Kulkukoira  Proturbo

2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.

  • 5 Vastauksia
  • 3371 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.
« : 26.07.2017, 00:05:25 »
Ostimpa juuri otsikon V70 2006 D5 automaatin, ja nyt on ehkä ongelmia jkv vaihdelaatikon kanssa. Kyseessä on Saksan tuonti, jolla nyt mittarissa 280tkm, vaihteistoöljyt vaihdettu 15tkm sitten, sitä ennen moista operaatioita ei ilmeisesti ole tehty. Autossa on lisäksi jokin virisofta, josta ei sen tarkemmin ole mitään tietoa. Tässä nyt muutaman tuhat km ajanut ja automaattia aiemmin omistamattomana ihmetyttää laatikon toiminta.

Normiajossa automaatti vaihtaa ihan kivasti, pehmeästikin jopa, joskin ehkä tarpeettomasti kierrättää pienillä vaihteilla ja isomman pykältäminen kestää kauemmin kuin toivoisi. Mutta kickdownissa ja muutoinkin kaasu pohjassa kiihdytettäessä etenkin 2-3 vaihdossa vaihto kestää usein pitkään, kierrokset pysyvät punarajalla ehkä jopa sekunnin ilman että auto edes juurikaan kiihtyy mihinkään. Tuossa sitten tekee mieli laskea kaasu pois, ja jos sen tekee, niin muutaman kerran on sitten isomman vaihteen rusauttanut sisään, yleensä kuitenkin ihan siististi vaihtaa. Mutta jos kaasun pitää pohjassa, niin se vaihtaa ihan nätisti, mutta siinä vain kestää kauan. Tämä ei siis kuitenkaan tapahdu joka kerta, vaan joskus automaatti vaihtaa mielestäni aivan optimaalisestikin. Lisäksi ilmeisesti tuolle laatikolle tyypillistä heijaamista pienillä kierroksilla ja tasakaasulla esiintyy.

Manuaalisesti vaihtaen tekee myös samaa, joskaan ei niin selvästi. Automaatin vaihto vapaalle, pakille tai vapaalle menee ihan sulavasti ja liikkellelähtö on myös varsin sulavaa. Alaspäin vaihto moottorijarrutuksessa tai tasakaasulla ei tunnu mitenkään poikkeavalta.

Kaverilla on VIDA, ja katsottuna ei tule mitään vikakoodeja liittyen vaihdelaatikkoon, herjaa parkkitutkasta ajoittan ja virisoftasta tulee 2 vikailmoitusta.

Jotenkin ei tunnu, että laatikosta olisi mitään erityistä mekaanisesti rikki, vaan ehkä enemmänkin softaongelma? Ajattelin seuraavaa:

-Nollata laatikon muisti, miten se tehdään?
-Jos tuosta ei ole apua, niin käytän Volvolla laatikon öljynvaihdossa ja softapäivityksessä, tuhoaako tuo myös virisoftan?

Jokin nyrkkipaja ilmeisesti on tuon laatikon öljynvaihdon tehnyt, joten epäillyttää, että onko oikeat öljyt, vaihdettu oikein tai oikeaa määrää.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: 2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.
« Vastaus #1 : 26.07.2017, 13:45:13 »
Tuosta laatikon öljynvaihdosta on tosiaan hyvä aloittaa ja mielellään ihan Volvolle vie niin tulee sitten ainakin oikeat soosit sisään. Yksi mahdollisuus on, että ne 15tkm sitten vaihdetut öjyt ovat irroittaneet epäpuhtauksia laatikosta ja nyt ne jumittelevat solenoideja, joista seuraa nuo pitkittyneet vaihdot. Toivotaan että uudet öljyt auttaisivat. :idiot2:

Poissa eku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.
« Vastaus #2 : 06.09.2018, 19:12:28 »
moro

kysynpä tässä aiheessa että onko viisi ja kuusi vaihteisen geartronic vaihteiston kestossa eroa? onko jompikumpi pahamainensempi ??? v70 mk2 korimallin volvoissa esimerkiksi

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: 2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.
« Vastaus #3 : 06.09.2018, 20:52:26 »
Tarkempia perusteluja en osaa antaa, mutta 5-vaihteinen on uskoakseni paremmassa maineessa.

Poissa eku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.
« Vastaus #4 : 06.09.2018, 22:33:29 »
okei niin vähän arvelinkin. näkeekö sen päällepäin vaihdepaneelista kumpi on(helpottaisi myynti ilmoitusten selaamista), vai onko tietyt vuosimallit jolloin saanut enää kuusi vaihteisena?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: 2006 V70 D5 geartronic 6v TF80SC ongelma.
« Vastaus #5 : 07.09.2018, 20:40:50 »
Vaihdekepistä sitä eroa ei huomaa mitenkään. Mutta tosiaan, jos puhutaan vain mk2 V70:sistä, niin seuraava pätee:

Kaikki bensamoottorit ovat koko auton historian ajan olleet saatavilla vain 5-vaihteisen automaatin kanssa.
Dieselien osalta vuoteen 2005 asti olevat ovat 5-vaihteisella automaatilla. Siitä eteenpäin ovat 6-vaihteisia. Eli jos pellin alla on ns. vanhenpi "mustakoppainen" D5, on automaatti 5-vaihteinen. Jos taas pellin alla on uudempi "harmaakoppainen" D5, on aski 6-vaihteinen.

 

RallyBaron  Samppasport