Kulkukoira  Proturbo

Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit

  • 36 Vastauksia
  • 15955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #30 : 05.01.2018, 14:22:45 »
Näin se aika kuluu, pari vuotta sitten viimeisen päivityksen...

Niinhän tässä on ilmeisesti päässyt käymään että R kuume iski pahasti tämän V70Rän kanssa, ja muutenkin nuo T5 moottorilliset lelut lisäntyneet pihassa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kesällä 2016 tuli käytyä NordicR tapaamisessa Ruotsissa, ja pitkään kytenyt T-5R T-Gul kuume taisi roihahtaa. Olin jo pitkään ennen sitäkin reissua pitänyt silmiäni auki josko olisi löytynyt Ruotsista tai Suomesta 850 Sportswagon keltaisena, manuaalina , ruosteettomalla korilla ja tietenkin aluperäisessä kunnossa. Sellainen löytyikin pitkän etsinnän jälkeen ihan Suomesta, ainoa pikku vika autossa oli että veivistä oli laakeri pettänyt, mutta sellainen ei onneksi ole kovin iso ongelma. Eli auto vaihtoi omistajaa ja auto siirrettiin halliin siistittäväksi. Volvo Viestin kuvauksien jälkeen moottori nostettiin pois keulilta ja sitä olen nyt kunnostanut ja laitellut aina kun aika on antanut myöden.

Moottorin resepti on nyt
H-Profiilit
Kansi vähän avarrettu ja R-Seetit
Jyrkemmät nokat
65mm kaasuläppä
EV14 870cc suuttimet
V70R mk2 pakosarja
Ahtimeksi tulee näillä näkymin Garrett GTX3582R

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Luvattuani niin itselleni kuin kotona että viimeinen Volvo jonka ostan on T-5R, niin seuraava pakko ostaa Volvo tulikin sitten annettua avovaimolle joululahjaksi Jouluna 2016. Tämä hienokuntoinen 1994 850 T5, tuli auton ensimmäiseltä omistajalta. Auto oli myyty hänelle aikanaan uutena kun hän lähti töiden perässä Hollantiin, ja muuttaessaan takaisin Suomeen myös Volvo sai matkustaa mukana tänne. Ostaessani auton huomasi hyvin että auto oli tosiaan pidetty erittäin hyvin loppuun asti, tästä kertoi esim 4000km sitten Volvolla asennettu uusi vaihdelaatikko (manuaali), ja 12 000km sitten Volvolla vaihdettu uusi mittaristo ja pari vuotta sitten vaihdetut uudet etupenkit (Koira oli tehnyt jäljet vanhoihin)

Tähänkin autoon on nyt vuoden aikana tehty pieniä päivityksiä käyttömukavuuteen ja ulkonäköön.
Ajotietokone
Sähköpenkit muistilla molemmille etupenkeille (Penkit verhoiltu uudestaan auton alkuperäisellä verhoilulla)
Alkuperäinen 2-Din Premium Sound radio ja siihen lisätty Bluetooth järjestelmä musiikille ja puheluille
USA Vilkut
V70 Takavalot
Ikkunatummennukset
18" Vanteet

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja lupaus siitä että T-5R tosiaan on viimeinen Volvo jonka ostan on pitänyt oikein hyvin. Nyt niitä toki on jo 2kpl, toinen on manuaali ja toinen automaatti. Tämä viimeisin tuli ostettua puoli vahingossa kun eräänä aamupäivänä tietokoneen näytölle napsahti autoliikkeen myynti-ilmoitus erittäin hienon näköisestä keltaisesta 850 Sportswagonista joka oli kaiken lisäksi yksi kahdestakymmenestäkahdesta alunperin Suomeen tuodusta keltaista T-5Rstä. Auto oli kunnoltaan jopa parempi kun menin autoa ihmettelemään ja kaupat tuli tehtyä siltä istumalta, ihan vain sen takia että ei vain auto joutuisi vääriin käsiin...

Seuraavana päivänä kun kävin auton hakemassa niin positiivisena yllätyksenä tuli pirteys, autoon on ilmeisesti asennettu lastu ja viime aikoina myös uusi ahdin.

Tähän autoon ei ole tarvinnut muuta tehdä kuin vaihdoin varuiksi jakohihnan, joka oli toki 2000km sitten vaihdettu mutta vuonna 2014. Ja samassa vaihtui nokka-akseleiden stefat ja avaimenperä 850 Racing malliseen. Startin voisi jossain vaiheessa vaihtaa, koska se on vähän laiskan puoleinen... Niin ja tietenkin takakontin uudet merkit pitää asentaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuo V70R on helkkarin komea. Ainoa kauneusvirhe mikä sattuu silmään on pesurin kolot. Jos auto on harrastepeli niin itse ne peittäisin, mutta jos pussihousuillaan ja OEM hengessä niin äkkiä pesurit niihin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #31 : 05.01.2018, 14:25:00 »
Olen aivan samaa mieltä kanssasi noista koloista, ja niihin on jo ostettuna peitelätkät jotka asennetaan keväällä samassa kun auto menee maalaukseen.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #32 : 05.01.2018, 14:52:39 »
Jos saabismi on sairaus niin mitäs tämä sitten on? Kunnioitettavaa toimintaa kaiken kaikkiaan  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #33 : 05.01.2018, 16:19:35 »
Kerrassaan upea autokokoelma! Kateeksi käy!  :)

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #34 : 15.01.2018, 10:41:07 »
Hehhe Kyllä tämä kieltämättä vaikuttaa Saabismiakin vakavammalta sairaudelta... Mutta onneksi ihan mukavia autoja omistaa ja vaikka kaikki on Volvoja niin hyvin on erilaisia kuitenkin.

