Carcom Oy  Elekma

Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelma KORJATTU!

  • 13 Vastauksia
  • 2301 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelma KORJATTU!
« : 26.01.2019, 11:45:12 »
OLEN TUORE JÄSEN  8)
Heti pahoittelut että en ole lainkaan täältä hakenut erikseen mitään mutta googlea olen kyllä selaillu Prkleesti.
Eli kyseessä otsikon mukainen volvo millä on ajettu 196tkm, ongelmia rupesi tulemaan n.2kk sitten.
Ensimmäinen ongelma tuli havaittua tehottomuudessa, seuraavaksi auto rupesi käymään helwetin huonosti.
Mutta tämä ongelma ei tule täysin kylmällä moottorilla, silloin käynti on erittäin hyvää ja kierroksia ottaa hienosti ja tehot mukana.
Annat sen seistä vähän aikaaa niin tulee diesel tyylinen ääni, aika kova nakutus ja käynti on seuraavalla starttauksella aivan kamala.
P0014 vikakoodi on tullu usein mutta ainakin silmämääräisesti katsottuna jako on kohdillaan, mutta jos se olisi pielessä niin kyllähän se kylmänäkin kävisi huonosti?
Marellin paska kaasuläppä on putsattu, molemmat lambdat vaihdettu, nokka-akseli asentoanturi vaihdettu ja tulpatkaan ei ole vanhat.
Puolista sain tasaiset arvot n.8,3ohmia.
Takaisku venttiilit kunnossa ja alipaineletkuissa ei ole havaittu vuotoa.
Uutta tietoa laitettu seuraavis viesteis.
Iso kiitos jo etukäteen ja toivottavasti saadaan tämä ratkaistua koska en mielellään jatkaisi enään auton seisottamista pihalla, rupee kyrsimään pikku hiljaa.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2019, 15:14:38 kirjoittanut kurkomake »

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #1 : 26.01.2019, 17:55:21 »
Pikku lisäys vielä tähän, auto ei ole nyt neljään viimeiseen kertaan startannut ensimmäisellä yrityksellä.
Toisella lähtenyt heti käyntiin.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #2 : 26.01.2019, 18:07:41 »
Hi
yksi vikapaikka voi myös olla imusarjan alipainetunnistin,ja sen letkun eheys.
,,,bensa vaparissa se on konepellin lukkopellissä alapuolella letku lähtee imusarjasta mutta en osaa sanoa onko Turbo koneissa samassa paikassa ja sama systeemi.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 796
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #3 : 26.01.2019, 18:59:35 »
Ilmamassamittarihan on helppo putsata eli cleaneria keskinapaan ja kuivausta. Tai vaihto uuteen, jota suosittelen.

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #4 : 27.01.2019, 08:07:17 »
Uutta tietoa ja hieman tiedon muuttamista.
Olen ensimmäisellä kertaa näköjään mitannut ilmamassamittarista väärästä johdosta jännitettä  :nohnoh
Nyt mitattu oikeasta johdosta eli vasen puoleinen numero 5.
Ensimmäinen startti ei sytyttänyt lainkaan, toisella heti käyntiin? (niin kuin ennenkin)
Jännitteet oli hyvissä lukemissa heti alkuus täysin kylmällä koneella n.1,8V.
Ensimmäinen starttaus, oli käynnissä n.minuutin, kaikki erittäin hyvin.
Toinen starttaus pienen tauon jälkeen, kaikki taas hyvin ja 1,8v rupes tippumaan 1,6v.
Heti kun auton lämpömittari nousi hieman päälle ensimmäisen viivan niin sammutin auton ja starttasin hetken päästä kolmannen kerran.
Käynti aivan päin persettä ja humppaaminen alkoi, voltit immussa vaihtui 1,5v-2,5 jatkuvasti eli luultavasti se on nyt sittenkin kunnossa?
Mikä tämän oireen voi sitte aiheuttaa?

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #5 : 27.01.2019, 08:47:26 »
Tutkippa tuota kaasuläppä koteloa, meinaan että voi olla putsauksen tarpeessa..

