Olen selannut foorumin aiheet 940:n flektin ongelmista ja päässyt vian määrityksessä eteenpäin. Nyt kuitenkin tuli seinä vastaan. Kirjoittelin tähän samaan tarinaan muista aiheista poimimiani huomioita sekä vinkkejä.
Minulle on kerrottu, että flekti ei helpolla pyörähdä käymään. Talvella kuitenkin tuli huolella ajettua moottori niin kuumaksi, että nesteet kiehuivat. Flekti ei silloinkaan käynnistynyt.
Onko ecun lämpötila-anturin vastukset samat kuin lämpömittarin anturin? Ne netistä löysin, mutta en erikseen ecun anturin vastustaulukkoa. Kylmänä mittasin vastuksen (2k) 5,35 ja kuumana 0,40. Ymmärtääkseni ihan oikealla hehtaarilla ollaan kun vertaa lämpömittarin anturin vastustaulukkoon.
Ecun lämpötila-anturi on imusarjan alla kolmossylinterin kohdalla. Lämpömittarin anturi on etualalla. Kolmas, näiden anturien alapuolella ymmärtääkseni seuraa nakutusta.
Flektin releen keskimmäisen liittimen kun irrotan (eculta tuleva) ja maadontan kummankin pinnin erikseen niin toisesta flekti pyörähtää puolinopeudelle ja toisesta pyörii täysnopeudella.
Lämpimäksi ajettuna olen myös irrottanut ecun lämpötila-anturin liittimen ja moottorin käynnistyksen jälkeen flekti pyörähtää täysille, kun ecu ei saa tietoa anturilta. Ymmärtääkseni moottorin pitää olla lämmin, jotta se lähtee liitin irrotettuna käymään. Olen käsittänyt, että ecu säätelee samalla anturilla käynnistyksen yhteydessä polttoaineen määrää. Kylmänä, liitin irrotettuna ei tahdo lähteä käymään.
Epäilin ensin viallista ecun anturia tai anturin liittimen hapettumaa. Tästä syystä kyselen tuota ecun anturin vastuksen lukemia. Näyttää kuitenkin siltä, että anturi toimii, eikä myöskään liittimen puhdistus vaikuttanut asiaan.
Miten pieni vastuksen pitää olla, että ecu antaa releelle käskyn käynnistää flekti? Eikö tuo 0,40 vielä riitä? Vai missä vika mahtaa olla?