Kulkukoira  Proturbo

Mitä teippiä peräkontin lukkoon (että se hiljenis)

• 12 Vastauksia
  • 3478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
XC60 peräkontista kuuluu vaimeaa ”kapsetta” kun ajaa esim hidastetöyssyn yli ja ajoittain myös hitaissa mutkissa. Siis noin 20kmh vauhdeissa. Ihan kuin joku johto olisi irti ja ääni kuuluu tosiaan vain hitaissa vauhdeissa. Mitään ei kuitenkaan ole löytynyt. Huomasin ulkomaisilta palstoilta että muutkin XC60 omistajat ovat kärsineet tästä kapsutuksesta ja monilla on auttanut huollon tekemä tai omatoiminen peräkontin lukon perusteellinen rasvaus. Kokeilin töniä kiinni olevaa luukkua kevyesti niin aika ajoin tosiaan kuului ääni.

Mitähän rasvaa tuohon arvais laittaa? Jotain spraykamaa tulisi olla ja ei liian kankeaa tietenkään mutta ei liian liruakaan. Joku oli ruikkinut WD40 ja oli hiljennyt silläkin mutta minusta se ei käy voiteeksi juuri mihinkään

Edit: luukku on sähkötoiminen
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 21:26:46 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa makekin

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä rasvaa peräkontin lukkoon (että se hiljenis)
« Vastaus #1 : 21.10.2017, 18:55:55 »
Moi,
Mulla oli omassa xc60 sama vika.
Laitoin siihen lukon vastakappalerautaan  sellaista kangasrunkoista (vulkanoituvaa?) eristysnauhaa. Ensin vaan pyöritin niin monta kierrosta kuin vaan kohtuudella menee ja sitten vaan kokeilemaan että meneekö luukku kiinni. Tarvittaessa aina pari kierrosta pois jos luukku ei lukitu.
Parin päivän päästä luukku vielä nikotteli sulkeutuessaan joten otin vielä kierroksen pois.
Tää oli vissiin jossain vaiheessa tehtaan ohje noihin V70, jos luukku kolisi. Mulla oli edellisessä V70 jo valmiina tuo teippiviritelmä kun ostin sen.
t.make

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #2 : 21.10.2017, 19:33:26 »
Moi,
Mulla oli omassa xc60 sama vika.
Laitoin siihen lukon vastakappalerautaan  sellaista kangasrunkoista (vulkanoituvaa?) eristysnauhaa. Ensin vaan pyöritin niin monta kierrosta kuin vaan kohtuudella menee ja sitten vaan kokeilemaan että meneekö luukku kiinni. Tarvittaessa aina pari kierrosta pois jos luukku ei lukitu.
Parin päivän päästä luukku vielä nikotteli sulkeutuessaan joten otin vielä kierroksen pois.
Tää oli vissiin jossain vaiheessa tehtaan ohje noihin V70, jos luukku kolisi. Mulla oli edellisessä V70 jo valmiina tuo teippiviritelmä kun ostin sen.
t.make
Kannatan tätä, omaanikin tein ja jopa tuli hiljainen kun ei kuulu pientäkään ääntä takaa enää.
Ihan virallinen korjaus tosiaan  ;D vaikka ei uskois.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #3 : 21.10.2017, 22:16:48 »
Ahaa! Kiitos neuvoista! Teippihomma tuli aika nopeasti omaankin mieleen mutta hylkäsin idean kun tuntui että eihän se voi kestää. Alkaa pian rikkoontumaan ja sylttääntyy väliin ja siinäpä sitä sitten ollaan:-\ Mutta ehkä vitsi onkin siinä että se on sähköisesti sulkeutuva eikä teippi saa sillälailla ”hittiä” sulkiessa kuin käsikäyttöinen. Sehän ikäänkuin kaappaa siihen rautaan kiinni rauhallisesti toisin kuin kiinni lyötävä käsikäyttöinen. Oisko mitään vinkkiä ”virallisesta” teipistä jolla lähteä kokeilemaan?

Muuten, eihän kukaan ole viritellyn tuollaista teippiviritystä konepellin lukkoon? Mulla kun on hitusen toinen reuna koholla. Sitä nyt kyllä huomaa kuin minä mutta jos siinä teippi kestää niin ilman muuta tuunaan kuntoon. Epäilen kyllä että konepellin lukossa ei teipit kestä

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #4 : 22.10.2017, 12:52:02 »
Teippi laitettu. Jää nähtäväksi auttaako yksi kierros. Enempää ei voinut kangasteippiä laittaa koska lukko alkoi heti vetämään poimulle sitä teippiä.. Yhdessä välissä jäi jumiin ihan  :2funny:

Edit: ns. lopullinen ratkaisu saattaisi olla sopivan paksuinen kierrejousi jonka pyörittäis tuon raudan ympärille
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 13:04:38 kirjoittanut mulugren »

Poissa mulugren

• Turbo
Vs: Mitä teippiä peräkontin lukkoon (että se hiljenis)
« Vastaus #5 : 22.10.2017, 21:35:04 »
No niin. Nyt on ajeltu ja kyllä se yksikin kierros teippiä näkyy tekevän ihmeitä. Peräosasto hiljeni täysin ja nyt vasta tajuan että luukku oli ”morsettanut” vissiin aika kovastikin. Tuntuu näet niin hiljaiselta tuo auto nyt kun on vielä paksut talvikumitkin alla.