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #6 : 27.01.2019, 09:08:01 »
Olen kyllä kirjoittanut kaikki mitä on tähän asti tehty, läppä putsattu ja oli kyllä todella paskane mutta ei mitää vaikutusta eikä yhtään koodia ole vielä tullu läpälle.
Nyt mittasin lämpöanturin vastuksen ja sekin vaihtuu lämmön vaihtuessa.
Molemmat lambdat vaihdettu myös.
Piakkoi menen käynnistelemään taas kun kone kylmenee, katotaa käykö taas hyvin.

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #7 : 27.01.2019, 09:17:37 »
Itellä ei ole koskaan ollu puolissa ongelmia niin voiko niihin tulla ongelmia vasta lämpimällä koneella?
Entä jakopään hihnakiristin, kun hihna pääsee hieman lämpenee ja kiristin hieman löysä niin voiko se muuttaa niin paljon ennakkoa?
Paitsi että tämän volvon ongelmat alkaa heti starttauksen jälkeen.
Täysin kylmän koneen voi lämpimäksi käyttää ilman ongelmia mutta koneen tehoja hukassa.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #8 : 27.01.2019, 10:01:19 »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #9 : 27.01.2019, 10:07:22 »
Joo tuostakin kyllä luin juttua ja putsasin sen solenoidin mikä ei ollu kyl pahasti edes likaantunut.
Mut eikö sekin ongelma tulisi myös kylmänä vastaan?
Nyt kun poistin vikakoodin p0014 niin ei tullut uudestaan vastaan.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #10 : 27.01.2019, 10:13:08 »
Sähkövialtahan se kuulostaa..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #11 : 15.02.2019, 18:20:01 »
Uutta tietoa ja ongelma sama, PRKL##!!!
Vika täysin sama, nyt on vaihdettu vvt pyörä, jakopää ja öljyhuolto volvo liikkees.
Ilmamassamittarista tulee pientä nakutusta kun vika on päällä? eihän siitä mitää ääntä pitäisi tulla  :o
Vika tulee edelleen täysin samalla tavalla esiin.
Täysin kylmänä kaikki hyvin, ehkä tehot on kateissa mutta käy erittäin hienosti (en ole uskaltanu enää antaa kaasua kun on vikaa)
Kuumaksi voi ajaa hyvinki koska vein sen eilen huoltopaikalle ilman ongelmia. (35km matkaa)
Heti seuraava starttaus niin johan alkaa bileet!
Kaasuläpän puolelta ei ole kertaakaan antanu vielä vikakoodeja niin voisiko se nyt olla ilmaläpöanturi tai ilmamassamittari sitten?

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelmaa!
« Vastaus #12 : 16.02.2019, 08:02:03 »
Omituisiin oireisiin omassa v70 löytyi vika lopulta polttoainepumpusta, vaihto ja siihen loppuivat häröilyt. Tuosta löytyy juttu tältä foorumilta.

Poissa kurkomake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 2001 S60 2.4T At Käyntiongelma KORJATTU!
« Vastaus #13 : 16.02.2019, 15:22:15 »
Noniin nyte on volle korjattu ja taas mennään.
Eli mitä luultavammin syynä oli Ilmamassamittari kuitenkin, vvt pyörän vaihto ei vaikuttanu asiaan yhtään vaikka olikin öljyä suihkinu pitkin jakopäätä.
Luultavammin siis syynä oli IMM koska auto ei välillä edes käynnistynyt, vaihdoin tuossa samalla lämpötilaanturin mutta tuskin se aiheutti ongelmaa.
Vikakoodit alkoivat siis ensin päästöistä (liian rikas seos).
Sen koodin jälkeen pukkasi uutta kun lambda oli vaihdettu, p0014 eli sytytysennakko myöhäisellä.
Porin Paliinil käytii vaihtamas sitte Jakopää ja VVT pyörä mutta vika täysin identtinen.
Noh saatiimpa tästäkin jollekkin toiselle vinkkiä jos on saman tapaista ongelmaa  ;)

 

Carcom Oy  Elekma