietoa anturilta. Ymmärtääkseni moottorin pitää olla lämmin, jotta se lähtee liitin irrotettuna käymään. Olen käsittänyt, että ecu säätelee samalla anturilla käynnistyksen yhteydessä polttoaineen määrää. Kylmänä, liitin irrotettuna ei tahdo lähteä käymään.

Epäilin ensin viallista ecun anturia tai anturin liittimen hapettumaa. Tästä syystä kyselen tuota ecun anturin vastuksen lukemia. Näyttää kuitenkin siltä, että anturi toimii, eikä myöskään liittimen puhdistus vaikuttanut asiaan.

Miten pieni vastuksen pitää olla, että ecu antaa releelle käskyn käynnistää flekti? Eikö tuo 0,40 vielä riitä? Vai missä vika mahtaa olla?
« Viimeksi muokattu: 23.05.2024, 21:17:05 kirjoittanut Hans Soolo »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5179
  • Take the straight way, its the hardest
Tuos on tuommosia tuolta faq puolelta. Joku entinen jäsen on noista paljon jutskannut.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Hans Soolo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Tuos on tuommosia tuolta faq puolelta. Joku entinen jäsen on noista paljon jutskannut.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0

Kiitos! Pitää tuo kahlata kunnolla läpi. Jotenkin en tuota aihetta ollut bongannut. Etsin väärillä hakusanoilla... :)

Poissa Hans Soolo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vielä haluaisin tietää, että missä kohdin ecu käynnistää flektin? Yleismittari antoi kuumalle koneelle vastukseksi 400 ohmia ja taulukon mukaan 80 asteessa vastus 290-364 ohmia. Pitää varmaan testata ja ajaa kone oikein kuumaksi, että saanko vastuksen tuonne alueelle.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5179
  • Take the straight way, its the hardest
Minä en tiiä mistään mittään, ainakaan takapotkuista vaikka niitä vino pino on ollutkin. :D
Etuvedoissa flekti pärähtää käyntiin ykkösnopeudelle 105°C lämpötilassa.
Voisko olla samaa luokkaa ? Vaikee sanoo kun näistä ei saa lämpötilaa obd:n kautta.
Tietysti jos olis tarkka vedenlämpömittari, ehkä ulkopuoleltakin mittaamalla laserilla termarikotelosta päästäis aika pienellä toleranssilla oikeaan tulokseen?

Eikö tuo sun mittaukses kertois että anturi heittää, vois uusimalla korjaantua.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 08:09:07 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy