Futurez  Kulkukoira

V70 2.4D (2006) oudon äänen metsästystä / pohdintaa (perhaps tukilaakeri)

  • 13 Vastauksia
  • 5976 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Tässä parisen viikkoa sitten ilmaantui selkeä ylimääräinen ääni niin muuten aikaisemmin hiljaiseen otsikon mukaiseen kulkineeseen. Ääni tulee selkeästi edestä ja todennäköisesti oikealta. Kohdetta selvitelty kuunnellen stetoskoopia apuna käyttäen eri mahdollisuuksia. Äänen tutkailuun suoritettuja toimia ja havaintoja:

- Moottorin kierrosluvun muutos ajossa: Ei vaikutusta
- Ajonopeuden muuttaminen: äänen "sävy" muuttuu
- Ajopinnan vaikutus (asfaltti): kyseiseen äänen "sävyyn" ei vaikutusta (tällä kokeella koitin havainnoida/eriyttää renkaiden vaikutusta)
- Rengaspaineiden muutoksella: ei vaikutusta äänen "sävyyn"
- Etu- ja takarenkaiden vaihto keskenään (uudehkot renkaat ja kuluminen näissä samankaltainen, rengasmerkki: Michelin CrossClimet): ei vaikutusta
- "mutkittelukoe" hyvällä pinnalla: ei vaikutusta äänen "sävyyn"

- Stetoskoopilla kuunneltua (en minä): oikean puolen pyöränlaakerilta sekä vetoakselin tukilaakerilta kuultavissa ääntä. Vasen puoli täysin hiljainen. (harmiksi en tajunnut itse kuunnella)

Tämä häiritsevä ääni on tyypiltään laakerivikaisen tyyppinen.. Vaihdelaatikon (manuaali) puolelta en oikein usko koska vedättäminen ei tunnu vaikuttavaan mitenkään..ellei sitten poskilaakeri.. Itse vakaasti pohtinut josko tuo vetoakselin tukilaakeri on tämä kyseinen äänilähde.

Joten, tässä pieni pähkinä foorumille.. muuten noilla renkailla kyseinen kulkuneuvo on, olisi hiton hiljainen. Muutenkin tykännyt niiden ominaisuuksista. Esim asfalttikatkot eivät "pauku" läpi kuten emännyksen "halpis" renkaissa kuuluu ja tuntuu. Hiukan näyttää keskikulutus nousseen mutta ei paljoa, nyt todellinen pyörii 5...5.5 l/100km hujakoilla normaalin liikenteen mukana johon sisältyy todella vähän ns "taajama-ajoa".

t: Kamppi
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 12:30:34 kirjoittanut Kamppi »

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D (2006) oudon äänen metsästystä / pohdintaa
« Vastaus #1 : 01.08.2017, 09:52:41 »
Paljon täällä kirjoitettu tuosta tukilaakerista ja sen äänestä, vaihdoin molemmat pyöränlaakerit, ääni tuli tukilaakerista  :(
Ääni lähinnä haitta vai onko joku tielle sen vuoksi jäänyt ?

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D (2006) oudon äänen metsästystä / pohdintaa
« Vastaus #2 : 01.08.2017, 20:23:44 »
Ei se nyt kovin äkkiä tielle jätä. Toki sitten kun hirttää kiinni. Lisättäköön vielä lisä havainto jotta ääni ilmenee, tulee kuuluville noin 60:pin nopeudesta alkaen. Kovimmillaan noin 80:ssä. Sitten alkaa suhinat voittamaan tämän häirikön. Pohdin myös olisko jousien eristelevyt puhki. Kevään kääntölaakerirempassa havaitsin jotta olisivat olleet samalla kätevä vaihtaa mutta korjaamo ei olisi pystynyt odottamaan jotta olisin hakenut uudet.

Tämän päivän infoa:
Pyysin tarjousta merkkiliikkeestä tuon tukilaakerin vaihdolle. Heiltä saadun tiedon mukaan laakeria ei ole erikseen saatavissa vaan koko vetoakseli on vaihdettava, järkyttävään hintaan... Ei viitti eres kertoa mitä tulisi kustantamaan...
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 09:08:23 kirjoittanut Kamppi »

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D (2006) oudon äänen metsästystä / pohdintaa
« Vastaus #3 : 02.08.2017, 12:28:44 »
Tähän liittyen aloin tutkailemaan minkä arvoinen tuo hiton vetoakseli on euroopassa. Löyty esim uk:sta halvin, hintaluokassa hiukan päälle 110€, sitten saksasta hintaluokkaan 235...255€ (riippuen jos tilaa nopeesti kun oli jokin ale meneillään). Suomenlahden toisella puolen oli myöskin saatavilla, jopa tuota hiton laakeria, hintaa en nyt muista. Mutta, tuon 250:pin hujakoilla vois jo kärsiäkkin. Jättäis vielä entisen itelle pantin menettäen (16...17€) ja tutkailis kuin ja/tai millanen apuvälineen tulisi olla jotta laakerin vaihto olisi kätevä tehdä. Vanhan saa kyllä pois rikkomalla hallitusti mutta uuden laitto olisi syytä olla tarkka. Vielä kun on hyvin muistissa millanen se merkkiliikkeen aputyökalut olivat kun vaihtoivat V60:seen kyseisen laakerin. Kuinkahan on näiden kahden eri mallin vetoakselin pituuksissa eroa... noh, relevantti tieto sinänsä.

