Elekma  Autoracing

V70 MK1 Sähkö ja lautausongelmia

  • 2 Vastauksia
  • 2341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa totoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
V70 MK1 Sähkö ja lautausongelmia
« : 24.11.2018, 19:36:02 »
Nyt oli mielenkiintoinen ja ärsyttävä vika volvon sähköissä. Kyseessä siis v70 vm 99 2.5tdi
Yksi päivä töihin mennessä auto toimi normaalisti ja töistä lähtiessä alkoi ongelmat. Näytti auto käynnissä latausta 12,4v eli ei siis ladannut ollenkaan. ajelin 40 km kotia ja ei ladannut ollenkaan. tuon 40 km aikana voltit laski 11.1v

Akku on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta. Laturistä purin muovisuojan ja vaihdoinjännitteen säätimen ja sitten meni mielenkiintoiseksi. Laturia räplätessä huomasin että se 2 napainen piuha muoviliittimellä laturin kyljestä oli irti. ollut ilmeisesti koko ajan pois. Laturin merkkivalo ei ole mittaristossa palanut missä vaiheessa , ei edes sillon ku virrat laittaa päälle. Nyt sitte ku vaihdoin tuon jännitteensäätimen ja laitoinkin sen irrallaan olleen liittimen kiinni ja strattasin auton oli lataus 14.4 v MUTTA Kipinä suihkua puski jännitteensäätimestä, sen jälkeen käytin säätimen irti ja totesin mittaamalla että on vielä ehjä ja koitin uudestaan laittaa sen paikalleen mutta tällä kertaa jätin irti tuon 2 napaisen pistokkeen mikä ennenkin ollut irti ja taas lataus kadoksissa.

Mikähän tässä nyt on pielessä. Nyt tuli jo pimiä ja muutenkin totesin että parempi pitää tuumaustauko.
Näyttää vähän siltä että noita piuhoja uusittu joskus tuohon autoon. Laturille menee siihen b+ pääliittimeen 2 piuhaa, paksu mikää menee akulle ja toinen vähän ohuempi. Mitä kautta tuo laturin heräte pitäs mennä laturille , onko se juurikin tuo 2 napainen liitin laturin kylkeen ?
onkohan tuolla nyt joku oikosulku jossain?

Onko kellään vinkkejä mitä seuraavaksi ?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK1 Sähkö ja lautausongelmia
« Vastaus #1 : 27.11.2018, 17:10:22 »
2-napaisessa liittimessä toinen napa on D+ ja toinen DF. Merkinnät näkyvät mustassa muovipäädyssä. D+ -johdosta tulee laturin ankkurille herätevirta mittaritaulun latausmerkkivalon kautta (ankkurin yhteen hiileen) ja DF-johdosta menee (varmaankin diodi sarjassa) moottorinohjaimelle tieto laturin kuormitusasteesta (ankkurin toisesta hiilestä).

Milloin ja mistä kipinäsuihku tulee? Varmaankin uusilla hiilillä liukurenkaat aluksi jonkin aikaa kipinöivät.


Poissa totoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK1 Sähkö ja lautausongelmia
« Vastaus #2 : 28.11.2018, 07:46:03 »
Päädyin siihen tulokseen että laturi loppu. Vaihdoin tosiaan jännitteen säätimen ja ei mitään muutosta , kerran kun rynttäytti niin lataus kävi 16.8 v .
mulla tossa näyttäs olevan se 2 napainen pistoke niin että toinen napa D+ ja toinen W+, eli ilmeisesti tuo W+on kierroslukumittarille. Kaiken järjen mukaan tuo pitäs toimia niin että kun saa herätteen tosta D+ nastasta niin pitäs laturi alkaa pelittään.
Niin ja tuo 2 napainen johto näytti yleismittarilla että tohon D+ nastaan tulee virta kun laittaa virrat päälle ja tohon W+nastaan tuli jatkuva virta

Mulla on 2.5 tdi transportterin laturi irrallaan ja koitan sen sovittaa tuonne, kaikki mitat täsmää ja tuo 2 napainen liitin on samanlainen. ainut eri oli että kiinnityspultit volvon laturissa m8/8,5mm ja tossa portterin laturissa m8/8,2mm , onneks on noi portterin laturin pultit tallella niin saa niillä laittaa kiinni.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2018, 07:48:26 kirjoittanut totoni »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy