Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen

  • 8 Vastauksia
  • 3344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvos60t5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Moikka.

Onko joku saanut kakkoskurkkua aukeamaan solex cisac z11 kaasuttimessa paikallaan kierroksia nostamalla, vai vaatiiko ajon aiheuttaman rasituksen? Tietääkö joku kuuluuko kyseisessä alipainekellossa varren olla "liukuva" vai kiinteä? Jotenkin muutenkin kaasutettaessa vaihde päällä tuntuu jotenkin nuhaiselta. Co-arvo oli 1.5 luokkaa. Ehkä saisi olla hiukan korkeampikin? Kiitoksia etukäteen tiedoista.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Jos oikein muistan niin ykköskurkkku ohjaa tapin kautta kakkoskurkkun venttiiliä  johon on kiinnitetty vielä alipaineletku. (Pitää tarkistaa kun pääsen moottorin luokse, räjäytyskuva ei ole ihan intuitiivinen...)
Eli pitäisi aueta myös paikallaan kun kierroksia on tarpeeksi.

Venttiili kuvassa 94.

Kaasutettaessa tuntuva nuhaisuus voi johtua kiihdytyspumpun kalvon tai jousen huonosta kunnosta.
Kuvassa kalvo on osa 78. Jousi ja kalvo tuleevat mukana Kaasutinexpertin korjaussarjassa.

Tässä eestiläisen sivuston räjäytyskuva Solx-cisacista. Löytyy kyllä muualtakin.

http://varuosad.alvadi.ee/en/car/volvo/1002/manufacturer/27/13082697?
ssd=%24HAxLcgANAwpNa3YjBhBQVkd7WwJEY0o%24&bs=%24XyVLAQA%24

Solex-cisac käy oletuksena laihalla. Omassa moottorissa CO arvo on noin 2.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Slerbahuuli

  • Vieras
Kyllä se alipainekurkkukin aukeaa paikoillaan polkiessa. Ei välttämättä ihan täysin, mutta selvästi aukeaa ainakin "puolilleen".

Kaverin siksakissa oli se vivusto nahkea sekä alipainevuoto kellon alipaineletkussa (tai jotain sinnepäin, en muista enään). Tuon jälkeen alkoi kurkku toimimaan normaalisti, mutta kaasutin oli muuten niin loppu, ettei toiminut sitten pätkääkään.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Kyllä se aukeaa ihan paikallaankin polkemalla jos on kunnossa. Voitelulla lähtisin ekana liikkeelle...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ja sitten jos ja kun sen siksakin kanssa palaa hermot, Weberin pystyimukaasarit menevät hyvin pienellä modauksella imusarjaan kiinni. ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Muistaakseni se toinen kurkku ei aukea, jos ryyppy on vähääkään päällä?  :idiot2:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Ja sitten jos ja kun sen siksakin kanssa palaa hermot, Weberin pystyimukaasarit menevät hyvin pienellä modauksella imusarjaan kiinni. ;)
...ja kun sen kanssa palaa hermot niin palaa autokin? S*
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
...ja kun sen kanssa palaa hermot niin palaa autokin? S*

Noin voi käydä! S*
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Nonni. Korjataan omat virheet.
Alipaineventtiili on kuvassa osa 84. Siitä lähtee T-liittimen kautta 2 letkua kaasuttimeen jotka tuottavat alipainetta venttiilille ja ohjaavat sen aukeamista. (kuvassa letku nro 87 ja T-liitin mistä lähtee letkut 1. ja 2. kurkun puolelle)
Kun sormilla vääntää 2.-kurkun läppä-akselin molemmin puolin, akselin pitää liikkua vähän ja läppä aukeaa noin 0,5 cm. Tarkista ettei akseli ole jumissa.
Jos ei jumissa ja ei silti aukea kaasutettaessa, alipaineventtiili tai letkut tai T-liitin vuotavat.

PS. tuo osa 94 on tyhjäkäynnin (ilmastoinnin) kompensaatiosäädin. Se nostaa tyhjäkäynnin kierroksia kun ilmastointi menee päälle eli yrittää pitää kierrokset samana kun moottoria kuormitetaan tyhjäkäynnillä. Venttiiliä säädetään kiertämällä keskellä olevaa ruuvia. Vastapäivään niin varsi menee sisään ja kierrokset nousevat. (http://vol240.blogspot.fi/2011/01/solex-cisac-idle-air-compensation.html), myötäpäivään niin kierrokset laskevat.

Tässä Solex Cisac kuva netistä: http://i90.photobucket.com/albums/k261/ian_hutchinson/carb%20four_zpssf9sdvxe.jpg
Oikeassa alalaidassa pilkahtaa alipaineventtiili ja siitä tuleva letku + liitin.


Jos oikein muistan niin ykköskurkkku ohjaa tapin kautta kakkoskurkkun venttiiliä  johon on kiinnitetty vielä alipaineletku. (Pitää tarkistaa kun pääsen moottorin luokse, räjäytyskuva ei ole ihan intuitiivinen...)
Eli pitäisi aueta myös paikallaan kun kierroksia on tarpeeksi.

Venttiili kuvassa 94.

Kaasutettaessa tuntuva nuhaisuus voi johtua kiihdytyspumpun kalvon tai jousen huonosta kunnosta.
Kuvassa kalvo on osa 78. Jousi ja kalvo tuleevat mukana Kaasutinexpertin korjaussarjassa.

Tässä eestiläisen sivuston räjäytyskuva Solx-cisacista. Löytyy kyllä muualtakin.

http://varuosad.alvadi.ee/en/car/volvo/1002/manufacturer/27/13082697?
ssd=%24HAxLcgANAwpNa3YjBhBQVkd7WwJEY0o%24&bs=%24XyVLAQA%24

Solex-cisac käy oletuksena laihalla. Omassa moottorissa CO arvo on noin 2.
245 -89 B230KG (non-Kat)

 

Carcom Oy  Elekma