Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta

  • 6 Vastauksia
  • 2823 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
1. Miten nätisti 400tkm ajetun b230f(b) pitäisi käydä tyhjäkäyntiä? Tuntuu ja näkyy mittaristossa pieni pomppiminen, noin neulanverran (jatkuvasti).
Sytkäosat suht uusia ja muutenkin huollettu.

2. Mikä on oikea tyhjäkäyntinopeus? Nyt käy noin 900rpm tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynninsäätöönhän löytyy ohjeet foorumilta.

3. Putki vuotaa katin laipan jälkeen. Soppaa menee ehkä vähän normaalia enemmän. Ei ole nyt rahaa kattia uusia, niin voiko lambdan siirtää "downpipeen" kun siellä muistaakseni oli tyhjä paikka, kenties lambdalle??
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta
« Vastaus #1 : 14.11.2017, 00:40:00 »
Lambdan voi siirtää, kuitenkin oliko mieluiten väh. 50cm sekundääriputkien yhtymäkohdasta (turbossa on tosin heti ahtimen jälkeen ja hyvinpä nekin toimivat...). Pienikin vuoto ennen lambda-anturia vaikuttaa moottorin toimintaan melkeinpä kaikissa tilanteissa.

Minulla kans pomppii viisari, vikaa ei löytynyt (vielä). Tosin, B230FB ei ole minulla ikinä käynyt semmoista vinokonemaista hyrinää/pörinää, vaan aina on enempi/vähempi käynyt tyhjää hiukan röpöttäen.

Tyhjäkäynnin säätö:
- Tarkasta (kone sammuksissa), että kaasurullaa aavistuksen avaamalla kuuluu kaasuläppäanturilta "naks" (TK-kärjet naksahtaa, näiden pitää olla "kiinni" kaasun ollessa ylhäällä)
- Tuki tyhjäkäyntisolenoidin (imusarjan alla, tulee letku imuletkusta ja menee letku imusarjaan) letku (esim. purista tukkoon vaikka lukkopihdeillä)
- Säädä tyhjäkäynti, ohjearvo TK-solenoidi "tukittuna" on 500rpm. Solenoidin kanssa pitäisi käydä semmoista 800-850.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta
« Vastaus #2 : 14.11.2017, 08:26:42 »
Tyhjäkäynnin säätö:
- Tarkasta (kone sammuksissa), että kaasurullaa aavistuksen avaamalla kuuluu kaasuläppäanturilta "naks" (TK-kärjet naksahtaa, näiden pitää olla "kiinni" kaasun ollessa ylhäällä)
- Tuki tyhjäkäyntisolenoidin (imusarjan alla, tulee letku imuletkusta ja menee letku imusarjaan) letku (esim. purista tukkoon vaikka lukkopihdeillä)
- Säädä tyhjäkäynti, ohjearvo TK-solenoidi "tukittuna" on 500rpm. Solenoidin kanssa pitäisi käydä semmoista 800-850.

Mistä tämmöset ohjeet löytänyt? Itse aina säätänyt vain töpseli irti.
142

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta
« Vastaus #3 : 14.11.2017, 08:50:50 »
Mistä tämmöset ohjeet löytänyt? Itse aina säätänyt vain töpseli irti.
Aikanaan itte kun säädin, solenoidin töpselin irroitus sai kierrokset nousemaan korkealle. Jäi auki.

Jokatapauksessa TK-solenoidin ilmankulku pitää estää. Oli sitten solenoidi irtikytketty tai ei.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta
« Vastaus #4 : 14.11.2017, 12:08:41 »
Aikanaan itte kun säädin, solenoidin töpselin irroitus sai kierrokset nousemaan korkealle. Jäi auki.

Jokatapauksessa TK-solenoidin ilmankulku pitää estää. Oli sitten solenoidi irtikytketty tai ei.

Se jää auki pikkasen ja sulkeutuu kun pulssileveys nousee ja sitten se varsinainen avaaminen alkaa.

Tyhjäkäynti säädetään letkut ei-estettynä ja töpseli irti, pikkasen alle tavoitekierroslukuun. Tämä siksi että jos venttiili menee rikki niin käy kumminkin jonkunnäköistä tyhjäkäyntiä.
142

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta
« Vastaus #5 : 14.11.2017, 12:15:42 »
Se jää auki pikkasen ja sulkeutuu kun pulssileveys nousee ja sitten se varsinainen avaaminen alkaa.

Tyhjäkäynti säädetään letkut ei-estettynä ja töpseli irti, pikkasen alle tavoitekierroslukuun. Tämä siksi että jos venttiili menee rikki niin käy kumminkin jonkunnäköistä tyhjäkäyntiä.
Okei, hyvä kun korjasit.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys b230f tyhjäynnistä ja lambdasta
« Vastaus #6 : 14.11.2017, 19:34:56 »
Tyhjäkäynnin sain säädettyä. Vähän oli kaasuläppäanturin säätö pielessä.

Tarkistin sen downpipen liitännän ja se on aivan liian pieni lambda anturille. Täytyy varmaan sitten värkätä katin korvausputki, kun sellainen oli jo aikaisemmin suunnitteilla. Harmittaa kun oon vihdoin saanut laipan tiiviiksi, mutta heti laipan jälkeen on reikä putkessa. Alkaa olla jo sen verran haperoa tavaraa siinäkohdin...
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy