Kuinka tuo AR luku vaikuttaa turbon käytäytymiseen? Eli jos laittaa pienemällä AR luvulla olevan kotelon, niin herääkö turbo mahdollisesti alemmalta kierros luvulta?
Itselläni ois tulossa kiina ahdin jossa olis AR50, mutta mulla olis siihen pienempikin "kotelo". Tarkoitus olis saada mahdollisimman alaalta herävää ahdin ja max paineet noin 1bar.
Noihan se menee et pienemmällä A/R:llä (muuten sama turbo) lähtee spoolaan alempaa. Ja tämän kääntöpuoli on suoraan se että tukkeutuuko pieni pesä liian varhain, jolloin pakopaine ja lämpö alkaa nousta ahdoista saatavaa hyötyä suuremmalla kertoimella.
Tuo A/R luku on 0.50 vaikka yleisesti puhuttaessa noissa ei näe edes pistettä luvun edessä.
Tyyppillisesti A/R -luku on jotain .35 ja 1.50 välistä.
Edit:
Jos A/R -lukua ei ole painettu pesään, se on usein mitattavissa riittävän tarkasti. Sisääntulokohta mitataan juuri kuten kuvassa osoitettu (ei siis laipasta). Kätevä apuväline on kansitöissä käytettävä muottisilikoni jos sellaista vain on käytettävissä.

Esim. tuosta aiemmasta kuvasta ruudulta mittaamalla tehty laskelma:
A: Ø2,6cm -> 1,3
2*3.14 = 5.3066cm
2R: 5.0cm
A/R: 5.3066/5.0 =
1.06Edit2:
Muokkasin vielä aiempaan kuvaan punaisella vaihtoehtoisen pakopesän koon.

Eli punaisien viivojen mukainen pesä:
A: Ø2,2cm -> 1,1
2*3.14 = 3.7994cm
2R: 5.6cm
A/R: 3.7994/5.6 =
0.68Eli päällepäin täysin samannäköinen pesä voi ollakin ihan eri spekseillä.