Äsken tuli eräästä korjaamosta vastaus lähettämääni tarjouspyyntöön joka oli noin 210€+laakeri... (työtä arvoilta 2.5h).. Ei ihan älytön verrattuna merkkiliikkeen hintaan.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 13:02:29 kirjoittanut Kamppi »

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Drive-shaft-bearing/1197578/9181693.html | Siinäpä taitaa olla se laakeri, sinisen varaosanumeroilla.

Voihan se olla että sanovat ettei laakeria saa erikseen kun on ..ttumaisempi vaihtaa.  :D
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
No just tuo. Kuvaa kattoessa juolahti mieleen jotta mikä hiton "rengas" tuo osanumerolla: 7 mahtaa sitten olla. Se kun on otettava pois. Aattelin vaan rikkoutumisen varalta pohdiskellen. Mutta tutkimuksia asian tiimoilta jatkukoon.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Osanumeroa ainakin kun katsoo että mihin sopii, niin P80-korimallin autoihin tuon tarvitsisi, mutta ei uudempiin enää. Tiedä sitten.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
No alkoi löytymään marmoriltakin kyseistä laakeria hintaan 140€. Ihme touhua.

Poissa V70 2.4 -01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Motonetista 150 koko akseli.
Omaani vaihdoin molemmat, kun ei tuon kalliimmat olleet.

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Motonetista 150 koko akseli.
Omaani vaihdoin molemmat, kun ei tuon kalliimmat olleet.

No tuo ei ollu paha hinta mikäli on täydellinen.. ei kannata muualta lähteä tilaamaan. Tukilaakerille löysin eilen hinnaksi vajaa 20€+toimitus, ellen nyt väärin muista. Itellä vielä tarkemmin asia tutkimatta/selvittämättä. Jonkin ajan sisällä asiaa lähdetään selvittämään koska ääni ei ole koventunut, taikka korva on tottunut. Harmiksi eilen muuten vain tarkastellessa havaitsin jäähdytysnesteen tason laskeneen edellisesta tarkastuskerrasta. Hiukan heräs pieni epäilys josko ardic:ssa jotain vuotoa koska sitä pariin otteeseen käyttänyt viileinä aamuina ihan ajatuksena seurata sen toimivuutta ettei tule ylläriä sitten kun sitä tarvitaan. Muutenkin ollut suunnitelmissa teetättää siihen kunnon huolto, mitä ne nyt tarjoaa tuola sinisellä. Noh, tieten selvitellen mitä siihen heillä kuuluu ja mitä osia vaihdetaan. Muistaakseni mennä talvena oli jokin info tms nähtävissä jossa luetteloitu/kerrottu homman sisältö. Hintaa en pitänyt pahana verrattuna 3c passatin webaston huoltoon, eli uuden vaihtoon. Tosin siinä koko poltin makso muistaakseni noin 500 + työ. Semmonen yksi löytyis hyllystä mutta eihän sitä tuonne saa ja sekin pitäisi testata toimiiko. Jokin pikku juttu siinäkiin on kun ei tuolloin syttynyt tulille lainkaan, tai siis ei saanu yhteyttä heidän testerillä. Siksi ostin kokonaan uuden.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Ardicin vesipumppu voi myös olla finaalissa aiheuttaen nesteiden kiehumista ja hävikkiä. Helppo ja halpa vaihtaa. Poltinyksikkö on ollut volvolla syksyisin tarjouksessa 299e, pitäis itsekin kysellä jos uusis tuon ensi talveksi kun laakerit ääntää
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Ei tuon tukilaakerin vaihdossa mene kuin max 1,5h. Tarvitsee sisemmälle vetonivelen suojakumille uudet klemmarit sekä rasvaa niveleen, ja sopivan putken jolla saa lyötyä uuden laakerin akseliin paikoilleen. Vanha laakerihan lähtee mukavasti rälläkällä kun roskiin se on menossa kuitenkin. Samalla vaivalla laittaa uudet vaihteistoöljyt, tai jos ei ole paljoa aikaa viime vaihdosta niin vanhat ulos tulleet takaisin vaihteistoon.

Pitäisi onnistua joka pajalta jolla vain on riittävät työkalut  :)

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
No niin... kesti tovin tämän jutun kanssa. Sen verran oli ruuhkaa kyseisessä korjaamossa. Mutta, vaihettiin suoraan vasen takalaakeri sekä oikea etulaakeri. Kummassakin tunsi selkeää vikaa. Enempi takalaakerissa kuitenkin vaikka varsinainen ääni kantautui edestä. Joten, noiden vaihdolla otsikon harmi pyyhkäistiin korjaamon laattialle. Tukilaakeriin ei nyt koskettu, eikä liioin kuunneltu, en päässyt/ollut paikalla kun homma aloitettiin. Mukavan hiljainen on nyt kyyti, oikein nauttiin ajelusta.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Kiitos että palasit vastaamaan siihen missä vika oli, hyvä että se löytyi!
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

 

Futurez  Kulkukoira