V70R on ollut viimeisen vuoden aikana hyvin vähällä ajolla, mutta huoltoja on tehty sitäkin enemmän. Kesällä kun auto seisoi välillä yli parikin viikkoa ilman mitään ajoa, huomasin että sisäilma vaikutti hyvin tunkkaiselta, vaikutti vahvasti siltä että kuivain oli täysin tukossa ja vaati vaihtoa. Samana päivänä kun olin viemässä autoa ilmastoinnin tyhjennykseen huomasinkin että lattiat olivat aivan litimärät. Ilmastointi tyhjennettiin ja auto ajettiin omaan halliin kuivaukseen. Sisustaa purkaessa löytyi myös toinen hyvin ilmeinen syy tunkkaiselle hajulle. Kesällä tuo kosteus oli mukavasti päässyt muhimaan...




Ei siinä muu auttanut kuin purkaa sisusta äänieristeitä myöden ja kuivattaa.



Lähemmin tutkiessa selvisi että neste oli ihan vettä, eli ei muuta kuin tuulilasi irti ja uudestaan liimaukseen. Myös lämppärin sisäkennon tarkistin samalla, ja siinä ei näkynyt mitään vuotoja, siksi en sitä lähtenyt tässä vaiheessa vaihtamaan.

Kun matot olivat irti niin ne tuli myös pestyä kunnolla.




Kun auto saatiin nippuun niin lähdinkin hakemaan vanteita Porvoosta, 2tuntia ajoa, jonka jälkeen yllätys yllätys. Lämppärin sisäkenno antautui ja puhalsi jäähdytinnesteet tuulilasin sisäpintaan. ;D ;D






Kun sisusta oli taas kuiva ja puhdas, lämpärin kenno vaihdettu, ilmastoinnin kuivain vaihdettu ja ilmastointi muutenkin huollettu, sekä öljynvaihto tehty pääsikin ajamaan jo vähän pidemmän huoltovälin. 2 päivää ajoa ja vedet pysyivät siellä missä kuulukin, seuraavaksi tulikin sitten pakokaasut sisälle. Autolla on nyt ajettu 5 päivää / kuudessa kuukaudessa, eli melkein joka kuukausi olen päässyt ajamaan päivän verran... Ei ihan huono saavutus R Volvolle  ;)

Pari viikkoa sitten ehdin ottamaan auton halliin huollettavaksi, ajatuksena vaihtaa downpipe (BSR), Ahdin 19T, uudemman mallinen pakosarja. Mitään ilmeistä pakokaasuvuotoa en ole vielä löytänyt, joten ajattelin että samalla nyt sitten rakentaa uuden ja vahvemman moottorin. Tähän jäätiin viime lauantaina...

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #35 : 05.02.2018, 11:54:56 »
Jatketaanpa siihen mihin viimeksi jäätiin. Eli konetta on purettu jo lisää, ja yllätyksekseni lohko on erittäin hyvässä kunnossa. Karstaa on hyvin paljon mutta puhdistamalla siitäkin selvitty.







Kansi on jo käynyt kunnostettavana / parannettavana, ja oli kyllä ihan paikallaan kun karstaa oli jo sen verran että jokunen venttiilikin jo kantoi. Aikaisemminhan auto oli myös välillä pölläyttänyt pienet öljysavut käynnistäessä, ja oletus osui hyvinkin oikeaan, eli venttiilien kumit olivat jo pahasti ehtoopuolella. Nyt pitäisi kannen taas olla paremmassa kunnossa kuin uutena. Suuri kiitos tästä Kansisetille







Pakokaasuvuoto, tuo alkuperäinen syy miksi tätä lähdin ruuvaamaan saattoi mahdollisesti myös löytyä. Pakosarjan tiivisteet kun olivat tässä kunnossa... Ja pakosarja täynnä halkeamia...







Ja lopuksi ne hyvät uutiset, eli nyt on jo moottori menossa hitaasti mutta varmasti kasaanpäin.


Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
« Vastaus #36 : 05.02.2018, 23:34:28 »
Hyvän näköstä tekemistä ja mielenkiintonen juttu auton historiasta!

Paljoko on kertynyt kilsoja tähän mennessä?

Nokitan käyttöönoton osalta...26.01.1998, allekirjoituksen R mennyt muuan Kankkusen perheeseen Espooseen.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo