Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V70-05 2.4 bensa. Huohotusjärjestelmästä johtuva ulina?

  • 13 Vastauksia
  • 11217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Duunari74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Eli kyseessä on käynnistyksen jälkeinen selvä ulina/vihellys, joka on parhaiten kuultavissa öljytikun ollessa ylhäällä raollaan. Eli vihellys kasvaa tuolloin selvästi kovemmaksi, mutta lakkaa koneen lämmettyä nopeasti ja tuolloin ei kuulu enää mitään epänormaalia.

Hakua on käytetty ja eri foorumeita selattu, mutta monia kysymyksiä jäi. Ilmeisesti huohotusjärjestelmässä on häikkää? Vanhemmassa moottorisukupolvessa tuohon ilmeisesti auttoi tuo liekkilukon, öljyloukun ja huohotinjärjestelmän puhdistus, mutta tähän uudempaan en löytänyt oikeastaan mitään neuvoja tai juttua mistään. Tämähän ei ilmeisesti tee koneelle hyvää..stefat saattaa korkata yms?

Auttaako tähän oireeseen mitkään puhdistusoperaatiot, vai pitääkö suosiolla ostaa uusia osia ja jos pitää, niin mitä? Ja onko minulla mennyt oireet ja käsitteet sekaisin noiden liekkilukkojen ja muiden suhteen? Lisäksi yritin etsiä netin syövereistä kuvia ko. järjestelmästä, mutta ne harvat löydetut oli sellaisia, että en tullut hullua hurskaammaksi. :idiot2:

Viitsisikö joku ystävällinen osaava sielu vääntää minulle asian rautalangasta.

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Tämä ei nyt varsinaisesti ihan vastaa tilannetta mutta aika liki;

Itsellä on S60 vm 02 josta purin huohotinjärjestelmän honottavan äänen takia. Oli aika homma; flekti, kaasuläppä, suuttimet, imusarja pois. Imusarjan alta löytyy siis säiliö joka toimittaa tätä huohotinjärjestelmän virkaa. Oli täynnä öljyistä kerman väristä räkää ja aivan tukossa. Aikansa kun oli lämpimässä niin säiliöstä valutin ehkä puoli desiä vettä. Täytys joskus laikata koko pönttö auki jotta näkis minkälainen se on sisältä.

Voi olla että 05-mallissa huohotin on jo erilainen mutta jos ei niin purkamiseen/kasaamiseen kannattaa ainakin varata imusarjan tiiviste, klemmareita sekä aikaa noin nelisen tuntia.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Volvon tiskiltä vain uusi huohotinputki (muutaman kympin osa...) Venakopan päällä oleva muovikansi irti ja flekti irti... Ei välttämättä vaadi imusarjan irroitusta mutta se helpottaa työtä huomattavasti. Saattaa murtua se putki myös sen muovikopan alta jolloin vuotaa öljyä sinne tilaan ja tuhoaa puolille meneviä johtoja...

Poissa Duunari74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Nyt on tuo öljyloukkuun sylinterikannesta menevä huohotinputki vihdoin ja viimein vaihdettu sinisellä samalla kun tehtiin muuta remppaa myyjäliikkeen piikkiin. Ei viitsinyt itse alkaa askartelemaan, kun oli niin ahtaan näköiset paikat. Ulina tosin lakkasikin täysin ilmojen lämmettyä.

Autossa meni vaihtoon myös alapallot, mutta kolina/napsunta vasemmalta etupuolelta jäi, vaikka työmääräyksessä luki "Alustan täydellinen tarkistus mukaanluettuna koeajo"...on niinkuin vasaralla kopautettaisiin pohjaan vasemmalle kääntyviin mutkiin ajettaessa/käännyttäessä vähemmänkin epätasaisella alustalla...hyviä ehdotuksia viaksi? :idiot2:.