Vaihdoin otsikon osuvammaksi. Itse laitoin scotch:n vahvaa kangasteippiä mutta alumiiniteippi voisi ehkä olla kestävämpi. Lopullinen ratkaisu voisi tosiaan olla se että kierrejousen pyörittelee tuon raudan ympärille

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #6 : 23.10.2017, 05:17:46 »
Nitto-eristysnauhaa laitoin, eli sellaista mustaa kiiltävää muoviteippiä.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #7 : 23.10.2017, 11:55:14 »
Itseasiassa olin ensi alkuun varma että äänet tulevat takaluukun kehysmuovista. Se kapisi ikkunaa vasten kun käsin kopeloi. Sen pönkääminen ei kuitenkaan auttanut ja sitten löytyikin netistä juttua että lukko saattaakin olla syyllinen kuten olikin. XC60 ja miksei V70 kuskien kannattaa tsekata tuo lukko. Takakontista kuuluva metakka  voi näköjään johtua näin yksinkertaisesta asiasta :)

Poissa Jahna

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 24.10.2017, 19:22:30 »
Itse olen ihmetellyt vm. 2012 V70 peräkontin suunnasta kuuluvaa vastaavaa outoa kolinaa hitaassa vauhdissa mm. suojatietöyssyjä ylitettäessä. Täytyypä kopasta tuota teippikikkaa.

Bilialla autoa huollatettaesa, olen ihmetellyt aina huollon jälkeen luukun  sulkumekanismiin ilmestynyttä reipasta vaseliiniköntsää. Olisivatko ehkäisseet tuota kolahtelua sillä?

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #9 : 24.10.2017, 20:01:48 »
Itse olen ihmetellyt vm. 2012 V70 peräkontin suunnasta kuuluvaa vastaavaa outoa kolinaa hitaassa vauhdissa mm. suojatietöyssyjä ylitettäessä. Täytyypä kopasta tuota teippikikkaa.

Bilialla autoa huollatettaesa, olen ihmetellyt aina huollon jälkeen luukun  sulkumekanismiin ilmestynyttä reipasta vaseliiniköntsää. Olisivatko ehkäisseet tuota kolahtelua sillä?

Pahasti vaikuttaa että sulla on teipattavaa :) Jostain syystä se kolisee vain hitaissa vauhdeissa ja juurikin suojatietöyssyissä. Ehkä kori silloin elää sopivasti(?)

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #10 : 03.11.2017, 21:25:54 »
Jäätyi takaovi niin pahasti kiinni (webasto oli sulatellut lunta katolta) että aloin ihmettelemään tiivisteitä ja niiden kuivuutta. Mihinkähän tärpättiin auto on hukutettu aina koeajojen välissä kun on niin kuiva kaikkialta ja joka orkonen vähän ”liiankin puhdas” :idiot2: No huolella silikoonia kaikkiin mahdollisiin luukun ja ovien tiivisteisiin ja kas, lähti viimeisetkin soraäänet kabiinista. Nyt saa ajaa minkä vain patin yli eikä mitään. V70 narisi vaikka miten tiivisteitä rasvasi. Kokeilin jopa sitä Shell tiivisterasvaa joka siis ei ole silikoonia vaan ovitiivisteisiin tarkoitettu voide. Se oli virhe. Kerää nopeasti likaa se rasva :facepalm:

Mitähän silikoonia/rasvaa kantsis suihkia ovenkahvoihin? Aika kuivan nihkeä se liike..
« Viimeksi muokattu: 04.11.2017, 12:01:25 kirjoittanut mulugren »

Poissa t4power

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 02.12.2017, 18:06:05 »
onko muilla v60 mallissa kans tota takaluukku kolinaa? Tässähän ei oo sähköstä luukkua niinku v70 tai xc60 on. Auttaskohan teippipatentti niinku noissa malleissa?? ;)

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 04.12.2017, 09:56:58 »
Ei varmaan ota kantaa, onko sähköinen vai manuaalinen luukku. Samanlainen lukitusrauta molemmissa. Itse hiljensin V70 vm 2005 takaluukun samalla teippipatentilla ja myös molempiin xc60 olen saanut tehdä teippaukset.
V90 T8 2020 Inscription

Race.fi  Puotilan autokorjaamo