Autoracing  KL-varaosat

Volvo 780 Bertone

  • 23 Vastauksia
  • 9863 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #15 : 06.03.2025, 21:43:44 »
Kyllähän PRV tehoa kestää, onhan niitä ahdettuna ollutkin muissa koreissa. Metrejä ja seisotusta se ei kestä kun yläkertaan ei ole katsottu tarpeelliseksi järjestää voitelua ja keinut on fiksusti nokan yläpuolella niin varmistuu että öljy pakenee paikalta ennen seuraavaa starttia niin kivasti saadaan keinut huonoksi ja sitten meneekin nokat. Muutenhan se olis melko toimiva kone, harmi että volvossa se on keksitty asentaa noin puoli metriä edemmäs kun olisi fiksua...

Eikös tämä koske vain sitä vanhempaa PRV:tä - b27/b28? Kaikissa 780-malleissa on uudempi b280-moottori joka ei kärsi noista voitelu-ongelmista.

Poissa Turbointtelkuurel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #16 : 15.03.2025, 16:58:23 »
Kyllähän PRV tehoa kestää, onhan niitä ahdettuna ollutkin muissa koreissa. Metrejä ja seisotusta se ei kestä kun yläkertaan ei ole katsottu tarpeelliseksi järjestää voitelua ja keinut on fiksusti nokan yläpuolella niin varmistuu että öljy pakenee paikalta ennen seuraavaa starttia niin kivasti saadaan keinut huonoksi ja sitten meneekin nokat. Muutenhan se olis melko toimiva kone, harmi että volvossa se on keksitty asentaa noin puoli metriä edemmäs kun olisi fiksua...
Tuota moottorin sijaintia ihmettelin kovasti kun selvittelin oman 760 pervon käyntiinlähtemättömyyttä. Siellähän on metrikaupalla tilaa tulipellin ja koneen välissä :idiot2: Omassa 940 deekussa, joka muuten taitaa olla sun vanha, ei ole juurikaan matkaa pumpunremmin suojasta tulipeltiin. Sama juttu 7/9 vinokoneen virranjakajan kanssa. Noissa sille tilalle olisi kuitenkin käyttöä huoltotoimenpiteitä helpottamaan.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #17 : 12.09.2025, 22:52:06 »
Noniin jos tännekin jotain pitkästä aikaa kirjottelisi. Vuosi sitten Ruotsista haettu auto on kesällä rekisteröity Suomeen, mutta käyttöä eikä ajo intoa oikein ollut koko ajokautena kun ei tuo PRV vaan tuonne pellin alle kuulu.. Onneksi tähän on tulossa muutos! Kiitokset nimimerkki "Heny" uudesta tekniikasta.



Kyllä, se on B5234t, jostakin alkupään 850 T5. Täydellinen takomoottori josta otetaan 400-500hp. Laatikko on 320z elikkä aika perus settiä 700-900srj asennuksiin. Tekniikan mukana tuli kaksi laatikollista osia ja muuta tilpehööriä joista näyttäisi aika pitkälti saavan koneen kasailtua. Pari pientä juttua kuitenkin vielä puuttuu. Ainii ja pitäisi se PRV:kin nostaa pois tieltä  ::)



Koitan tännekin jaksaa kirjoitella projektin etenemisestä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1907
  • It's Hip To Be Square
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #18 : 13.09.2025, 09:52:19 »
On muuten aika hmmm... omaperäisen näköinen tuo etuhelma.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #19 : 13.09.2025, 13:04:43 »
On muuten aika hmmm... omaperäisen näköinen tuo etuhelma.

Jos katsot aikaisempiakin kuvia, niin on havaittavissa että on vähän mutkalla. On varmasti ajettu joskus johonkin. Oma arvaus on että on ollut pysäköitynä pidemmänkin aikaa joskus etuhelma nojautuneena johonkin joka sitä on painanut sisäänpäin. Tein helman alle raudat jotka työntää sitä takaisin eteenpäin jonkin verran mutta ei se tuota muotoa korjaa. Ehkä lämmittämällä ja muovaamalla saisi sitä paremmaksi, mutta yleisilmeeltään on omasta mielestä nyt ihan siedettävä ELK

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1907
  • It's Hip To Be Square
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #20 : 13.09.2025, 13:10:10 »
Jaaniin en minä mitään mutkaa huomannut, vaan että on aika mielenkiintoinen muotokieli alun alkaen. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #21 : 13.09.2025, 23:37:39 »
Jaaniin en minä mitään mutkaa huomannut, vaan että on aika mielenkiintoinen muotokieli alun alkaen. :)

No sitten se ei enää itseänikään haittaa niin paljon jos on niinkin huomaamaton!  ::) Itse olen aina pitänyt tuosta 780 etupään muodosta, ja muutenkin kyseisestä mallista.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #22 : 03.10.2025, 23:14:53 »
Asioita tapahtuu. PRV on vihdoinkin kaivettu ulos ja alettu konehuonetta muuttelemaan T5 sopivammaksi. Osa porukasta varmasti kauhistelee koko projektia mutta itse olen haaveillut T5 Bertonesta yli 10 vuotta S*





Seuraavana vuorossa on vielä ennen moottorin+vaihdelaatikon autoon asennusta alavesiputken teko koska on helpompi väkästellä irrallisena. On aika häkkyrä noissa takaveto tinakoneisissa. :o Myös kytkimen painelaakerin etäisyyden mittaaminen ja tarvittaessa säätö ja öljyt askiin. Jos tämän vuoden puolella saisi vielä kaiken mekaanisesti valmiiksi niin kevät lukukaudelle jäisi vielä tutustuminen tuohon megaan joka tuli moottorin mukana.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #23 : 04.12.2025, 23:10:53 »
Nyt on ehditty taas taas tallilla touhuamaan ja vihdoinkin saatu ehkä jotain aikaiseksikin!

Moottori ja vaihteisto tuli pari viikkoa sitten naitettua toisiinsa. Netistä löytyi selkeät ohjeet kytkimen painelaakerin lepuutusvaran mittaamiseen. Haarukkaan lisäsin n. 6mm tavaraa jolloin päästiin toleranssiin joka on 2-5mm.



Moottoriin oli tässä vaiheessa tehty kaikki mikä oli vielä irrallaan helppo toteuttaa ja sitten pääsikin pakettia kokeilemaan nostaa autoon.



Asennus kokonaisena pakettina osoittautui yllättävän hankalaksi vaikka ajattelin sen olevan helppo 700-sarjaan. Öljypohjan irroituksella olisi tullut lisää tilaa mutta päätin pudottaa apurunkoa asennuksen ajaksi alas helpottaakseen paikoilleen muljahtamista ja sinnehän se lopulta parin tunnin taistelun jälkeen sujahti ja hyvältä näyttää!



Tänään vielä illalla syyläri löysi paikallensa ja samalla oli helppo keksiä välijäähdyttimelle paikka. Vähän piti valojen vierestä peltiä leikata että sai lähdöt sillee että niihin vielä silikonikurvit mahtuu ja lopulta paikka löytyi tuosta keskeltä keulaa ja kiinnitys ylhäältä ja alhaalta helposti kierretangolla. Tuntui tukevalta nipulta. Tuohon eteen tai coolerin yläpuolelle jäi vielä mukavasti tilaa öljynlauhduttimelle.



Päivitellään kun on taas kerrottavaa!

 

Autoracing  KL-varaosat