RallyBaron  Samppasport

2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen

  • 14 Vastauksia
  • 3074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« : 01.02.2019, 17:30:43 »
396tkm ajettu, m56 vaihteisto, Samppa Sport lastu, vuotava takakumityyny.

Ostin kesällä "kytkin vikaisena", eli sen piti luistaa, mutta tiistaina tehty päästötesti poisti kytkimen pois laskuista. Paikallaan kaasu pohjaan poljettaessa moottori pärähtää ja ahtopaine kyykkää, samalla railpaine putoaa. Ajaessa ahdot nousee n.2500hpa testerin mukaan ja railpaine nousee lineaarisesti. Vian tullessa esiin ahtopaine kyykkää ja railpaine tippuu ja meno hyytyy.

Kopioitu showroomista:

Tulpattiin moottorin tukikumit.
Mitattiin ahtopainetta, raili painetta ja kierrostietoa delphin lukijalla ajaessa ja paikoillaan. Moottori päästää "päräytyksen" 3500rpm kohdalla, jos kiihdyttää kaasupohjassa. Samassa tippuu ahto- ja railipaine ja kiihtyminen lakkaa kuin seinään, mutta vauhyi pysyy suunnilleen samana, kauaa sitä ei viitis vika päällä polkea... Paikallaan ollessa huomattiin kierrosluvun seilaavan läppärin näytöllä n. 70rpm, jota ei mittaristosta erota. Paikallaan testattiin pärähdystä, jos painaa kaasun pohjaan kerrasta, päräys ilmaantuu, mutta kierroksia hivutettaessa kohti rajoitinta, ei kuulu/tapahdu mitään ja kestää kierrättää 5000rpm kakomatta :o.

E: ei vikakoodeja
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #1 : 01.02.2019, 17:42:32 »
putsaa tai vaihda ahtopaineanturi. venttiilikopan päältä itellä auttanu :o
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #2 : 01.02.2019, 18:06:24 »
putsaa tai vaihda ahtopaineanturi. venttiilikopan päältä itellä auttanu :o

Pitääpä koittaa!
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6627
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #3 : 01.02.2019, 18:15:14 »
Laittaisin tarkastuslistalle myös ahtimen imuletkun. Öljyn pehmittämä letku saattaa mennä kovemmin kuormitettaessa lyttyyn.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #4 : 01.02.2019, 19:21:51 »
Tuo ahtopaine anturi kuulostaa sinänsä järkevältä, sillä delphin ohjelma näytti paineeksi tyhjäkäynnillä barin painetta, eikö dieselkin käy tyhjäkäynnillä alipaine puolella? :o
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6627
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #5 : 01.02.2019, 19:50:04 »
Ei ole alipainetta, kun ei ole kaasuläppääkään.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #6 : 01.02.2019, 20:32:53 »
Aivan! Pitää käyttää imuletku irti ja käpistellä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #7 : 03.02.2019, 18:09:26 »
Kulmamiehen mainitsema imuletkun pehmeneminen minunkin veikkaus.
Kun vielä kun mainitsit että tietyssä kierroksessa "päräyttää", antaa vahvan viitteen siihen letkuun.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #8 : 03.02.2019, 18:23:38 »
Kulmamiehen mainitsema imuletkun pehmeneminen minunkin veikkaus.
Kun vielä kun mainitsit että tietyssä kierroksessa "päräyttää", antaa vahvan viitteen siihen letkuun.

Päältä päin ihan öljysotkussa. En alkanut edes purkamaan ennen kuin on uusi käsissä, vaikkei vika olisikaan siinä. Ilmeisesti aika tyyris letku siniseltä haettuna?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8124
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #9 : 04.02.2019, 14:19:35 »
Olikohan imuletku 90e paikkeilla?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #10 : 05.02.2019, 08:23:24 »
autodokilta 35€, en tosin tiedä laadusta? muut osat tuolta on kuitenkin ollut ihan jees

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #11 : 06.02.2019, 00:44:52 »
Ei ole alipainetta, kun ei ole kaasuläppääkään.

Miten nämä liittyy toisiinsa? Tuossa moottorissa on kyllä kaasuläppä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #12 : 06.02.2019, 10:57:10 »
autodokilta 35€, en tosin tiedä laadusta? muut osat tuolta on kuitenkin ollut ihan jees

Nää oli eilen ainakin loppu, nyt on kaverilta lainassa letku, josta huohottimen lämmitin oikkarissa, mutta itse letku ehjä. Vielä kun vaihtaja ja auto olis yhtäaikaa samassa paikassa :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6627
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #13 : 06.02.2019, 16:39:26 »
Miten nämä liittyy toisiinsa? Tuossa moottorissa on kyllä kaasuläppä.

No mutta se ei tee samaa asiaa, kun bensakoneessa, eli imusarjassa ei ole alipainetta. Joissain dieseleissä se tehostaa egr:n toimintaa ja sulkeutuu moottoria sammutettaessa ym. turhaa.

Onko tässä keskutelussa käynyt ilmi auton vuosimalli? Showroomin perusteella auto lienee 2003, eli ei siinä siten ole edes sitä sammutusläppää.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2019, 16:44:28 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2030
  • Näpräilijä
Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
« Vastaus #14 : 06.02.2019, 18:26:29 »
No mutta se ei tee samaa asiaa, kun bensakoneessa, eli imusarjassa ei ole alipainetta. Joissain dieseleissä se tehostaa egr:n toimintaa ja sulkeutuu moottoria sammutettaessa ym. turhaa.

Onko tässä keskutelussa käynyt ilmi auton vuosimalli? Showroomin perusteella auto lienee 2003, eli ei siinä siten ole edes sitä sammutusläppää.

2003 auto.

Läppää tai ei, letku siitä on vaihtokunnossa.

Laitoin kaverilta lainassa olevan letkun kiinni, joka oli 10mm lyhyempi ja huomattavasti kovempi ja pärinä loppui. Kiitos vinkistä/tiedosta! Käyttää kytkin rempan "tonnin" sitten myöhemmin :2funny:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

KL-varaosat  Race.fi