Carcom Oy  Elekma

b230 kiertokangen yläsilmän korjaus

  • 5 Vastauksia
  • 3068 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
b230 kiertokangen yläsilmän korjaus
« : 11.01.2013, 20:43:12 »
Eli olis sarja b230 vahvoja kankia, joissa ilmeisesti kaikissa väljät puslat.

Halkaisija 22,97mm moottorin sivusuunnassa, ja 22,98-23,01mm korkeussuunnassa. Kangilla oli aq171 penta koneessa sellainen oire että naputtivat todella äänekkäästi, kun kierrosluku ylitti 3000rpm, joko tyhjänä tai ihan sama ääni täysrasituksessakin. Kanget ovat alunperin auton koneesta peräisin, ja on varmaan ajettu miljoonan tai jotain, kun ei näissä merimoottoreissa noin kulunutta tavaraa ole koskaan tullut vastaan.

Ongelmanahan on se, kun venemoottoriin tulevat taas, että venemoottorilla ajetaan juurikin 3000-3900rpm nurkilla enimmäkseen, tai sit ihan 1000-2000rpm.

Ei viittis noita roskiinkaan heittää.

Olis ylimääräisenä linnunluutkin, jotka eivät ole naputtaneet, MUTTA niissä sama heitto about sadasosamillilleen.

Korjaamokäsikirja ei kertonut mikä toleranssi noissa pitää olla, tai oikeammin kohdassa kiertokanki mainitaan 0,004mm soikeudeksi ja kartioisuudeksi, mutta tästä puhutaan alasilmän yhteydessä.

Pystyykö noita heloittamaan uudelleen, ja onko järkeä, mitä maksaa?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

hevonen

  • Vieras
Vs: b230 kiertokangen yläsilmän korjaus
« Vastaus #1 : 12.01.2013, 18:51:48 »
Pystyyhän ne heloittamaan, ite puslat ei maksa kuin muutaman € kappale mutta työ maksaa. Ite en oo tehnyt kun koneistamolla oon tarkistuttanut kanget ja vaihdattanut helat. Tarkkaa hintaa en muista mutta saatto olla jotain 80-100€ kaikkinensa..? Siitä on jo aikaa ja paikkana oli Tammer-Diesel Tampere Nekala.
http://www.tammerdiesel.fi/fi/koneistustyot.html

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: b230 kiertokangen yläsilmän korjaus
« Vastaus #2 : 21.01.2013, 12:53:37 »
Classicpartsilta joutuu tilaamaan, osanumero 1346392, hinta about 13eskoa kappaleelta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

hevonen

  • Vieras
Vs: b230 kiertokangen yläsilmän korjaus
« Vastaus #3 : 21.01.2013, 23:01:10 »
Niin ne ajat muuttuu ja vinokone joutuu osioon veteraanit... :D

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: b230 kiertokangen yläsilmän korjaus
« Vastaus #4 : 24.01.2013, 02:35:44 »
Vastaha vinokoneen valmistusta lopeteltiin 15v sitten?  :D
144
145
945
855

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: b230 kiertokangen yläsilmän korjaus
« Vastaus #5 : 02.02.2013, 18:34:38 »
Tarvii sit 23mm kalvaimen jotta saa nuo puslat koneistettua oikeisiin mittoihin, ja prässillä paikalleen.

Puslat oli about 0,04-0,1mm isommat kun kangen reikä (eli tiukka prässisovite), ja sisämitaltaan 22,5mm nurkilla, kun tappi on 23,00mm.

Pentan B230 korjaamokäsikirjassa ei mainittu kalvaimesta yhtään mitään...

Esim volvon automaattiaskissa (etuveto 4/5vaihteiset) on samanlainen pusla, sitä ei tartte kalvata... (Foorumin C70 nimimerkin hommailuja kattellut)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi