Samppasport  Futurez

V70 vuosimalli 2011, kompuralle menee virtaa, mutta ei käynnisty

  • 9 Vastauksia
  • 1407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Terve,

ilmastointi sökönä talven jälkeen. Ensin vikakoodit kertoi, että ilmanlaadun tunnistin rikki. Vikakoodit:

B102E09 komponentti viallinen
B102E11 maavuoto
B102E12 oikosulku

Tunnistin vaihdettu. Vikakoodit nollaantui + virtaa menee kompuralle, MUTTA ei käynnisty.

Paja miettii magneettikytkintä, mutta varmuutta ei ole. Vaihtaisitteko jo koko kompuran? Vai voisiko olla varma vika jossain?


Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi

Poissa Oski

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Magneettikytkimen kunnon voi testata esim. seuraavasti. Kun ilmastointi on päällä, mutta magneettikytkin ei vedä, avustetaan magneettikytkintä vaikka katuharjan varrella kampeamalla. Jos kytkin tällöin kytkeytyy ja komperssori jää pyörimään, on rako (limu) kytkimessä kulunut liian suureksi. Ainakin vanhemmassa vapari bensakoneessa magneettikytkimen pystyy vaihtamaan yläkautta varsin helposti. Joskus auttaa vain yhden prikan poisto.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Mittaisin yleismittarilla magneettikytkimen kelan vastuksen. Pitäisi olla n. 15ohm luokkaa. Ainakin itsellä ensimmäinen veikkaus olisi viallinen kela jos kerran jännite tulee mutta kytkin ei vedä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Saahan sen magneetti kytkimen testattua helposti ohittamalla releen, ilmanlaatu tunnistin ei ilmastoinnin toimintaan vaikuta millään lailla, ainoastaan se ohjaa sisäkierron läppää.

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista.

Korjaamon mukaan liitteenä olevan kuvan vikakoodit aiheuttivat sen, että ohjaus/virta ei mennyt kompuralle. Kun osa vaihdettiin niin sen jälkeen virta/ohjaus toimi, mutta kompura ei silti käynnisty. En sitten tiedä onko näin, mutta siksi ilmanlaadun tunnistin vaihdettiin.

Itsellä ei ole minkäänlaista osaamista tehdä korjauksia itse, eli pajalle joutuu viemään. Mutta ilmeisesti magneettikytkin ei tosiaan ole kallis ja sitä ehkä voisi kokeilla? Ja tyypillistä on, että magneettikytkin menee jossakin vaiheessa hajalle?

Jos vaihtaa magneettikytkimen niin ilmeisesti mukana ei tule suoraan tätä mainittua kelaa?




Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Magneetti kytkimen voi vaihtaa mutta kannattaa miettiä vaihtaako koko kompuran jos kilometrejä jo paljon alla. Edelleenkään tuo ilmanlaatutunnistin ei vaikuta ilmastoinnin toimintaan, tuo ilmanlaatu tunnistin antaa koodin lähes kaikissa, myös omassakin tuo on aktiivisena ja ilmastointi toimii oikein.

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Minulta meni magneettikytkin noin 180t ajettuna.Saksasta kytkin tilattuna noin 50eur.Saattaa pystyä vaihtamaan jopa irroittamatta kompressoria autosta,minä vaihdoin irrallaan  jolloin alle puolen tunnin homma. Muutama tapa testata kytkin 1) magneettikytkimen liitin irti kompurasta ja mittaus ohmimittarilla kompuran rungon ja liittimen välillä, jos muutama ohmi niin kunnossa 2) akulta suoraan +12v tuohon kompuran liittimeen ,yleensä kyllä kuulee jos kytkee kiinni  3) irroittamatta johtoa jos kerran 12v tulee liittimelle niin voi katsoo pihtivirtamittarilla meneekö virtaa kytkimelle ,en muista virta arvoa mutta jos menee muutama ampeeri niin lienee ok.

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista.

Joo, tilasin uuden kompuran. Kohta 300 000km takana niin menee vaihtoon. Motonetissä oli tarvikekompuroita ja sitten Virosta sai saman reilun satkun halvemmalla. Auto on vanha niin varmaan toimii loppuajan.

Uskon kyllä jak900 ajatuksesi ilmanlaaduntunnistimesta. Aika selvää on, että vika ei liittynyt siihen mitenkään sitten lopulta. En tiedä tutkittiinko huonosti, kun tuota ohjaus/virtahommaa puhuttiin ja se olisi vaihdolla ratkennut. Vikakoodi toki aika selvä, mutta tosiaan ei varmaan olisi tarvinnut sitä vaihtaa. Vähän pännii, kun turha vaihto.

No onpa tästä ketjusta sitten jollekkin hyötyä mahdollisesti, kun itte tekee turhia korjauksia.

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Kompura vaihdettu ja kylmää alkoi heti puhaltaa.

 

Elekma  Autoracing