Tässä jo hetken on omaa auton kuljetusautoa haaveillut kun ei kortti riitä traileriakaan vetämään. Noh, fiksumpi ajaisi BE:n tai vuokraisi aina tarvittaessa tämmöstä, mutta mähän en niitä pallon fiksuimpia kulkijoita aina ole.
Alkuun oli ajatus että jätkien kanssa ostettaisiin tämmönen kimpassa, mutta niinhän siinä taas kävi että itekseni sain tämän hakea ja ostaa. No ei muutakun eilen 3.5h Onnibussilla Turkuun jossa sitten kaupat ja siirtokilvillä kotia toiset 3.5h. Aika antoisa kokemus tämmösellä kun suurin osa paluumatkasta moottoritietä ja ilman radiota.

Kaunishan tämä ei ole, eikä tästä kaunista tehdäkään. Työjuhta ja sillä sipuli.
Auto on siis uutena Porissa(?) käynyt koripajalla muutettavana jatkohytille. B-kortilla ajettava ja 3+3 paikkaa.
Tällä hetkellä kantavuutta on 1100kg, mutta otteessa on Ferrarin nostin sekä lavakate jotka on poistettu jotta auto hieman laihtuisi. Tavoitteena sinne 2000kg omamassaan laihtuminen jolloinka saatais 1500kg kantavuutta.
Myös kellollinen Webasto on joskus eksynyt koppia lämmittämään

Entinen omistaja oli aloitellut lavaprojektin ja tehnyt metrin mittaisen luiskan, 4 metriset ajorampit sekä asentanut kauko-ohjattavan 1500kg vinssin lavalle. Vieläpä niin fiksusti että se sivuttain on siirreltävissä jahka kaapelit jatkaa.
Moottorina vapaastihengittävä 2.5 litrainen diesel, johon on hetki sitten tehty jakopää, kansiremppa, suodattimet ja vähän syöttöäkin käännetty. 115km/h tuntui olevan huiput kun tällä kotia kiidettiin

Eli tällä ei tosiaankaan kiire ole.
No ihan selväähän on ettei tämmösellä budjetilla osta valmista autoa, joten hieman tekemistäkin on.
Takavalojen johdot vetää uusiksi kun lavan myötä on lamput siirtyneet kauemmaksi, sekä ylläri ylläri - rungossa hieman hitsattavaa.
Muutenkin tätä saa varustella hieman käytännöllisemmäksi. Eli lisävaloja laittaa, sähköjä siistiä, ehkä hieman lisää sidontapisteitä, ramppeja varmaan vähän lyhentää tai hommata alumiiniset ja varmaan joku liinalaatikkokin tuonne pitäisi laittaa. Ja ennen leimaa käyttää töissä puntarilla.
Hinnasta päästiin sitten sopuun kun pystyi tinkimään koska tuo oikean puoleinen runkoaisa oli hieman päässyt antamaan myöden ja lava hieman irvisti.
Tänään tehtyä:
Rengashyllyn ja lavan laitojen irroitus
Rungon ja muutaman lavan kiinnikkeiden oikaisu, nyt hepattu tukea siiheksi kun nuo pari ruostepaikkaa tekee.
Ajovalon polttimot uusiksi
Pyyhkijänsulat uusiksi
Takalokarien asennus
Hieman sähköjen siistintää
Radion ja kaiuttimien asennusta (lipsahti Makitalla vahingossa yhden kaiuttimen kalvo rikki joten jatkuu vielä)
Katolle taaksepäin osoittamaan yksi 72W paneeli työvaloksi
Ja jotain muuta pientä...
Pari kuvaa tämän päivän päätteeksi:





Karkeasti sanottuna leimalle ei olisi muutakuin hitsaamista ja takavalojen johdotus. Kabiini on sisältä yllättävänkin siisti.
Onhan tuossa hytissä ulkopuolella sitten kuppaa ja kolhua, kuskin oven lukko ei ja paremmat renkaat tuo talveksi vaatii.
Mutta toistaiseksi ei vielä tonnin budjettia ole rikottu, joten jos omalle työlleen/hitsaukselle ei laske arvoa niin tonnilla tuo olisi leimakuntoinen peli. Toki muutoskatsastus on sitten jo budjetin ulkopuolella.
Vaan tästä jatketaan