Meni hieman ot...mutta vähän päivitysta tilanteeseen. Auto lähtee heti ensi viikolla takaisin pajalle, kun vielä tota myyjäliikkeen takuuta on hieman jäljellä.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
"Autossa meni vaihtoon myös alapallot, mutta kolina/napsunta vasemmalta etupuolelta jäi, vaikka työmääräyksessä luki "Alustan täydellinen tarkistus mukaanluettuna koeajo"...on niinkuin vasaralla kopautettaisiin pohjaan vasemmalle kääntyviin mutkiin ajettaessa/käännyttäessä vähemmänkin epätasaisella alustalla...hyviä ehdotuksia viaksi? . "

Kuulostais siltä , että joku strateginen pultti ois löysällä (kelkka, tukivarsi tms) :)
« Viimeksi muokattu: 06.05.2012, 18:33:41 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Duunari74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
...aloitin tuosta kolina probleemasta uuden topicin otsikolla: V70 -05 2.4 ja alustan kolinat...ja yritykset niiden ratkaisemiseksi...johon kirjoittelen hamaan ratkaisuun asti.

Poissa AbbaSilli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Oma V70 2.4 -06 , 125 kw bensakone viheltää myös.  Kun nostaa öljytikun pois niin vihellys lakkaa.

Onko tuo huohotusjärjestelmän putsaus iso urakka? Riittääkö, että putken vaihtaa tai putsaa?  Voisiko joku kuvata sen step by step?


Poissa JP81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Nostatellaanpas vähän aihetta.

Tuli omaan vm.01 vapari V70:een huohotin remppaa eteen ja tuli tilattua ulkomuistista tuo öljyloukku iipeistä, jonka 100000km sitte viimeksi vaihdoin. No sehän olikin sitten erilainen.

Tilattu malli:
https://www.amazon.com/OES-Genuine-select-Volvo-models/dp/B001G73U4E

Paikallaan oleva malli:
https://www.eeuroparts.com/Parts/52356/Oil-Trap-31338024/

Nuohan on muuten samoja vehkeitä päällisin puolin, ainoana erona on tuo pyöreä lisämokkula tuossa toisessa ja vähän eristeainetta lisätty ympärille. Onko tuo mokkula nyt joku kriittisempi venttiili ettei näitä mene sekoittaa keskenään?? Eihän tuo kyllä kummonen homma ole vaikka kokeilis, mutta josko arvon raadilla olis tähän jo kokemusta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Kasipätkään kun ton tein, niin olihan siinä ähellystä imusarjan irroittaessa. Ei mikään eeppinen homma kuitenkaan, takaisin meni osat helpommin, mutta hyvä että varasin aikaa koko päivän tolle. Kokenut tyyppi olis illalssa tehnyt. Volvolta kysyin silloin hinta-arviota niin viidelläsadalla olisivat tehneet.

Ton kirjoitin siitä silloin https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24502.msg438716#msg438716, ei tämä kai näissä uudemmissa ihan eritavalla mene, mutta teoriassa kai on mahdollista vaihtaa öljyloukkoon ylhäältä menevä letku pelkästään irroittamatta imusarjaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JP81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Otin imusarjan pois koska minusta niin näppärä homma.Tunti purkua ja sama kasausta + puhistukset. Harmitti vainko tilasin kaiketi väärän pöntön. Mutta 4 tunnissa tekee tuohon helposti ja saa jua kahviaki pannun välissä. Testaisin tuon pöntön toimivuuden, mutta kaasuläppä paskana enkä saa vehettä käyntiin ennenkö saan korjaus sarjan siihen.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
B5244S2 moottorissa oli ainakin pakko irroittaa/löysyttää apulaitteet pois edestä ja se niiden tukirauta piti ottaa kokonaan pois koska se öljyloukun yksi pultti on sen telineen takana piilossa. Vähän lisää työtä, mutta illassa sen teki. Imusarjan joutui myös irroittamaan.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa JP81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Sama kone, pitääpä katsoa olenko viimevaihdossa oikassu ja jättäny tuon apulaite telineen purkamatta ja laittanu vaan toisella pultilla kiinni. Mielestäni pönttö oli kyllä 2:lla kiinni.  ???

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Sitä vanhaa pönttöä en saanut tässä -07 mallisessa irti ilman tuota telineen irroittamista, huomattavasti lisää työtä, mutta ei lähde ilman tuota toimenpidettä muutakun vetämällä kylmästi poikki koko kiinnikkeet ja kiinnittää sit vain yhdellä pultilla.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa JP81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Meillä tuo potilas on vm.01 ja siinä ei tarvi apulaitejalkaa irrottaa. Ahdas rako mutta pitkällä jatkovarrella  ja pienellä räikällä mahtuu kyllä  :)

 

Samppasport  Futurez