Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 TDI vol-FCR pohdintaa (tehot hukassa ym...)

  • 2 Vastauksia
  • 2777 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Eilen auto oli ajoittain tosi laiska ja välillä tuntui tehot olevan taas täsin mukana.

Tein sitten  FCR:llä eri huomioita:

1) turbon paineet haluttu / mitattu ja kolmantena turbon venttiili (en nyt muista millä nimellä se oli ohjelmassa)
tyhjäkäynti:           
106 kPa/ 101 kPa / 90%
kiihdytys:
190 kPa/ 190 kPa / 90%
ja pedaalia nostettaessa % tippui aina 4%:iin.

Kuuluuko tyhjäkäynnillä tuon turbon venttiilin olla auki? Lukema kai tarkoittaa hukkaportin asentoa?
Jossain ulkomaanfoorumilla joku tiesi että tyhjäkäynnillä turbon paineet pitäis olla jotain 130 kPa, onko tosiaan näin?

2) Mass air flow
haluttu / mitattu (laatuna jotain)
tyhjäkäynti:
250 / 400 - 600
kierroksia ~2500
>1000 / 600

Tämähän viittaisi että ilmamassamittari on sökö, mutta tänään auto toimi aivan normaalisti ja kun toistin juuri mittaukset sain suunnilleen samat arvot. Voiko tehot olla toisaan tallella vaikka immu olisi näin hakotiellä ja vikakoodiakaan ei ilmesty?

3) Sitten mittasin "Corr´d fuel volume cyl x rel to 4" eri sylintereistä x. Arvot olivat välillä +0,6 ... -1,8 mg (olikohan /min tai / s) kun itse syöttö oli tyhjäkäynnillä 4 mg. Elikkäs haarukka tuntuu aika isolta. Ajaessa arvot näyttävät jäätyvän ja eivät muutu kun vasta pysähtyessä. Jos auton sammuttaa ja kännistää uudestaan voi ilmoittaa jollekkin toiselle sylinterille (kuin aiemmin) huomattavasti erilaisia arvoja verrattuna muihin sylintereihin (toivottavasti joku tästä jotain tajuaa...)

Tietääkö kukaan kuinka TDI:n aivot laskee tuon korjatun arvon? Itsellä ei tule muua mieleen kuin että IMM on niin nopea että se pystyy erottelemaan eri sylintereihin menevän ilmamäärän?

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: V70 TDI vol-FCR pohdintaa (tehot hukassa ym...)
« Vastaus #1 : 03.08.2011, 08:05:37 »
Jahas, jollakin toisella sama vika. Tänä aamuna tehot hukassa kun lähin töihin, turbo ei kuulosta pitävän mitään elämää ja putkesta tulee nii paksua lakua ettei ikinä. Joku alipaineletku ilmansuodattimen kotelon alla oli lähteny irti, tökkäsin kiinni mutta en kyllä huomannu mitään helpotusta.. Olis mukava tietää mistä tämmöset johtuu?
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI vol-FCR pohdintaa (tehot hukassa ym...)
« Vastaus #2 : 04.09.2011, 17:16:02 »
Tehohäviö korjaantui kun putsasin liittimen spreillä, lieneekö korjaus vai sattuma. Nyt korjasin ilmamaäärmittairin, josta juttua eri otsikon alla, mutta fcr lukemat eivät muuttuneet??? Edelleenkin ilmamäärän desired ja actual value poikkeavat paljon toisistaan. Mittasin myös koneen käydessä jännitteen suoraan ilmamäärämittarilta ja antoi eri kierrosluvuilla aivan järkeviä lukemia. Voiko ECU olla rikki, eikait se kuitenkaan ole näissä mikään vaikovika?

Edit: vielä vinkki (yleensäkin) livedatan mittaamiseen, liittimen suojakumi irti ja nuppineula johtimen läpi ja siihen mittausjohto kiinni!
« Viimeksi muokattu: 04.09.2011, 17:27:31 kirjoittanut donk »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron