Samppasport  Futurez

Auton pidempi ajamattomuus

  • 20 Vastauksia
  • 8898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton pidempi ajamattomuus
« Vastaus #15 : 24.10.2011, 16:51:42 »
"Naapurin" BX seisoo / on seisonut kadun varressa talvet paikoillaan, korkeintaan kerran liikenteessä -yleensä hinataan lumitöiden tieltä. "Hyvin" toi on sietänyt kohtelun.

Pesuakaan auto ei ole hoidoksi tarvinnut, kesällä puista tippuu jotakin möhnää, joka ei talvellakaan lähde pinnasta. Sammalta löytyy etuovenkahvan tienoilta. Jäkälää katosta. Ihme kärry ei näytä niin ruosteiselta kuin luulisi. Sisusta ei ole homeessa, muuten kyllä repaleinen. Olisko joku city-hiiri asustanut jonkun talven. Ihme että kesäisin on liikenteessä muutaman kerran, useamman viikon -käviskö mökillä tjsp.

Seurannut menoa hyvmyillen n. 10 vuotta..

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton pidempi ajamattomuus
« Vastaus #16 : 24.10.2011, 16:58:41 »
Unohtui;

Jos diesel auto alkaa seisomaan pitkään kannattaa tankki tyhjentää. Diesel alkaa kasvaa jotakin levän sukulaista. Mut tuohon prosessiin ei taida edes vuosi riittää..

Happaneehan bensa-auton bensatkin, ilmeisesti nopeammin kuin diesel.

Miten muuten virran riittävyyden teoria? missä vaiheessa kunnossaoleva akku purkautuu niin paljon ettei ole toivoa käynnistymisestä -jos auton vaan jättää parkkiin.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton pidempi ajamattomuus
« Vastaus #17 : 24.10.2011, 17:47:49 »
Uusissa autoissa ei tarvi kuin pari viikko olla käyttämättä niin ei tarvi miettiä starttailua. Haamu kulutusta virrassa niin vietävästi. Kaikki tietokoneet lepotilassa ottaa virtaa samoin kuin ovien kaukosäädön vastaanotin kyttäilee tuleeko aukaisua. Lisäksi sellainen akun kiduttaminen ilman latausta tasaisella kulutuksella tappaa kyllä akun äkkiä. Ylläpito laturi ratkaisee tämän ja laitan vielä kellokytkimen taakse ettei kiehuta akkua piloille.

Polttoaineet kerää ainakin ilmasta kosteutta. En tiedä miten nykyään kun on suljettu järjestelmä jossa kaasut talteen otetaan hiilipömpeliin, mutta kuitenkin paras ajaa niitä ja välillä uutta sisään. Bensa varsinkin sillä E-alkoholilla kerää herkästi vettä. 95E10 ja 98E5 ei hyviä säilöntää. jos niistä pitää valita niin mitä vähempi E:tä niin sen parempi. Dieseli alkaa kaiketi kerrostumaan ajan kanssa. tämä mutuna.. Neste on joskus julkaisut dieselistä aika kattavan info paketin. jos löytäisi sen voisi nopailla tästäkin. mutten nyt jaksa alkaa etsimään nettiä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 17:54:34 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: Auton pidempi ajamattomuus
« Vastaus #18 : 24.10.2011, 20:07:26 »
Neste on joskus julkaisut dieselistä aika kattavan info paketin. jos löytäisi sen voisi nopailla tästäkin. mutten nyt jaksa alkaa etsimään nettiä.

Olisko tämä...? :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton pidempi ajamattomuus
« Vastaus #19 : 24.10.2011, 20:53:09 »
Sehän se... Tosin ei tuokaan pidemmästä säilöstä autossa puhu muutakuin että kesälaatuinen kiteytyy ja kerrostuu. lienee isommassa säiliössä tämä ongelma. mutta talvilaatua tankkiin kun alkaa saamaan.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton pidempi ajamattomuus
« Vastaus #20 : 25.10.2011, 15:08:35 »
Eli talvidieseliä tankkiin, kuten jo aiemmin totesit laittavasi. Jos en väärin ymmärtänyt, lämpimässä kesälaatukin pelittää. Muutoin varastointiongelmat tullee vasta kun säilytetään vuosikausia..

Totta että auto kuluttaa jonkin verran sähköä kokoajan, mutta ovet lukossa ja laitteet suljettuna melkoisen vähän, suhteessa akun kapasiteettiin. Viime talvena kakkosauto -05 D5 V70 seisoi ulkona käytön puutteessa 1-1,5kk koskematta, jos satunnaisia ovien avauksia ei lasketa. No lumitöitä piti tehdä melko usein, ettei hautaudu. Lähti käyntiin ongelmitta, kun pakkasta oli -23. Liikkeellelähtö ja lämpeäminen tuntui (kuullosti) pahalta. Uuden akun, alkuperäisen tilalle, kärry sai saman vuoden syksynä.

Silloin kukaan ei (muistaakseni) osannut kertoa missä kipukynnys menee, kauan auto voi seistä ennen kuin akku on tyhjä/virta ei riitä käynnistymiseen.

Onko ohje, jonka joskus sain wanhemmilta venemiehiltä väärä? Suositus oli ladata akku täyteen syksyllä, varastointi viileässä tasalämpöisessä varastossa ja säilytyksen puolivälissä akkua puretaan esim. 5-15w lampulla ja taas ladataan täyteen.

Ohjetta en ole ikinä noudattanut. Perusholto on ollut katkaista päävirta ja startata keväällä. Omat vehkeet on vaihtuneet useammin, kaverin -02 veneen akku on hoitamatta, veneessä säilytettynä , ilman latauksia edelleen kunnossa. merkki muistaakseni Delco.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo