Oma Volvoni on V70 T5 2.0 Bifuel vm. 2013 varustettuna parkkitutkalla sekä eteen että taakse. Pirssi alkoi siis herjata tovi sitten parkkitutka vikaa. Tutka ei oireillut mitenkään vaan vika alkoi laakista kelien lauhduttua.
Tähän mennessä olen vaihtanu ne helpoimmat eli Kiinasta tilatut sensorit kaikki eteen (4kpl yht. 17,50€) (osa nr. 31445164) ja pari taakse (2kpl yht. 20€) ristiin testaillen (osa nr 31341343). Vika ei korjaantunut. Alun perin vikakoodien luvussa herjasi useita antureita (johtui kai irtikytkennöistä antureita vaihdellessa) ja maavikaa eteen ja taakse. Muut viat saatiin nollattua, mutta maaviat jäi päälle. Maavian vikakoodi eteen päättyyB5711 ja taakse B5811, kuva vaurioitui niin osa meni umpeen, mutta koitan kaivaa kännystä). Selitteenä "Permanent fault. Front sensor power circuit, General electrical failures, circuit short to ground". Ja sama taakse. Jokaisen anturin kohdalla näytti lukemaa 255.
Nyt vaihdoin kokeeksi takajohtosarjan á44€ (osa nr. 31343768), koska kohtuullisen todennäköinen vikakohde paskaisena ympäristönä. Ei vaikutusta. Kuitenkin oli paikallaan, koska yksi sensoriliittimistä oli löysä. Sitten purettiin melkein koko takakontti, että päästiin käsiksi ohjain boksiin. Normi V70 näin paljon ei tarvitsisi purkaa, mutta bifuelissa kaasusäiliöt peittää näkyvyyden jne. Joten kädet ei mahdu väliin liittimien ja mutterien irroittamiseksi.
Ohjain boksissa ja siihen takatutkilta tulevassa johtosarjassa oli reilua hapettumaa. Tilasin tänään Ebaystä käytetyn (31€), kotimaassa halvin purkaamolta 100€ ja uusi 160€. Kokeilin putsailla hapettumia niin boksista kuin johtosarjasta, mutta eloa parkkitutkaan ei tullut. Kelailtiin, että olisikohan syytä korottaa boksin kiinnityspistettä hapettumisen estämiseksi? On alempana kuin ulkoatuleva johtosarja ja viereiset liittimet kuitenkin puhtaat. Samaa reittiä vaan hapettuma edennyt ympäri piirilevyä.
Katotaan, kun osa tulee onko siitä apua.
Muutama kysymys: pitääkö boksi koodata liikkeessä, jotta se pelaa oman autoni kanssa? Koskeeko koodaaminen vain uusia (ainakin uusien ilmoituksessa näin lukee) vai myös käytettyjä? Onko siis “ohjelma”, joka ymmärtää, että molemmat tutkat käytössä itse auton ajotietokoneessa vai tuossa boksissa? Ts. Ratkaiseeko vain se, onko piuhat kiinni molemmissa liittimissä sen, onko vain taka vai molemmat tutkat käytössä? Kokeiltiin rajata ongelmaa kytkemällä vain etututkan piuhat kiinni boksiin, mutta ei vaikutusta vikaan.
Koitin mittailla yleismittarilla eri antureita rinnakkain, mutta lopulliseen selvyyteen en päässyt kun alkuperäisten välilläkin oli merkittäviä eroja. Uusissa selvästi pienempi vastus. Mahdollisen napaisuuseron mahdollisuuttakin kelaillut antureissa.
Onko muita ideoita, mikä tuollaisen maavian voisi antaa?
Liitteenä kuvia purkuprojektista sekä ohjainboksin ja johtosarjan hapettumisesta. Muille kohtalotovereille vinkkinä, että bifuelissa aloita purkaminen kattovalosta. Sen alla eka pultti ja sitten klipseillä kattopaneeli irti -> D-paneelin peitelevy irti, sivupaneelista pultit irti, turvavyön suojakannen ruuvi irti, sitten sivupaneeli klipseillä irti ja sitten pääsetkin käsiksi ohjainboksiin ja takatutkan lyhyempään johtosarjaan.

