Nyt oli mielenkiintoinen ja ärsyttävä vika volvon sähköissä. Kyseessä siis v70 vm 99 2.5tdi
Yksi päivä töihin mennessä auto toimi normaalisti ja töistä lähtiessä alkoi ongelmat. Näytti auto käynnissä latausta 12,4v eli ei siis ladannut ollenkaan. ajelin 40 km kotia ja ei ladannut ollenkaan. tuon 40 km aikana voltit laski 11.1v
Akku on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta. Laturistä purin muovisuojan ja vaihdoinjännitteen säätimen ja sitten meni mielenkiintoiseksi. Laturia räplätessä huomasin että se 2 napainen piuha muoviliittimellä laturin kyljestä oli irti. ollut ilmeisesti koko ajan pois. Laturin merkkivalo ei ole mittaristossa palanut missä vaiheessa , ei edes sillon ku virrat laittaa päälle. Nyt sitte ku vaihdoin tuon jännitteensäätimen ja laitoinkin sen irrallaan olleen liittimen kiinni ja strattasin auton oli lataus 14.4 v MUTTA Kipinä suihkua puski jännitteensäätimestä, sen jälkeen käytin säätimen irti ja totesin mittaamalla että on vielä ehjä ja koitin uudestaan laittaa sen paikalleen mutta tällä kertaa jätin irti tuon 2 napaisen pistokkeen mikä ennenkin ollut irti ja taas lataus kadoksissa.
Mikähän tässä nyt on pielessä. Nyt tuli jo pimiä ja muutenkin totesin että parempi pitää tuumaustauko.
Näyttää vähän siltä että noita piuhoja uusittu joskus tuohon autoon. Laturille menee siihen b+ pääliittimeen 2 piuhaa, paksu mikää menee akulle ja toinen vähän ohuempi. Mitä kautta tuo laturin heräte pitäs mennä laturille , onko se juurikin tuo 2 napainen liitin laturin kylkeen ?
onkohan tuolla nyt joku oikosulku jossain?
Onko kellään vinkkejä mitä seuraavaksi ?